- Meddelanden
- 298
- Mottagna reaktioner
- 203
- Poäng
- 367
Vet Du vad vännen... I've been there... done that... jag har upplevt alla helvetes känslor som finns att uppleva... Jag har slitit mitt hår, gråtit floder, fått panik, känt mig miserabel...men jag är innerst inne en rätt "tuff brud" och stod likväl ganska så stabilt när det stormade som värst... när inkasso kraven haglade in...när mobilen studsade runt på bordet och True Caller appen lyste ilsket rött... Jag var livrädd för dagen då KF slutligen skickade brevet till min arbetsgivare om inkomst uppgifter, men det var lungnt... dom verkar ha hanterat detta på ett bra sätt med mig i fokus... Jag känner att jag har fått behålla min integritet intakt. Jag vet att KF har varit inne på mitt konto, men jag visste ju inte exakt när då... Jag vet att dom har försökt hitta utmätningsbara tillgångar... men jag visste inte exakt när då... Jag vet att dom kan fatta beslut om hembesök... VÄLKOMMEN säger jag !Jag bjuder gärna på saft och bullar...
Vi lever i Sverige... i ett land där man likväl fortsatt visar respekt och förståelse och där den enskildes integritet är djupt förankrat. Där myndigheter förvisso kan utöva makt, men likväl är tränade för att visa empati, förståelse och medmänslighet (visst, det finns psykopater även här), men jag är inte rädd. Jag har pratat med KF tillräckligt många ggr, för att känna att jag behöver inte frukta dom... men man SKA samarbeta! Det tror jag är A och O !!! Gör det !
Första månaden för löenutmätning ägde rum idag... Det kändes sorgligt imorse när jag loggade in på min internetbank och summan utbetalt visade 12.162kr mot tidigare över 30.000kr... Nu går 19622kr till KF...
Det kommer gå bra och mitt psyke är intakt... Jag har mycket att tacka mina vänner, familj och inte minst mitt arbete för att jag mår så bra som jag gör, men självklart oroar jag mig för framtiden... att sitta med löneutmätning år efter år och aldrig se ett slut - att aldrig få någon som helst lättnad...det vete fasiken om jag kommer klara av... men den tiden - den sorgen...
Tänker Du söka skuldsanering, så måste Du göra Dig beredd på att synas i sömmarna och faktum är, att med all rätt...men jag tror inte att Du behöver vara rädd för att behöva stå till svars för en kväll på Donken med Din familj eller andra saker, som en familj måste kunna få göra... Jag tror inte att Du har något som helst att vara orolig för - men öppna kort och samarbetsvilja är det som gäller ! All lycka till![]()
20k i löneutmätning förstår jag känns.... Hur fort sjunker din skuld? Om den sjunker. Jag har småräknat lite och tror kf kan dra 4000-6000 för mig, lite osäker.
Att de kollar om det finns pengar där och då är lungt för mig, det finns inga! Det är kontoutdraget som känns tungt, att jag måste stå till svars och förklara och försvara varje liten sak. Tänker på det du säger att man måste få göra saker som familj. Jo så är det ju så klart. Men det känns inte som att jag har rätt att göra nånting förutom att betala skulder. Det är väl en tankefälla som jag behöver jobba med. Var lite liknande när jag blev heltidssjukskriven för utmattning, första 6 månaderna fick jag tvinga mig utanför dörren. Dels för orken iofs, men även tänk om nån skulle se mig. Är man hemma sjuk så ska man ligga i sängen.... Tyckte jag då. Sen började jag tänka om och det var tungt att jobba med att det är faktiskt ok att synas utomhus och kanske till och med göra nått kul. Fast man är sjukskriven.

Funderat lite... Om de vill ha kontoutdrag så kan man ju fråga om det är ok filtrera bort allt under 100kr!