Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Rent hypotetiskt borde du kunna få behålla pengarna från ett extrajobb, jag gissar dock bara. Jag själv har oregelbunden O.b och hade inte ett maxbeslut så dom månader jag jobbade storhelger fick jag behålla mer utöver det kronofogden drog. Över en miljon i skulder och med räntor som tickar är ju dock risken att dina skulder växer mer än vad du kan betala av vilket isf skulle göra dig insolvent om det handlar om 10-15 år plus. Onödigt att slita ihjäl sig för ingenting (om det bara blir en droppe i havet), har du överhuvudtaget funderat på skuldsanering? Om inte, varför?

Jag har ansökt en gång om skuldsanering och fått avslag. Nu kan jag inte ansöka då jag kommer bli dömd för grov bedrägeri då jag tagit lån i en anhörigs namn och anmält mig själv.
Vissa skulder där har blivit avskriva och vissa har lagts på mej och andra långivare är målsägande så troligtvis blir det skadestånd på kanske 150.000kr som jag får betala och vad jag läst mig till så kan man inte få skuldsanering beviljat då. :/
Så verkar va kört för mig hur jag än gör. Fan alltså.

Hej. Har lite funderingar och vore tacksam för svar.

Väldigt stressad, ledsen energilös och deprimerad själ som har varit borta från jobbet ca 2 veckor nu pga av ett återfall i spelandet, vilket jag aldrig trodde skulle ske.

Jag har idag lån på 930000kr. Jag tänkte för första gången släppa allt(vilket jag aldrig trodde jag skulle göra) till kronofogden och söka skuldsanering men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Jag har idag en lön på ca 30k efter skatt.

jag tog mitt sista lån senast igår för att kunna betala av en privat skuld med. Jag har inte spelat på ca en vecka och har skrivit till Spelsajten att stänga av mig. (Kunde bara spela på den spelsidan eftersom den var utländsk och utan licens. Är sen innan reggad på spelpaus.

jag undrar när jag kan börja söka skuldsaneringen?

Jag är skriven i en hyresrätt, bara som co/adress. Kommer det blir problem för den som hyr lägenheten? Om jag tex skulle släppa allt till kronofogden?

Jag äger inget utav värde.

Jag har en underbar kvinna i mitt liv som jag bor hos och vet om allt, som stöttar mig trots allt. Hon har en hyresrätt också, väldigt dyr hyra som ligger på 11k i månaden, är det bättre om jag skriver in mig där? Om jag skulle få sanering o behålla mer om hyran är högre? Eller gör det ingen skillnad?

Om jag nu skulle få en sanering, vilket jag ser som ganska långt bort just nu. Kan det gå snabbare än 5år? Om jag har en hög lön? Eller får man behålla mer per månad?

om jag släpper allt till kronofogden inom närmaste framtid, vad ska man göra med sina löner man får under tiden?

Vet inte riktigt hur detta inlägg blev men tacksam om någon kan hjälpa till

Jag ska också tillägga, vilket jag glömde skriva.

jag går hos psykolog och har fått en tid hos en läkare imorgon. Jag ska fråga om det finns någon typ av kbt-behandling man kan gå.

Jag ska också tillägga, vilket jag glömde skriva.

jag går hos psykolog och har fått en tid hos en läkare imorgon. Jag ska fråga om det finns någon typ av kbt-behandling man kan gå.
Det finns kbt behandling, jag går en sådan och även kontakt med läkare. Oftast grundar sig ett beroende I så mycket annat så ta emot hjälpen med öppna armar, som den jag går till sa en gång ” man vaknar inte bara upp en dag och är spelberoende”. Värt att tänka på är också att det bara är ca 10% som aldrig får återfall igen. Du får inte se ditt återfall som ett misslyckande och slå ner dig själv.. utan se att du lyckades hålla dig spelfri innan I x antal dagar. :folded:

Det finns kbt behandling, jag går en sådan och även kontakt med läkare. Oftast grundar sig ett beroende I så mycket annat så ta emot hjälpen med öppna armar, som den jag går till sa en gång ” man vaknar inte bara upp en dag och är spelberoende”. Värt att tänka på är också att det bara är ca 10% som aldrig får återfall igen. Du får inte se ditt återfall som ett misslyckande och slå ner dig själv.. utan se att du lyckades hålla dig spelfri innan I x antal dagar. :folded:

Ja jag ska abslout ta hjälpen. Ja det stämmer, det har inte varit lätta år som har passerat men på något vis har man ändå överlevt. Har kommit till en punkt nu där jag inte vet vad jag ska göra. Jag är 27år med skulder på 930k. Jag vet inte om jag ska släppa allt till Kfm eller inte. Aldrig varit där och aldrig varit sen med en inbetalning men just nu känns allt bara hopplöst. Vet inte ens om jag kommer bli beviljad skuldsanering med tanke på min ålder? Om man går en kbt behandling och visar att man slutat spela och försökt göra allt för att lösa situationen? Kan man då söka skuldsanering om ett halvår om jag släpper allt nu?

Ja jag ska abslout ta hjälpen. Ja det stämmer, det har inte varit lätta år som har passerat men på något vis har man ändå överlevt. Har kommit till en punkt nu där jag inte vet vad jag ska göra. Jag är 27år med skulder på 930k. Jag vet inte om jag ska släppa allt till Kfm eller inte. Aldrig varit där och aldrig varit sen med en inbetalning men just nu känns allt bara hopplöst. Vet inte ens om jag kommer bli beviljad skuldsanering med tanke på min ålder? Om man går en kbt behandling och visar att man slutat spela och försökt göra allt för att lösa situationen? Kan man då söka skuldsanering om ett halvår om jag släpper allt nu?

Jag skulle säga att ett halvår från att man tagit sitt sista lån samt just blivit spelfri är för kort tid för att anses som brytpunkt. Jag skulle vänta ett år, leva med utmätning och sen ansöka.

Jag skulle säga att ett halvår från att man tagit sitt sista lån samt just blivit spelfri är för kort tid för att anses som brytpunkt. Jag skulle vänta ett år, leva med utmätning och sen ansöka.

Förstår. Tror inte det blir skuldsanering för mig när det är så lång väntetid och ovisst om man får det beviljat eller inte. Jag får helt enkelt börja om på ruta ett igen fast med ännu mer lån denna gång.

Var spelfri från maj 2019 till september 2020 och hade betalat av 400k från 850.. nu är jag tillbaka på 930k.

Man är verkligen krossad som människa på alla vis när man förstår att detta har hänt.

Jag ska försöka ta tag i allt när jag hittat tillbaka till mig själv igen.

Jag har ansökt en gång om skuldsanering och fått avslag. Nu kan jag inte ansöka då jag kommer bli dömd för grov bedrägeri då jag tagit lån i en anhörigs namn och anmält mig själv.
Vissa skulder där har blivit avskriva och vissa har lagts på mej och andra långivare är målsägande så troligtvis blir det skadestånd på kanske 150.000kr som jag får betala och vad jag läst mig till så kan man inte få skuldsanering beviljat då. :/

Det försvårar i alla fall

Okej, det var ingen bra sits. Majoriteten av dom som är hos kronofogden är nog inte där av skälet bedrägeri. Jag tror dom flesta i din sits hade sökt skuldsanering just för att man i princip aldrig blir skuldfri. (Nu kan du inte det)

Har du redan släppt alla skulder till kronofogden? Ett alternativ kan ju vara att inte släppa alla skulder så långt utan ha kvar några och försöka förhandla dig till avbetalningsplaner med inkasso som du betalar på jämte utmätningen, men då krävs nog ett extrajobb.

Har du saker du kan sälja? Bostadsrätt? När alla mina skulder var hos kronofogden och jag ringde runt fick jag fryst ränta på en skuld utan att behöva betala något. Är skulderna i varierande storlek så att du kanske har några mindre? Som du isf kan betala in extra på när de väl gått till kronofogden och på så sätt beta av en skuld i taget också jämte utmätningen?

Tyvärr är det nog många som lever med utmätning under väldigt många år av olika anledningar. Vill den anhörige att du ska bli dömd? Ni hade inte kunnat lösa det på annat sätt för att undgå en dom?

Okej, det var ingen bra sits. Majoriteten av dom som är hos kronofogden är nog inte där av skälet bedrägeri. Jag tror dom flesta i din sits hade sökt skuldsanering just för att man i princip aldrig blir skuldfri. (Nu kan du inte det)

Har du redan släppt alla skulder till kronofogden? Ett alternativ kan ju vara att inte släppa alla skulder så långt utan ha kvar några och försöka förhandla dig till avbetalningsplaner med inkasso som du betalar på jämte utmätningen, men då krävs nog ett extrajobb.

Har du saker du kan sälja? Bostadsrätt? När alla mina skulder var hos kronofogden och jag ringde runt fick jag fryst ränta på en skuld utan att behöva betala något. Är skulderna i varierande storlek så att du kanske har några mindre? Som du isf kan betala in extra på när de väl gått till kronofogden och på så sätt beta av en skuld i taget också jämte utmätningen?

Tyvärr är det nog många som lever med utmätning under väldigt många år av olika anledningar. Vill den anhörige att du ska bli dömd? Ni hade inte kunnat lösa det på annat sätt för att undgå en dom?

Ja jag har redan släppt allt. Har redan fått två föreläggande och skrivit under. Har sammanlagt 22 lån som kommer hamna där. Den minsta summan är 5000kr (Lumify) och högsta är 320.000kr (Bank Norwegian). Totala summan ca 1 miljon.

Jag var tvungen att anmäla mig själv då jag inte ville att den anhörige skulle få betala för lånen jag tog i hens namn. Sammanlagt kommer skadeståndet ligga på 150.000kr.

Jag har inget att sälja tyvärr. Kommer lägga undan lönen som kommer de kommande månaderna innan löneutmätning kommer igång just för att betala av alla små skulder så bara de stora går till KF. Jag kommer även försöka skaffa extrajobb (helger och natt) för att kunna betala av skulderna. Vill så gärna bli skuldfri och mår skitdåligt. Som tur är så har jag ett bra jobb med en stadig inkomst och går även KBT behandling för mående och spelmissbruk. Jag kommer även försöka få fryst ränta. Jag vill kunna bli skuldfri inom 10 år åtminstone men känns ganska omöjligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp