Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tillåtet att ta UC vid följande scenario?

Jag mejlade en långivare som beviljar belopp på upp till en miljon, och skrev:

"Hej, jag heter *** och undrar om ni kan bevilja mig ett lån med mina förutsättningar."

Svaret löd: "Bifoga inkomstbevis så kan vi titta på dina möjligheter att få lån hos oss."

Jag bifogade det som önskades, men fick som svar att nej, det kunde de inte i dagsläget.

Dagen därpå såg jag att företaget tagit en full UC på mig. Är detta tillåtet? Kan man bestrida det?

För att ta en upplysning måste ett legitimt behov finnas, men det innebär inte att de måste ha din tillåtelse. Det är alltså okej för dem att ta en upplysning när du ber dem undersöka om de kan bevilja dig lån med dina förutsättningar. Personligen kan jag dock tycka att det är lite oseriöst att svara något annat än att man måste ansöka på hemsidan för att de ska kunna ge ett besked, eller åtminstone upplysa om att de i så fall måste ta en UC, men det är mer en personlig reflektion, de har "rätt" att göra som de gjorde.

Det blir ju en definitionsfråga "vad är ett legitimt behov".
Mängder med folk här på forumet har ju skickat en printscreen på sitt UC-betyg på förhand till Balanzia och fråga om man kan få ett lån beviljat. Balanzia har alltid svarat med ett ja/nej/sök. Även om det kan tolkas som legitimt behov har dom inte tagit UC-förfrågningar på folk till höger och vänster.
Var ska man dra gränsen?
Om jag går in på mitt lokala bankkontor och säger att jag är nyfiken på att köpa lägenhet och frågar hur mina utsikter att få ett bolån är, ska dom ta en förfrågan utan att ens fråga mig eller informera mig?

Sen vet jag inte heller exakt utformningen utav mejlkonversationen mellan TS och aktören i fråga men om han sagt "Jag är eventuellt nyfiken på om ni kan erbjuda mig ett lån detta är mina förutsättningar" och dom smäller en UC eller om det varit mer "Hej, kan ni hjälpa mig och se om ni kan erbjuda mig ett lån? Mitt personnr är...."

"Hej, kan ni hjälpa mig och se om ni kan erbjuda mig ett lån? Mitt personnr är..."
Det där är ju absolut ett låneansökan:) skojar du eller??? ni är fan helt fantastiska! Personen ansöker om lån med sitt PERSONNUMMER, NAMN, ADRESS och sen blir arg när en UC tas... sen pratar ni om "svartlista" de som om det nånsin skulle hända... funny.
Det är ju alltid samma personer här på forumet som attackerar de som inte håller med de...lite som om de äger forumet och alla som kritiserar och inte tycker synd om de, blir attackerad... skärp er förfan!
Du har missat poängen här. Man söker inte när man skickar personnummer, adress, etc. Man vill ha ett prileminärt svar om det är möjligt eller inte med de förutsättningar man har att få lån. Annars varför sökte han inte direkt? Det borde de fatta? Eller?

Du har missat poängen här. Man söker inte när man skickar personnummer, adress, etc. Man vill ha ett prileminärt svar om det är möjligt eller inte med de förutsättningar man har att få lån. Annars varför sökte han inte direkt? Det borde de fatta? Eller?
Vad är poängen som är missat här menar du? Skicka anonymt! Skicka en kopia på din uc och utelämna personnummer mm. Varför måste du ha med fullständiga namn, adress mm? Tror mest du är den som missar poängen att en låneansökan gjort här utan tvekan. Och varför skulle det ligga på banken menar du? Det är väl vuxna människor som skickar detta? Eller?

"Hej, kan ni hjälpa mig och se om ni kan erbjuda mig ett lån? Mitt personnr är..."
Det där är ju absolut ett låneansökan:) skojar du eller??? ni är fan helt fantastiska! Personen ansöker om lån med sitt PERSONNUMMER, NAMN, ADRESS och sen blir arg när en UC tas... sen pratar ni om "svartlista" de som om det nånsin skulle hända... funny.
Det är ju alltid samma personer här på forumet som attackerar de som inte håller med de...lite som om de äger forumet och alla som kritiserar och inte tycker synd om de, blir attackerad... skärp er förfan!

Nja, nu var det inte riktigt så att personen ansökte om lån utan ville kolla hur någon med de förutsättningarna personen har, har möjlighet att låna hos lånegivaren, uppfattar i alla fall jag det som. Och frågar man utifrån det tycker jag att det är lite fult att ta en UC, om det däremot uttryckligen är en låneansökan så är det såklart en annan sak.

Vad är poängen som är missat här menar du? Skicka anonymt! Skicka en kopia på din uc och utelämna personnummer mm. Varför måste du ha med fullständiga namn, adress mm? Tror mest du är den som missar poängen att en låneansökan gjort här utan tvekan. Och varför skulle det ligga på banken menar du? Det är väl vuxna människor som skickar detta? Eller?
Jag kontrar med några frågor. Vad är lättast? Att söka direkt eller skickar kopia på uc med personnummer, namn etc? Varför gjorde han det?. Och varför fick han inte mail typ (vi kommer att ta en uc för att bedöma dina möjligheter)

Vi kan väl vara överens om att kreditgivaren uppfattade detta som en ansökan men missade att upplysa om att UC kommer att tas vilket bör vara praxis.
En kreditgivare har vidare ingen skyldighet eller alltid ens möjlighet att göra en förhandsbedömning utan UC.

Vi kan väl vara överens om att kreditgivaren uppfattade detta som en ansökan men missade att upplysa om att UC kommer att tas vilket bör vara praxis.
En kreditgivare har vidare ingen skyldighet eller alltid ens möjlighet att göra en förhandsbedömning utan UC.
like music to my ears...

Så, nu byter vi till trevligare ton

Så, nu byter vi till trevligare ton
Ja verkligen får nog ta bort detta ämne!
Vet att jag själv inte blir trevlig heller men när folk skriver dumma saker blir jag så irriterad! Får sluta att irritera mig och bara nonchalera!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp