Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Utmätnings väntetider ?

Dom är inte samma handläggningstider, men också andra faktorer. ska förklara. Läser om folk här inne som släppte skulderna i Januari och inte fått utmätning ännu.

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider

Enligt denna sida så hanteras just nu ärenden som kom in 28e Mars, men det är snart en månad sen dom uppdaterade den och borde vara långt in i april.
Sett någon på forumet som fått inledande skuldsanering och skickade in ansökan i april.

Delvis folk i april har fått godkänd eller nekad inledning på skuldsanering, medan utmätning har inte börjat för dom som släppte sina skulder i Januari.

Stor del till detta är att det tar flera månader för skulderna att nå kronofogden i första hand. Man har alltså ett försprång om man söker skuldsanering och släpper skulderna samtidigt.
Sköter man det rätt med betalningsfria månader, anstånd på faktura, betala någon som är nära att gå till KFM osv så kan man mycket väl hinna med även en andra ansökningar om skuldsanering (om första blir nekad) innan en löneutmätning börjar.

Däremot tror jag 3 ansökningar blir för snävt om man skulle få dom 2 första nekade.
Tror inte du ska vara så optimistisk kring att hinna med två ansökningar. Återigen, jämför inte med andra. Varje ärende är unikt. För mej tog det 10 månader fr ansökan till beslut o jag hann få löneutmätning under tiden.

Jag tror, dina fina uträkningar till trots, att det ska mycket till för att få två ansökningar om skuldsanering handlagda innan man har fått löneutmätning, om det nu finns någon lön att utmäta det vill säga.
@Terry_ Du han väll med tom 3 vändor med ansökningar till skuldsanering slutet på förra året och i år innan utmätning startade trots att du släppte allt?
Fast första 2 gångerna mycket kortare väntetider om jag minns rätt.

Jag minns inte riktigt men när jag ringde KFM den fredagen för någon vecka sedan spekulerade den trevliga damen på KFM att det kan ta ca 6 månader i höst från en ansökan - till ett avslag eller inledande. Det är ganska rejält det. Speciellt om det fortsätter öka i höst när högre räntor verkligen får genomslag.

Vill minnas jag läste någonstans att 2/3 av dom svenska bolånen är bundna till sommaren/senhösten.

Jag minns inte riktigt men när jag ringde KFM den fredagen för någon vecka sedan spekulerade den trevliga damen på KFM att det kan ta ca 6 månader i höst från en ansökan - till ett avslag eller inledande. Det är ganska rejält det. Speciellt om det fortsätter öka i höst när högre räntor verkligen får genomslag.

Vill minnas jag läste någonstans att 2/3 av dom svenska bolånen är bundna till sommaren/senhösten.
Det stämmer.

"73% av alla bundna bolån kommer behövas omförhandlas under 2023 vilket betyder att många hushåll kommer stå inför en ny verklighet."
Så skrev finansinspektionen i början av 2023.

SVT skrev för att tag sen att den absolut största vågen och över 55% av dessa bolån ska omförhandlas nu mellan Augusti - December.

Kanske som allra mest personer som får omförhandla bolåneräntan nästa månad efter räntehöjningingen 20e eller 21a september.

Stor chans till att vi ser ett större inflöde av nya medlemmar på forumet under kommande 12 månader @Lånforum.se - Kanske en kampanj till hösten/vintern med lite betald reklam för forumet i andra sociala mediakanaler eller tidningar för att dra in fler medlemmar. Kan säkert återbetala sig över tid, samtidigt som forumet får ökad aktivitet och fler som söker hjälp får bra tips och tricks under en lågkonjuktur som blir allt värre för varje månad som går.

Senast ändrad:
Det stämmer.

"73% av alla bundna bolån kommer behövas omförhandlas under 2023 vilket betyder att många hushåll kommer stå inför en ny verklighet."
Så skrev finansinspektionen i början av 2023.

SVT skrev för att tag sen att den absolut största vågen och över 55% av dessa bolån ska omförhandlas nu mellan Augusti - December.

Kanske som allra mest personer som får omförhandla bolåneräntan nästa månad efter räntehöjningingen 20e eller 21a september.

Stor chans till att vi ser ett större inflöde av nya medlemmar på forumet under kommande 12 månader @Lånforum.se - Kanske en kampanj till hösten/vintern med lite betald reklam för forumet i andra sociala mediakanaler eller tidningar för att dra in fler medlemmar. Kan säkert återbetala sig över tid, samtidigt som forumet får ökad aktivitet och fler som söker hjälp får bra tips och tricks under en lågkonjuktur som blir allt värre för varje månad som går.
Reklamen brukar sköta sig självt via Google... Men helt klart ett nytt läge. Forumet startades 2009, så har aldrig varit med om en sådan här omställning av räntorna. 2013 eller var det var gick räntorna upp en del, men då satt redan många med erfarenheter av höga räntor från innan Finanskrisen och bostäder hade mycket lägre priser.

Den mest intressanta delen för oss här på lånfoum är nog hur bankerna ska agera om det blir problem med betalningarna. Kan de tänka sig att lägga om lånet med längre löptid och lägre månadskostnad? Hur kommer lönerna 2024 att utvecklas? Om de börjar takta med inflationen då kan det bli en 8% i löneökning.

Reklamen brukar sköta sig självt via Google... Men helt klart ett nytt läge. Forumet startades 2009, så har aldrig varit med om en sådan här omställning av räntorna. 2013 eller var det var gick räntorna upp en del, men då satt redan många med erfarenheter av höga räntor från innan Finanskrisen och bostäder hade mycket lägre priser.

Den mest intressanta delen för oss här på lånfoum är nog hur bankerna ska agera om det blir problem med betalningarna. Kan de tänka sig att lägga om lånet med längre löptid och lägre månadskostnad? Hur kommer lönerna 2024 att utvecklas? Om de börjar takta med inflationen då kan det bli en 8% i löneökning.
Okej, jo det är många som står inför ett helt nytt läge.

Finns även vissa ledande indikationer på att elpriserna går upp igen till vintern med. Både ledande USoil och UKoil, (brent och crudeoljan) har gått upp närmare 20%. Gaspriserna har börjat följa efter.

Även om jag inte tror vi ser samma smäll som förra året när det small i gasledningarna och innan nya specialhamnarna på kontinenten för gas var på plats så kan det ändå bli dyrt.

När det kommer till löneläget så är det mesta redan förhandlat och signerat för 2023/2024 löneläge. Industri satte ”märket” i våras. 4.1% för 2023 och löneökningen blir 3.3% för 2024. Många fack följde efter och allt är signerat och klart.

Ska väldigt mycket till för att häva avtalen och öppna förhandlingarna för 2024 igen. Med allt sämre rapportfloder så tror jag inte man är så sugen på att gå med på högre löner från arbetsgivare, facken och unionerna ser nog också det som en hopplös uppgift att riva upp avtalen igen, även om dom inte är jättenöjda.

Det som kan bli bekymmersamt för arbetsmarknaden är att 2024-2025 kommer många företagslån och obligationer omförhandlas till nya ränteläget. I år är det mest nylån, bolån och privatlån som är drabbade.

Okej, jo det är många som står inför ett helt nytt läge.

Finns även vissa ledande indikationer på att elpriserna går upp igen till vintern med. Både ledande USoil och UKoil, (brent och crudeoljan) har gått upp närmare 20%. Gaspriserna har börjat följa efter.

Även om jag inte tror vi ser samma smäll som förra året när det small i gasledningarna och innan nya specialhamnarna på kontinenten för gas var på plats så kan det ändå bli dyrt.

När det kommer till löneläget så är det mesta redan förhandlat och signerat för 2023/2024 löneläge. Industri satte ”märket” i våras. 4.1% för 2023 och löneökningen blir 3.3% för 2024. Många fack följde efter och allt är signerat och klart.

Ska väldigt mycket till för att häva avtalen och öppna förhandlingarna för 2024 igen. Med allt sämre rapportfloder så tror jag inte man är så sugen på att gå med på högre löner från arbetsgivare, facken och unionerna ser nog också det som en hopplös uppgift att riva upp avtalen igen, även om dom inte är jättenöjda.

Det som kan bli bekymmersamt för arbetsmarknaden är att 2024-2025 kommer många företagslån och obligationer omförhandlas till nya ränteläget. I år är det mest nylån, bolån och privatlån som är drabbade.
Om företagen går bra kan man gå utanför "märket". Är det jag ser som intressant om konjunkturen vänder upp i år.

En fråga . Nu fick jag brev vis kivra från k om
Att startat en utredning med anledning av min CSN skuld . Står att jag ska vara senast 16/8. Betyder det att jag bör vänta o svara 16/8 precis på dagen i hopp om att ev få full lön 25/8? El spelar det ingen rill
Tror ni ?

Menar om de skrivit vi mejl er ditt svar senast 16/8 kan utmätningen starta redan 25/8 tror ni ändå ?

Och i fredags eftermiddag kom förfrågan om inkomst.

Så det tog nära 5 månader från skuld att betala. I mitt fall.

Förväntar mig att beslut om utmätning och förbehållsbelopp kommer senast imorgon?!?!

Nån som nyligen lämnat in uppgifter om inkomst mm. Och fått sitt beslut? Tog det 1 dygn som det brukar eller är det fördröjning på det också?
Fick brev om utredning o inkomst idag . Stod svara senast 16/8. Betyder det att de måste invänta tills dess ? Vad hände för dig lämnade du in uppgifter ? Isåfall fick du beslut i. Utmätning dagen efter ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp