Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Trött utbrända av den ekonomiska situation

Vilka underbara starka människor ni alla verkar vara, vilken inspiration. Min ångest känns påtagligt mindre varje gång jag går in och läser här. Jag kommer i denna månaden släppa de första skulderna, sedan ett par stycken, de sista, i nästa månad. Jag kommer att släppa ca 750000 kr till Kronofogden. Inte klokt. Jag spelar inte eller något utan det är 16 års kamp med ekonomin, idiotiska beslut, hopp om att det löser sig, lån som löser lån...ja...ni vet. Men nu går det inte längre. Jag är vissa dagar ett vrak och andra dagar börjar jag känna hopp, jag kan känna en konstig lättnad, men ångest, skuld och skam är fortfarande påtaglig. Min sambo och jag kan skall även gå isär, detta känns dock helt rätt, vi har haft det svårt i många år, men det är mycket på en och samma gång. Jag skall bo kvar i lägenheten, vilket känns tryggt, speciellt nu när betalningsanmärkningarna kommer att välta in Men det kommer att bli bra detta. 2018 blir ett förändringens år, för första gången i mitt liv vågar jag se sanningar i vitögat och vara ärlig. Det blir svårt, det vet jag, men det kan inte bli värre.
Bra beslut du tagit! Jag är i samma sits som du, har inget som helst missbruk bakom mina ekonomiska problem, bara en skilsmässa för 28 år sedan som slutade med att jag stod ensam med ett hus med lån som inte gick att sälja utan en stor förlust. Jag var ung och naiv och blev "blåst" av min fd make. Kanske inte så mycket pengar idag, men för mej enormt på den tiden, dessutom inträffade den berömda räntekrisen 1992;
"Riksbanken prövade sig fram under några dramatiska dagar och testade först 16 procent, sedan 24 procent, 75 procent och slutligen 500 procent. Då upphörde valutautflödet och spekulanterna vände blickarna åt annat håll.
I tre dagar varade 500-procentsläget. Under de tre dagarna gick det till exempel inte att ta nya bolån. Bankerna stoppade utlåningen. Räntan på löpande bolån gick upp till 20 procent. Bankomaterna var stängda." Efter detta debacle borde jag har låtit allt gå till KFM, medan jag fortfarande var hyfsat ung och skulden "bara" på 200 tkr. Tänk vad många miljoner man betalt i ränta på dessa år, men det är inget att gräma sej över nu.
Forumet har varit till mycket stor hjälp att jag vågat ta rätt beslut, tack alla snälla och duktiga människor att ni delar med er av era erfarenheter! Tack vare er så er jag ljuset i tunneln och mår fantastisk mycket bättre både fysisk och psykiskt :)

Tack Hope777, ja..förhoppningsvis blir det mindre panik...jag är 47 år...Jag är orolig för alla samtal, dock har jag Truecaller och jag kommer att blockera alla dessa samtal. Jag har redan köpt en pärm och flikar för alla lån, 22 olika lån, 17 olika fordringsägare...jag skall försöka hålla koll på alla brev som kommer och sätta in i rätt flik. Planerar också att ansöka om skuldsanering, men lite längre fram. Har räknat på min löneutmätning och om det blir något liknande, då kommer det att gå runt...och bara det att inte behöva sitta varje månad med ångesten i halsen och alla räkningar....jag kommer kanske ändra mitt namn till Lättnad2018 :), fast lite tidigt ännu, jag känner inte så mycket lättnad ännu. Lycka till dig också...underbart att ha detta forum som stöd annars hade jag känd mig fullständigt misslyckat och ensam.

Får man lov att fråga hur stor Din totala skuldbörda är?
Befinner mig i exakt samma situation som Du och jag är oxå livrädd..
Måste snart släppa mina skulder och drevet av varjar som sen kommer jaga mig skrämmer mig något sååå vida pass...

Måste snart släppa mina skulder och drevet av varjar som sen kommer jaga mig skrämmer mig något sååå vida pass...
Det ger mycket större ångest konstant att bolla runt alla skulder och fundera över vilka räkningar man kan och bör betala, tro mej, jag har varit där. Numera betalar jag alla räkningar samma dag som jag får lön och får inte en massa brev från inkasso, KFM eller dylikt, inte heller några telefonsamtal eller mejl, det är mest jag som kontaktar inkassobolagen för att kolla läget och försöka få ner räntan. Alla jag pratat med på KFM har varit mycket hyggliga och förstående människor.

Jag förstår din rädsla, jag var livrädd. Det som sker är att det kommer brev, många brev med påminnelser, därefter inkasso och slutligen från KF. Ta hand om allt på ett strukturerat sätt. Min rädsla visade sig vara obefogad då inget annat händer än att det kommer brev. Jag bytte telefonnummer och slapp alla som ringer. Gör det eller skaffa True Caller typ.

Släpptallt jag släppte allt slutet på jan och som jag nämnt i tidigare tråd som kom första delgivningskvittot förra veckan på en amortering på drygt 1000 kr jag fann rimlig så skickade in den. Nu till min fråga, Släpptallt skrev du "jag bestrider fordran" på några delgivningar eller skickade du bara in dem utan att göradet? Typ vinna lite tid för att hinna få skatten tillbaka eller nått?

Släpptallt jag släppte allt slutet på jan och som jag nämnt i tidigare tråd som kom första delgivningskvittot förra veckan på en amortering på drygt 1000 kr jag fann rimlig så skickade in den. Nu till min fråga, Släpptallt skrev du "jag bestrider fordran" på några delgivningar eller skickade du bara in dem utan att göradet? Typ vinna lite tid för att hinna få skatten tillbaka eller nått?
Jag bestred aldrig något utan när delgivningen kom skrev jag under direkt och lade på lådan senast dagen efter när jag åkte till jobbet, ibland t o m samma dag som den kom. För mig kändes det rätt att göra på det viset när jag hade bestämt mig för att gå all-in.

Jag bestred aldrig något utan när delgivningen kom skrev jag under direkt och lade på lådan senast dagen efter när jag åkte till jobbet, ibland t o m samma dag som den kom.
Samma här när jag insåg att det var kört, kollade bara att skulden var korrekt, sedan la jag den direkt på lådan, så slipper man ytterligare en massa brev. Blir mer ordning också om man tar tag i det direkt. Man måste bryta beteendet med att försöka förhala, stoppa undan o s v, man mår mycket bättre då med känslan av kontroll :)

Har man många olika fordringsägare kommer det bli svårt och bestrida och hålla koll på vad du skickat in osv.. Så skicka in dom direkt annars har du snart en delgivningsman hemma.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp