Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är Du omydighetsförklarad anser Du ? För att KF tar Dina pengar ? Så ser sannerligen inte jag det... Jag bär mitt huvud högt...och vet mitt värde !! Jag har ett ansvarsfullt arbete där jag högpresterar och så länge inte det tas ifrån mig, så bär det mig framåt... Att KF tar mina pengar är ju sorgligt förvisso, men är inte skäl att kalla sig omyndigförklarad...
Det finns oerhört många som hamnar hos KF pga av saker dom knappt har kunnat förutspå, allt ifrån skilsmässor, dåliga fastighetsaffärer, konkurs av enskilda firmor alternativ kommanditbolag, långtidsarbetslöshet, dödsfall av respektive, sjukdomar, etc, etc och inte skall dessa personer ses som omyndiga...

Konkurser på ab är rätt vanlig anledning med

Konkurser på ab är rätt vanlig anledning med

Fast om man konkar ett AB, så får man ju inte ett personligt betalningsansvar för skulderna, som vid enskild firma eller KB...
Jo, men enkom om man har gått i personlig borgen för bolaget...detta tillvägagångssättet ser jag ibland i mitt arbete, men avråder det prompt ! Jag accepterar numera enkom bankgaranti eller deposition - inte personliga borgensförbindelser.

Senast ändrad:
Fast om man konkar ett AB, så får man ju inte ett personligt betalningsansvar för skulderna, som vid enskild firma eller KB...
Jo, men enkom om man har gått i personlig borgen för bolaget...detta tillvägagångssättet ser jag ibland i mitt arbete, men avråder det prompt ! Jag accepterar numera enkom bankgaranti eller deposition - inte personliga borgensförbindelser.
Man blir personligt ansvarig om man missat att betala in skatt/arbetsgivaravgift och datumet är passerat.

Man blir personligt ansvarig om man missat att betala in skatt/arbetsgivaravgift och datumet är passerat.

Vem blir personligt ansvarig för ett AB? Är det styrelse ordförande, VD, eller vem?

Vem blir personligt ansvarig för ett AB? Är det styrelse ordförande, VD, eller vem?
Alla som sitter i styrelsen och VD, i mindre AB så är det oftast ägarna själva. Man är även personligt ansvarig för de skulder som uppstår efter en s k andra kontrollbalansräkning.

Alla som sitter i styrelsen och VD, i mindre AB så är det oftast ägarna själva. Man är även personligt ansvarig för de skulder som uppstår efter en s k andra kontrollbalansräkning.

Ok...det hade jag faktiskt ingen aning om... tänk så mycket man lär sig inne på detta forum... :)

Ok...det hade jag faktiskt ingen aning om... tänk så mycket man lär sig inne på detta forum... :)

Precis det som skrevs, företrädaransvar. Tror man ska ha satt bolaget i kk i tid för att man ska slippa undan det. Så företagare kan mycket väl bli av med båtar bilar och hus pga företagets obestånd, trots ett ab.

Mätte ut en fastighet igår där just det såg ut att ha hänt

Jag känner mig inte omyndigförklarad faktiskt av en eventuell skuldsanering, inte heller av en eventuell löneutmätning. Makt- och tvångsutövande från staten är jag van vid från olika jobb jag har haft och har filosoferat klart över det, med det sagt så har jag inga egentliga problem med att kf drar pengar genom löneutmätning.

Sen visst frivilligt söka skuldsanering. Finns val att göra i allt så tycker inte det argumentet håller riktigt för att förminska min upplevelse av att det känns skämmigt att nån kanske sitter och går igenom mitt kontoudrag. Ovissheten och okunskap från min sida om hur det går till bidrar, om jag visste hur det gick till och man utgår från nån slags mall eller liknande så skulle det kännas bättre. Men nu... tanken på att varje liten grej kanske bedöms, värderas och tycks om är tuff. jaha, här fanns det 40kr en fredag och de hyrde en film på itunes. mmm här kunde han äta på donken, etc, etc. känns inte bra. Får väl se, ska det kollas så kollas det väl. Hoppas kimsan har rätt och att det kanske är spelmissbrukar som kollas. Vet inte får väl se.

Jag känner mig inte omyndigförklarad faktiskt av en eventuell skuldsanering, inte heller av en eventuell löneutmätning. Makt- och tvångsutövande från staten är jag van vid från olika jobb jag har haft och har filosoferat klart över det, med det sagt så har jag inga egentliga problem med att kf drar pengar genom löneutmätning.

Sen visst frivilligt söka skuldsanering. Finns val att göra i allt så tycker inte det argumentet håller riktigt för att förminska min upplevelse av att det känns skämmigt att nån kanske sitter och går igenom mitt kontoudrag. Ovissheten och okunskap från min sida om hur det går till bidrar, om jag visste hur det gick till och man utgår från nån slags mall eller liknande så skulle det kännas bättre. Men nu... tanken på att varje liten grej kanske bedöms, värderas och tycks om är tuff. jaha, här fanns det 40kr en fredag och de hyrde en film på itunes. mmm här kunde han äta på donken, etc, etc. känns inte bra. Får väl se, ska det kollas så kollas det väl. Hoppas kimsan har rätt och att det kanske är spelmissbrukar som kollas. Vet inte får väl se.

Vet Du vad vännen... I've been there... done that... jag har upplevt alla helvetes känslor som finns att uppleva... Jag har slitit mitt hår, gråtit floder, fått panik, känt mig miserabel...men jag är innerst inne en rätt "tuff brud" och stod likväl ganska så stabilt när det stormade som värst... när inkasso kraven haglade in...när mobilen studsade runt på bordet och True Caller appen lyste ilsket rött... Jag var livrädd för dagen då KF slutligen skickade brevet till min arbetsgivare om inkomst uppgifter, men det var lungnt... dom verkar ha hanterat detta på ett bra sätt med mig i fokus... Jag känner att jag har fått behålla min integritet intakt. Jag vet att KF har varit inne på mitt konto, men jag visste ju inte exakt när då... Jag vet att dom har försökt hitta utmätningsbara tillgångar... men jag visste inte exakt när då... Jag vet att dom kan fatta beslut om hembesök... VÄLKOMMEN säger jag ! :) Jag bjuder gärna på saft och bullar... :)
Vi lever i Sverige... i ett land där man likväl fortsatt visar respekt och förståelse och där den enskildes integritet är djupt förankrat. Där myndigheter förvisso kan utöva makt, men likväl är tränade för att visa empati, förståelse och medmänslighet (visst, det finns psykopater även här), men jag är inte rädd. Jag har pratat med KF tillräckligt många ggr, för att känna att jag behöver inte frukta dom... men man SKA samarbeta! Det tror jag är A och O !!! Gör det !

Första månaden för löenutmätning ägde rum idag... Det kändes sorgligt imorse när jag loggade in på min internetbank och summan utbetalt visade 12.162kr mot tidigare över 30.000kr... Nu går 19622kr till KF...
Det kommer gå bra och mitt psyke är intakt... Jag har mycket att tacka mina vänner, familj och inte minst mitt arbete för att jag mår så bra som jag gör, men självklart oroar jag mig för framtiden... att sitta med löneutmätning år efter år och aldrig se ett slut - att aldrig få någon som helst lättnad...det vete fasiken om jag kommer klara av... men den tiden - den sorgen...

Tänker Du söka skuldsanering, så måste Du göra Dig beredd på att synas i sömmarna och faktum är, att med all rätt...men jag tror inte att Du behöver vara rädd för att behöva stå till svars för en kväll på Donken med Din familj eller andra saker, som en familj måste kunna få göra... Jag tror inte att Du har något som helst att vara orolig för - men öppna kort och samarbetsvilja är det som gäller ! All lycka till :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp