Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tredje samlingslånet

Ja det är ju inte första gången UC:s betyg är allt annat än logiska...
Jag har faktiskt ingen bra förklaring.

Håller med dig! Jag har 1 förfrågan , 1 lån på 170k ”togs i september” 350k i lön. Inga kreditkort , inga anmärkningar och har 2,7 i uc betyg.. lånet är hos sevedays och är bisnode ..

Det är ju riktigt skumt, har du skiljt dig eller flyttat runt mycket?
Jag vet att flytt kan påverka UC negativt, man ska helst ha varit skriven på samma adress så länge som möjligt.

Det är ju riktigt skumt, har du skiljt dig eller flyttat runt mycket?
Jag vet att flytt kan påverka UC negativt, man ska helst ha varit skriven på samma adress så länge som möjligt.
Aldrig skild , dock flytta jag nu i januri. Efter jag tog lånet . Roliga är att det är mitt första lån jag någonsin tagit ”förutom csn” som jag har betalat tillbaka flera år sedan.
Så det är lite konstigt när folk har 16k i lön och betalar 9k i räkningar på lån. Jag betalar 1975:- i lån per månad , får 21-22 ut varje månad.

Aldrig skild , dock flytta jag nu i januri. Efter jag tog lånet . Roliga är att det är mitt första lån jag någonsin tagit ”förutom csn” som jag har betalat tillbaka flera år sedan.
Så det är lite konstigt när folk har 16k i lön och betalar 9k i räkningar på lån. Jag betalar 1975:- i lån per månad , får 21-22 ut varje månad.
Att dem har så bra betyg * ” glömde tillägga det”

Uc-scoren ligger absolut till underlag när räntan bestäms. Ända sättet att att ha dålig score om man har bra förutsättningar är ju att systemet indikerar att något inte står rätt till. Det är ganska logiskt att många ff eller ett övertrasserat kreditkort betyder att det är trassligt med ekonomin för stunden. Den goda nyheten är dock att om man har bra ekonomi så behöver man inte vänta speciellt länge innan betyget är bra igen. Dvs inte gör några nya ansökningar och inte nyttjar krediten till fullo. På högst ett år är allt borta om man inte har betalningsanmärkningar eller dylikt.
Med det sagt tycker jag att det är ett sjukt system att privatpersoner kan låna så mycket i blanco i förhållande till sin inkomst. Kanske 50% av sin inkomst vore mer rimligt?

Banker har ju ett schablonbelopp vid bolån för hur mkt pengar/person man bör ha över efter boendekostnad för att bli beviljad lån, typ 7500kr/person om jag minns rätt. Något sådant skulle kanske vara något. Ser inga problem med att dra på sig 10000/mån i lånekostnader om man har 20000+ kvar att röra sig med efter boendekostnaderna. Men när låginkomsttagare kan dra på sig 3 årslöner i lån som äter upp 60-70% av lönen varje månad och fortfarande anses vara kreditvärdiga är något galet. Blir ts sjukskriven ligger han riktigt brunt till om han inte sparat en del av pengarna han lånat. Ts borde ha en UC risk på 25+% inte 0.7.

Kanske lite off topic, men måste skriva av mig o dela erfarenheter.
Under senaste åren tog jag smålån via ”skitbanker” med hög ränta. Kostnaden för dessa var mycket tung.

Var uppe i ca 600 blanco inkl kreditkort. Googlade o hittade denna sida o har lärt mig otroligt mycket vad gäller bl a
Utnyttjande av kreditkort och vad det gör för kreditbetyget i negativ mening.
Efter betalning av kreditkorten så gick mitt betyg från ca 12 ner till 1,3.
Sökte sedan samlingslån på 350, blev beviljad till 5,5 i ränta.

Chansade sedan att söka ett nytt efter ca 10 dgr o blev beviljat nytt på 125 med samma ränta.
Tydligen finns inga spärrar om man går till olika förmedlare.
Kanske hade jag tur....

Går ny plus 10-12 varje månad, otroligt skönt, aldrig mer lån.
Lycka till!,

Kanske lite off topic, men måste skriva av mig o dela erfarenheter.
Under senaste åren tog jag smålån via ”skitbanker” med hög ränta. Kostnaden för dessa var mycket tung.

Var uppe i ca 600 blanco inkl kreditkort. Googlade o hittade denna sida o har lärt mig otroligt mycket vad gäller bl a
Utnyttjande av kreditkort och vad det gör för kreditbetyget i negativ mening.
Efter betalning av kreditkorten så gick mitt betyg från ca 12 ner till 1,3.
Sökte sedan samlingslån på 350, blev beviljad till 5,5 i ränta.

Chansade sedan att söka ett nytt efter ca 10 dgr o blev beviljat nytt på 125 med samma ränta.
Tydligen finns inga spärrar om man går till olika förmedlare.
Kanske hade jag tur....

Går ny plus 10-12 varje månad, otroligt skönt, aldrig mer lån.
Lycka till!,
Härligt och grattis!

Banker har ju ett schablonbelopp vid bolån för hur mkt pengar/person man bör ha över efter boendekostnad för att bli beviljad lån, typ 7500kr/person om jag minns rätt. Något sådant skulle kanske vara något. Ser inga problem med att dra på sig 10000/mån i lånekostnader om man har 20000+ kvar att röra sig med efter boendekostnaderna. Men när låginkomsttagare kan dra på sig 3 årslöner i lån som äter upp 60-70% av lönen varje månad och fortfarande anses vara kreditvärdiga är något galet. Blir ts sjukskriven ligger han riktigt brunt till om han inte sparat en del av pengarna han lånat. Ts borde ha en UC risk på 25+% inte 0.7.

Fast om man ser ur ett annat perspektiv så skulle Ts och flera andra ligga riktigt pyrt till ifall beyget bara tog hänsyn till årsinkomst och belåningsgrad. Tänk dig alla som lånar till sjuka räntor och trots att dom sköter betalningarna inte kan söka ett samlingslån till bättre ränta för att deras betyg aldrig förbättras. Folk med bra score trots hög belåningsgrad kan allt som oftast bara låna till att lösa befintliga lån och krediter.

Håller med dig! Jag har 1 förfrågan , 1 lån på 170k ”togs i september” 350k i lön. Inga kreditkort , inga anmärkningar och har 2,7 i uc betyg.. lånet är hos sevedays och är bisnode ..

Du är ett klockrent exempel på någon som borde ha BETYDLIGT bättre uc betyg än ts. Nu är det inte ts i sig jag hackar på utan uc systemet i sig, hoppas allt löser sig väl för ts.

Fast samtidigt ska det bli spännande att se vad jag kommer ha i UC-betyg.
Inga anmärkningar.
800.000 årsinkomst.
4 UC-förfrågningar.
Inget kreditkort.
790k i blanco...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp