Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tredje samlingslånet

0,7 på UC

Undrar hur bankerna kommer ställa sig till samlingslån för 600k med 260k i årslön och så lågt UC. Måste bara klura ut om jag ska gå via Lendo eller Advisa eller någon annan förmedlare..

Hur kan du ha så lågt score med så låg lön och mycket lån på det? Otroligt..

Han har ju bara 2 förfrågningar och inget kreditkort. Det är väl det som gör det misstänker jag. Men visst fasiken borde den varit lite högre.

Han har ju bara 2 förfrågningar och inget kreditkort. Det är väl det som gör det misstänker jag. Men visst fasiken borde den varit lite högre.

Han lär ha ut ca 16000 kr efter skatt/mån och 600.000 i lån lär väl iaf landa på 7-8000kr/mån.

Så nuvarande lån äter upp ~halva lönen varje månad och ändå har han toppbetyg. En person med 30000+ efter skatt, låga lån men med ett maxat kreditkort på säg 20000kr har mycket sämre betyg.. helt sjukt.

Ja det är ju inte första gången UC:s betyg är allt annat än logiska...
Jag har faktiskt ingen bra förklaring.

Han lär ha ut ca 16000 kr efter skatt/mån och 600.000 i lån lär väl iaf landa på 7-8000kr/mån.

Så nuvarande lån äter upp ~halva lönen varje månad och ändå har han toppbetyg. En person med 30000+ efter skatt, låga lån men med ett maxat kreditkort på säg 20000kr har mycket sämre betyg.. helt sjukt.
Det stämmer inte. Jag har 90 i blanco och 20 av 25 utnyttjad kortkredit med 0,4 i UC betyg. Sen är UC-betyg inte den enda kriterien som banker tittar på vid en ansökning. Det andra alternativet som du beskriver kommer mest troligt få bra erbjudanen från flera banker. Det andra alternativet skall va glad om det ens blir beviljat och kommer knappast få bra vilkor av den bank som nappar.

biggen - sen samtidigt så är det ju automatiskt avslag om din UC är över 30 typ...
Det är ju det absolut viktigaste - tyvärr :(

Det stämmer inte. Jag har 90 i blanco och 20 av 25 utnyttjad kortkredit med 0,4 i UC betyg. Sen är UC-betyg inte den enda kriterien som banker tittar på vid en ansökning. Det andra alternativet som du beskriver kommer mest troligt få bra erbjudanen från flera banker. Det andra alternativet skall va glad om det ens blir beviljat och kommer knappast få bra vilkor av den bank som nappar.

Möjligt att risk och score inte hänger ihop.. men folk med hög risk får sämre erbjudanden. Inte sett nån med uc risk på 1% få dåliga erbjudanden. Testa å maxa ditt kreditkort så ska du se att din uc risk överstiger ts.

Risken är ju uc bedömning på chansen att en sökande får en betalningsanmärkning det närmaste året. Att då en person med 16000 netto i månaden och 9000 i månaden i lånekostnader har låg risk enligt uc är helt sjukt. Han har alltså 7000kr kvar att pröjsa boende/el/internet/telefon/mat etc, och enligt uc är det en kund med "mkt god kreditvärdighet" som antagligen inte har några som helst problem att dra på sig ytterligare 2-3000kr/mån i lånekostnader.

Uc-scoren ligger absolut till underlag när räntan bestäms. Ända sättet att att ha dålig score om man har bra förutsättningar är ju att systemet indikerar att något inte står rätt till. Det är ganska logiskt att många ff eller ett övertrasserat kreditkort betyder att det är trassligt med ekonomin för stunden. Den goda nyheten är dock att om man har bra ekonomi så behöver man inte vänta speciellt länge innan betyget är bra igen. Dvs inte gör några nya ansökningar och inte nyttjar krediten till fullo. På högst ett år är allt borta om man inte har betalningsanmärkningar eller dylikt.
Med det sagt tycker jag att det är ett sjukt system att privatpersoner kan låna så mycket i blanco i förhållande till sin inkomst. Kanske 50% av sin inkomst vore mer rimligt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp