Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det vet jag om, det jag frågade honom om var om det här brottet man tydligen kan begå om man säljer/byter/ger bort nånting av värde när man vet att man ligger illa till ekonomiskt.

Därav frågan jag ställde, byta dyr bil mot en skrotbil, räknas det som ett brott också då?
För mig låter det som samma sak (även fast det "brottet" är det sjukaste jag hört)

Jag har hört mycket i mitt liv som är betydligt sjukare än det där.

Vem som står som ägare på bilen har inte nödvändigtvis någon betydelse. Om du använder den så kan den mätas ut även om den skulle vara skriven på grannen, din mamma eller en kompis. Men det är klart att det är till din fördel om bilen inte är så värdefull.

Det där måste jag ha läst fel! Det är väl mina ägodelar som jag köpt för mina pengar som ska utmätas, inte bilen som jag lånar av grannen som har sin egen ekonomi och som hen köpt för egna pengar som hen lånar till vem fan hen vill.. hur fan kan man utmäta en helt annan persons ägodelar?? Hade förstått om det var en sambo, men grannen?!

Så rent hypotetiskt borde personer med ordnad ekonomi frukta att låna saker till grannen om de ligger hos KF för att då riskerar kronkalle helt lagligt att stjäla deras egendom?

Det där måste jag ha läst fel! Det är väl mina ägodelar som jag köpt för mina pengar som ska utmätas, inte bilen som jag lånar av grannen som har sin egen ekonomi och som hen köpt för egna pengar som hen lånar till vem fan hen vill.. hur fan kan man utmäta en helt annan persons ägodelar?? Hade förstått om det var en sambo, men grannen?!

Så rent hypotetiskt borde personer med ordnad ekonomi frukta att låna saker till grannen om de ligger hos KF för att då riskerar kronkalle helt lagligt att stjäla deras egendom?
Tycker också att det är helt ologiskt och förstår inte riktigt hur man får ihop den juridiska biten kring att utmäta någon annans ägodelar förutom den skuldsattes. Om det nu är lagligt, så för det tankarna till att det också borde vara lagligt för mig att ta kompisens lillasysters bil i besittning som kompisen fått låna för att kompisen är skyldig mig pengar. Ungefär lika logiskt. Men då kallas det stöld och inte utmätning.

Ringde in idag och delgav dom sista föreläggande som kom med posten , så nu är allt förelagt , dock inga utslag ännu från dom andra :) frågade också om dom begärt verkställande ännu och ingen har gjort det :) så det var ju skönt .. måste säga dom som sitter på Kronofogden har riktigt bra attityd !

Hej,
Funderar på att släppa taget om skuldberget, acceptera utmätning och vidare ansöka om skuldsanering. Försöker nu räkna ut eventuellt förbehålls belopp Vid utmätning..

Har nämligen tre barn, två bor varannan vecka och en på heltid (min och sambons gemensamma barn). Hur räknar jag ut vad som får behållas utifrån det? Barnbidraget nedan är det ”jag” får per barn:

Barn 1: 12 år, barnbidrag 1250kr
Barn 2: 9 år, barnbidrag 1250kr
Barn 3: 3 år, barnbidrag 625kr

Har sambo, är det då det andra alternativet som gäller för mig (se nedan), även fast han inte har skulder? Är alltså det summan som jag skulle få behålla?
  • 5 002 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 264 kronor för sammanlevande makar eller sambor
Sen läser jag olika bud gällande utmätningens påverkan på skuldfri sambo. Kan någon reda ut för mig om han med kommer behöva leva efter förbehållsbeloppet/”existensminimum”? Eller är det att han behöver betala procentuellt mer här hemma då han tjänar mer?..

Förstår att beslutet inte kanske blir exakt det jag räknar ut, men om jag utgår från infon som Krf beskriver..

Hej,
Funderar på att släppa taget om skuldberget, acceptera utmätning och vidare ansöka om skuldsanering. Försöker nu räkna ut eventuellt förbehålls belopp Vid utmätning..

Har nämligen tre barn, två bor varannan vecka och en på heltid (min och sambons gemensamma barn). Hur räknar jag ut vad som får behållas utifrån det? Barnbidraget nedan är det ”jag” får per barn:

Har sambo, är det då det andra alternativet som gäller för mig (se nedan), även fast han inte har skulder? Är alltså det summan som jag skulle få behålla?
Sen läser jag olika bud gällande utmätningens påverkan på skuldfri sambo. Kan någon reda ut för mig om han med kommer behöva leva efter förbehållsbeloppet/”existensminimum”? Eller är det att han behöver betala procentuellt mer här hemma då han tjänar mer?..

Förstår att beslutet inte kanske blir exakt det jag räknar ut, men om jag utgår från infon som Krf beskriver..
Han ingår inte i din utmätning men du får behålla mindre och han får stå för mer av hyra osv så indirekt ingår han.

Hej,

Sen får du tänka på att du får behålla för barnen med och sedan även dagis avgiften får du fylla i . Har du gjort uträkningen på deras sida ?

Har läst fram och tillbaka gällande utmätning i hemmet och djur, och får inte ihop den röda tråden alls.

Om en person får löneutmätning och har en mindre uppfödning av katt/hund i hemmet, syns det i något register som kan föranleda hembesök för utmätning?

Vad sker med dessa, säg fem avelsdjur, om det följaktligen blir besök i hemmet?

Är det inte lite att skjuta sig själv i foten av KFM att utmäta dessa djur eftersom de är en del i inkomsterna för hushållet och kanske till och med en förutsättning för att bli skuldfri snabbare?

säg att det utan aveln rör sig om 10 år som skuldsatt, men 5 år om aveln får fortgå. Hur kan man då utmäta djuren?

Har läst fram och tillbaka gällande utmätning i hemmet och djur, och får inte ihop den röda tråden alls.

Om en person får löneutmätning och har en mindre uppfödning av katt/hund i hemmet, syns det i något register som kan föranleda hembesök för utmätning?

Vad sker med dessa, säg fem avelsdjur, om det följaktligen blir besök i hemmet?

Är det inte lite att skjuta sig själv i foten av KFM att utmäta dessa djur eftersom de är en del i inkomsterna för hushållet och kanske till och med en förutsättning för att bli skuldfri snabbare?

säg att det utan aveln rör sig om 10 år som skuldsatt, men 5 år om aveln får fortgå. Hur kan man då utmäta djuren?

Kolla på kfm hemsida hur mycket djur som säljs innan du gräver ner dig ytterligare .

Principiellt är det ungefär samma som när en fastighet utmäts och man blir hänvisad till dyrare boende. Hur länge är det rimligt att borgenärerna ska vänta på betalning

Kolla på kfm hemsida hur mycket djur som säljs innan du gräver ner dig ytterligare .

Principiellt är det ungefär samma som när en fastighet utmäts och man blir hänvisad till dyrare boende. Hur länge är det rimligt att borgenärerna ska vänta på betalning

Har inte sett några djur på kfm hemsida. Men samtidigt skrivs det att kennelverksamhet/avelsdjur kan utmätas så hur ska en veta vad som gäller. Jag resonerar bara kring hur man kan anse det rimligt att stänga ner en kennel genom att utmäta avelsdjur som faktiskt bidrar till att borgenärerna ska kunna få tillbaka sina pengar tidigare. Precis som du skriver, hur länge är rimligt att de ska vänta in betalning. I mitt exempel får de vänta 10 år på full betalning om avelsdjuren utmäta, vilket annars hade skett på 5 år om aveln fått fortgå. Därav undrar jag hur kfm tänker, det är ju inte rimligt alls.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp