- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Jag mejlade en långivare som beviljar belopp på upp till en miljon, och skrev:
"Hej, jag heter *** och undrar om ni kan bevilja mig ett lån med mina förutsättningar."
Svaret löd: "Bifoga inkomstbevis så kan vi titta på dina möjligheter att få lån hos oss."
Jag bifogade det som önskades, men fick som svar att nej, det kunde de inte i dagsläget.
Dagen därpå såg jag att företaget tagit en full UC på mig. Är detta tillåtet? Kan man bestrida det?
För att ta en upplysning måste ett legitimt behov finnas, men det innebär inte att de måste ha din tillåtelse. Det är alltså okej för dem att ta en upplysning när du ber dem undersöka om de kan bevilja dig lån med dina förutsättningar. Personligen kan jag dock tycka att det är lite oseriöst att svara något annat än att man måste ansöka på hemsidan för att de ska kunna ge ett besked, eller åtminstone upplysa om att de i så fall måste ta en UC, men det är mer en personlig reflektion, de har "rätt" att göra som de gjorde.
skojar du eller??? ni är fan helt fantastiska! Personen ansöker om lån med sitt PERSONNUMMER, NAMN, ADRESS och sen blir arg när en UC tas... sen pratar ni om "svartlista" de som om det nånsin skulle hända... funny.