- Meddelanden
- 2 630
- Mottagna reaktioner
- 1 105
- Poäng
- 927
J
Ja verkligen tog 6 mån för mig
Hoppas det tar sådan tid får mig, men dessa snabblån känns som dom hetsar att säga upp hela skulden efter 1 månad.
J
Ja verkligen tog 6 mån för mig
Ok, kommer vänta till påminnelse av delgivnings kvitto sedan skicka in. Behöver ordna en buffert. Sedan få skitbilen igenom besiktning.
Hur ser KF på t.ex om bilen går sönder under sanering/utmätning, är det något dom tittar på? Sett att man ser lite på tandläkare räkningar osv. Men såg inte något som bil reparation, tänkte när den är vital för inkomst för mig.
Eller är det något man anser man ska kunna lösa med den ”buffert” man får?
Dom tar ingen hänsyn till kostnader för bil alls. Behöver man gå till tandläkaren för större åtgärder eller är i behov av t.ex glasögon, så måste man inkomma med intyg där åtgärd framgår & att det är den billigaste åtgärden. 

Ok, kommer vänta till påminnelse av delgivnings kvitto sedan skicka in. Behöver ordna en buffert. Sedan få skitbilen igenom besiktning.
Hur ser KF på t.ex om bilen går sönder under sanering/utmätning, är det något dom tittar på? Sett att man ser lite på tandläkare räkningar osv. Men såg inte något som bil reparation, tänkte när den är vital för inkomst för mig.
Under skuldsanering ska du lösa det med buffert.
Under löneutmätning kan man förbehållas pengar för reparation i vissa fall.
Man får ingen ”buffert” när man lever med löneutmätning.Dom tar ingen hänsyn till kostnader för bil alls. Behöver man gå till tandläkaren för större åtgärder eller är i behov av t.ex glasögon, så måste man inkomma med intyg där åtgärd framgår & att det är den billigaste åtgärden.
Det är just detta som är det SJUKA med löneutmätning & säkerligen detta som gör att folk slutligen GER UPP & tappar orken.
Jag tar mig själv som ett exempel: är kvinna, närmre 50 år, alltid skött mig, har ett mycket ansvarsfullt arbete med 43tkr i lön. Jag är skötsam på ALLA SÄTT, men min ekonomi havererade likväl (mitt fel). Nu lever jag med utmätning - fine, men ja känner redan att jag i förlängningen inte kommer mäkta med detta !! Mitt psyke kommer gå under om jag i flertalet år, ska behöva ha det så här!!
Bara tanken på att behöva inkomma med intyg för att få använda mina surt förvärvade pengar för att t.ex behöva köpa mig ett par sunkiga glasögon får det att svartna framför mina ögon...
Den ständiga oron för ”oförutsedda kostnader”, vilket man inte kan spara ihop till med löneutmätning, är ytterst tärande. (Nu lyckades ja gömma undan en rätt stor summa pengar innan min utmätning startade - thank god), men en dag tar ju den slut...
Att leva med utmätning år in - år ut, är det nog inte många som mäktar med. Speciellt inte om man lever ensam. Lever man i en relation & partnern inte har utmätning, så kanske det går. Oron för oförutsedda kostnader är inte lika påtaglig då och man kan kanske fortfarande unna sig lite ibland.
Det finns en anledning att överskuldsatta människor kostar samhället mellan 30-50 MILJARDER kronor/år. Detta pga psykisk/fysisk ohälsa, förlorade arbetsintäkter, etc.
Jag vill dock göra gällande att IDAG mår jag BRA, men jag har ”bara” levt med utmätning sedan i augusti. Dock vet jag inom mig att detta kommer ja inte mäkta med i flera år... Det är dessvärre en sak som är säker !!![]()
Detta har tagits upp flertalet ggr inne på ett annat forum - avslag i säkerligen 95% av fallen.

Ingen hänsyn för kostnader för bil alls är fel.
att jag för en gångs skull har fel... 
Då är vi överens om att det går bra i vissa situationer med andra ord.
Jag har ingen statistik på det vilket du verkar hittat, jag skulle säga att det är betydligr vanligare än så att man förbehålls pengar för bilreparationer, det är dock sällan någon frågar![]()

Nu har jag skuldsanering men när jag hade löneutmätning och behövde laga min bil för en ganska stor summa fick jag avslag. Jag överklakade till TR men fick också där avslag. Jag hävdade att jag är beroende av bil i mitt jobb och av andra anledningar. Men icke! Jag fick köra runt obesintigad ett bra tag då jag inte hade möjlighet att lägga ut summan. Till slut tog jag ett extrajobb och efter flera månader kunde jag laga den.
Tror som med allt annat att alla fall är individuella och man ska inte jämföra, men så här va det för mig.