Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Utmätning sambos bil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förlåt... Kronofogden stal din sambos bil, heeeeeeeeelt sjukt!
Du menar alltså på riktigt att du hade varit helt okej med om din respektive ljugit för dig om att inte ha skulder,
Och du sen får din bil, som du betalt, betalar för och nyttjar utmätt, och utöver det blir av med allting du äger i er gemensamma bostad, trots att du betalt allt.

Du hade fortfarande tyckt det varit rätt och rimligt? Kanske till och med glad och lite exalterad? Inte tyckt det var fel?

Du menar alltså på riktigt att du hade varit helt okej med om din respektive ljugit för dig om att inte ha skulder,
Och du sen får din bil, som du betalt, betalar för och nyttjar utmätt, och utöver det blir av med allting du äger i er gemensamma bostad, trots att du betalt allt.

Du hade fortfarande tyckt det varit rätt och rimligt? Kanske till och med glad och lite exalterad? Inte tyckt det var fel?
Han är ”insatt” han vet :) :) :) han tycker det är ok att man bara tar någons bil som personen själv har köpt, betalar på , betalar försäkringen på , tar sig till jobbet med mm

Han är ”insatt” han vet :) :) :) han tycker det är ok att man bara tar någons bil som personen själv har köpt, betalar på , betalar försäkringen på , tar sig till jobbet med mm
Dom tar inte bara saker, dom följer lagar och regler

Det känns som om han är glad för att bilen blev utmät, typ som straff för oss som hamnat hos KFM, att typ rätt åt er för att ni slapp betala era skulder, hoppas jag har fel men vet inte varför jag känner så!!

Det känns som om han är glad för att bilen blev utmät, typ som straff för oss som hamnat hos KFM, att typ rätt åt er för att ni slapp betala era skulder, hoppas jag har fel men vet inte varför jag känner så!!
NJA 2019 s. 765
Beviskrav och bevisvärdering i tvistemål om bättre rätt till utmätt lös egendom (I-III)

Personbilen har utmätts för J.N:s skulder då denna bedömdes vara i hennes besittning och därmed ansågs tillhöra henne. Utmätningsbeslutet överklagades och prövades av såväl tingsrätt som hovrätt. Det har inte framkommit skäl att nu göra en annan bedömning av besittningsfrågan. Det får därmed anses utrett att den utmätta bilen fanns i J.N:s besittning.

P.L. har bevisbördan för sitt äganderättsanspråk och påstående om bättre rätt till den utmätta bilen. Det finns inte skäl att tillämpa ett lägre beviskrav utifrån omständigheterna i detta fall. Bilen bedömdes vara värd cirka 15 000 kr, medan det av köpintyget som P.L. åberopat framgår att han skulle köpt den avställd, inte besiktad och oskattad för 1500 kr. Köpintyget – som är upprättat långt senare och har ifrågasatts – samt J.N:s inställning har inget högre bevisvärde för äganderättsfrågan. Genom utredningen har framkommit att P.L. registrerades som ägare till bilen från och med den 13 september 2014 och att han därefter betalade avgifter m.m. för bilen. Detta talar för att P.L. var ägare till bilen och att han förvärvat den för egen del.

P.L. har även bevisbördan för att bilen fortfarande tillhörde honom då den utmättes. Vid utmätningstillfället i december 2015 stod bilen avställd hos J.N. i Värnamo och hade varit avställd sedan 10 juni 2015. Någon rimlig förklaring till detta och varför bilen fanns hos J.N. har inte lämnats. Att P.L. utåt varit registrerad som ägare, betalningsskyldig, samt betalat för bilens kostnader kan vid dessa förhållanden inte medföra att han har styrkt att bilen tillhörde honom trots att den fanns hos J.N.
P.L:s överklagande ska därför avslås.

Så resonerar Högsta Domstolen i ett liknande mål. Sen är ni fria att tycka vad ni vill om den saken.

När jag läser den här tråden och andra som har liknande innehåll så tänker jag...Köp bil av bilhandlare och anv deras finansiering. På så sätt är bilen säkerhet för lånet och kan inte utmätas hur som helst om, Om du nu inte har väldigt lite kvar på skulden övervärdet stort.. Osäker om de kan utmäta ändå så länge skuld kvarstår.
Så var det för mej då löneutmätning var aktuell innan inledande sanering beviljats. Hade relativt ny bil m där bilen var säkerhet för lånet. Vid inledande o beslut om sanering behöll jag bilen just m motivering att det var kreditförbehåll. Jag fick själv dock stå för månadskostnaden ur mitt förbehåll.

Okej.. Vad menas med rättelse, hur går jag tillväga då? Annars är det tingsrätten om inte jag läst fel k om vi ska överklaga?

Okej! Hur orolig behöver vi vara att dom ska utmäta våran bostadsrätt som vi äger 50/50 tror du? Övervärdet är väl typ 100.000 om vi får tillbaka pengarna vi köpte det för.
Är övervärdet så lite är det ganska liten risk

Men snälla berätta du som är insatt:) upplys oss hur de kan ta sambos bil som du så fint tycker är ok. Ser att du är lika dryg som varit innan förresten , är du 70+ kanske?

Det står ju i det som det hänvisas till vad grunden är. Och kfm anser inte att man tagit sambos bil nu heller.

När jag läser den här tråden och andra som har liknande innehåll så tänker jag...Köp bil av bilhandlare och anv deras finansiering. På så sätt är bilen säkerhet för lånet och kan inte utmätas hur som helst om, Om du nu inte har väldigt lite kvar på skulden övervärdet stort.. Osäker om de kan utmäta ändå så länge skuld kvarstår.
Så var det för mej då löneutmätning var aktuell innan inledande sanering beviljats. Hade relativt ny bil m där bilen var säkerhet för lånet. Vid inledande o beslut om sanering behöll jag bilen just m motivering att det var kreditförbehåll. Jag fick själv dock stå för månadskostnaden ur mitt förbehåll.
Jag tycker absolut inte du ska vara så himla säker på när saker kan utmätas och inte

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp