Stå på lägenhet med familjemedlem? Hur gå till väga?

@Terry_ enklast för dig vore förmodligen om din far och bror köpte lägenheten åt dig. Problemet är att man inte får hyra ut i andra hand hur som helst, då kanske en möjlighet är att dom köper en villa istället som du hyr av dom?

Något sådan är plan B. Alternativet om jag lånar "hela" summan av honom. Det går inte nöd på farsan men då krävs det en jävla massa tjat och predikan om livet och hur han i min ålder hade 20 tjejer, 10 hus och massa annat skit som jag inte orkar lyssna på :D

Men det är mitt ess i rockärmet.

Ett sätt att hjälpa till är att du som förälder lånar till bostaden tillsammans med ditt barn. Då är det lättare att få ett lånelöfte än om ditt barn står själv på lånet. Det innebär också att ni har gemensamt ansvar för räntor och amorteringar.

Tänk på att om ditt barn inte kan betala lånet är du ansvarig och kan behöva betala i barnets ställe och att du som medlåntagare har rätt att dra av de räntor du betalar.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/lan/bolan/forsta-bostaden#43825/varamedlntagare
Om inte jag har fel för mig så är det en åldersgräns på Handelsbanken, dvs att du är för gammal ;)

En liten parentes.. Med en liten unge går det alldeles utmärkt att bo i en tvåa i åtminstone tre fyra år..! Hon kommer då inte ha några invändningar och det blir mindre städ..

En liten parentes.. Med en liten unge går det alldeles utmärkt att bo i en tvåa i åtminstone tre fyra år..! Hon kommer då inte ha några invändningar och det blir mindre städ..

Så är det ju. Tror också som dig. Sen har vi en ganska stor tvåa + walking closet där man kan förvara en hel del + stor rymlig källare.
Men vill ändå börja lägga upp lite planer och strategi så att man har något att sträva mot.
Hyran är ju lite smådyr ska sägas. Betalar 9400 kronor som det är nu.
Men visst, bor man på storgatan i landets tredje största stad helt nyrenoverat dessutom med disk och tvättmaskin så är det kanske här man ska betala?

Så är det ju. Tror också som dig. Sen har vi en ganska stor tvåa + walking closet där man kan förvara en hel del + stor rymlig källare.
Men vill ändå börja lägga upp lite planer och strategi så att man har något att sträva mot.
Hyran är ju lite smådyr ska sägas. Betalar 9400 kronor som det är nu.
Men visst, bor man på storgatan i landets tredje största stad helt nyrenoverat dessutom med disk och tvättmaskin så är det kanske här man ska betala?

Borde det inte finnas skapliga förutsättningar för ett lägenhetsbyte? Eller får man inte göra så nu för tiden?

Borde det inte finnas skapliga förutsättningar för ett lägenhetsbyte? Eller får man inte göra så nu för tiden?

Det hade gått inom samma fastighetsägare misstänker jag. Men det är svårt att hitta en trea på ett attraktivt område billigare utan jag räknar med att kanske vara uppe på 11-12.000 då :/ Bostadsrätt hade varit lite billigare känns det som.

Det hade gått inom samma fastighetsägare misstänker jag. Men det är svårt att hitta en trea på ett attraktivt område billigare utan jag räknar med att kanske vara uppe på 11-12.000 då :/ Bostadsrätt hade varit lite billigare känns det som.
Så kanske det är, jag är inte jätteinsatt i hyresnivåerna i din hemort alls, ofta är det lite billigare med bostadsrätt, men inte alltid. Det beror lite på värdeutveckling också. Jag skulle nog få betala lika mycket för en bostadsrätt och hyresrätt tror jag, men en förhoppning är ju att bostadsrätten går upp i värde, så kan man tjäna några hundra tusen eller någon halvmiljon bara på att bo. Att bo i hyresrätt är rätt säkert att man inte tjänar något på

Så kanske det är, jag är inte jätteinsatt i hyresnivåerna i din hemort alls, ofta är det lite billigare med bostadsrätt, men inte alltid. Det beror lite på värdeutveckling också. Jag skulle nog få betala lika mycket för en bostadsrätt och hyresrätt tror jag, men en förhoppning är ju att bostadsrätten går upp i värde, så kan man tjäna några hundra tusen eller någon halvmiljon bara på att bo. Att bo i hyresrätt är rätt säkert att man inte tjänar något på

Well om man betalar lika mycket för hyresrätt som bostadsrätt med amortering och priserna kommer stå still så tjänar man på bostadsrätten.
Kommer själv betala lika mkt i månaden nu när jag flyttar men 6 000 kr i månaden är amortering.

Jadu Terry.. 2 millz i blanco. Saotan! Du har ju utrymme att amortera bra på dom så ett bolån är inte alltför långt borta om du ligger i.

Tror din största möjlighet nu(nu!) för ett bolån med de förutsättningarna är att gå till Swedbank och fråga om du kan tvätta lite pengar från när du krängt ladd. Då får du garanterat lånet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp