Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Snål/spartips

Hej på er!
Jag behöver nu era bästa råd va gällande snåltips / spartips / dra ned på tips / extra inkomst tips.

Jag är nu ”avstängd” från mitt arbete pga Corona och graviditet då jag är i riskgrupp. Jag kommer få graviditetspenning ifrån försäkringskassan som säger ” 80 % av din lön men Max 759kr/dag”. Dom har räknat ut att jag jobbar ca 22 dagar / månad och får då ut ca 16.700kr innan skatt.

Jag har hitintills fått ut mellan 29-34.000kr/mån efter skatt av jobbet varje månad så den här inkomstsänkningen kommer slå hårt för oss.
Jag har i dagarna räknat o räknat o försöker få fram idéer på hur vi ska överleva de här men upplever bara att jag står och stampar.
Jag kommer om en stund skriva ut alla avbetalningar vi har totalt och per månad så kanske ni kan ge nått bra tips hur ja ska tänka angående dom och om de finns nått ställe ni rekommenderar att kunna förhandla med på något vis.

I övrigt tar jag gärna emot era bästa snåltips på hur ni dragit ner på saker, bra billig mat, ja allt!

Tack <3

Nu är det ju inte aktuellt på ett tag, men kanske senare i år. När jag bodde nära tre större matbutiker, alla inom gångavstånd från varandra, brukade jag gå mellan dem varje fredagseftemriddag och äta alla provsmakningar. Brukade vara 2-3 olika per butik, så då sparade man lätt in en lunch.

Jag tror att många inkasso skulle tillfälligt bevilja lägre månadsbelopp om du säger precis som det är (själv fick jag hjälp av Gothia, Intrum invest, Lowell, Partner inkasso, alla dem sänkte min månadskostnad)

Sen kan ni spara igenom att göra veckomeny, matbutikerna släpper nya erbjudanden varje måndag. Kolla vad butikerna nära er eller där ni brukar handla erbjuder och planera mat för hela veckan utifrån det. Dra ner på allt onödigt och byt ut mot billigare varor, t ex ica basic har maskindiskmedel och annat.

Vad finns det som ni kan sälja? Prylar, kläder, inredning, smycken!

Har ni bil så kan ni kanske börja hyra ut den, finns olika tjänster för det i alal fall om man bor i storstäderna.

Ett annat sätt att räkna på det hela är att utgå fr era disponibla inkomster, minus utgifter och den summan som blir kvar ska räcka månaden ut till allt, dela i de olika posterna som behöver fyllas på, mat, medicin och se hur mkt ni får kvar att leva på. Det som finns är det som finns och måste räcka.

Storkok är väl det vanligaste spartipset alla kommer med.
Frys in och ät lådor. Det gör jag. :) En del av Söndagen brukar jag ägna åt att laga käk och frysa in. Slipper man svänga in till affären mitt i veckan också. Man vet att man har mat hemma.

Är kock så det sitter i skallen i att kunna göra så mycket av det mesta av en råvara och så lite svinn som möjligt.
Kolla runt på nätet så får du bra recept m.m på billiga rätter som man kan laga mycket utav för en liten peng.

Men just linser, rotfrukter och bönor är en fin grund att bygga vidare på som mättar bra.

Gå/cykla istället för att ta bilen. (jävla bra tips grabben tänker du säkert nu, det vet väl alla!! Men kände mig tvungen att skriva ner det)
Visst, du kommer vara hemma en hel del nu men Netflix osv kanske man kan skippa ett tag. (om du inte kan åka snålskjuts på familj/vänner som har ett konto ett tag?)
Se om du kan sälja saker på Tradera? Rensa ur garderoben så får du säker in en extraslant.
Handla aldrig hungrig. Det är fanimej en pengafälla om något =)
Ta med påsar till affären istället för att varje gång köpa nya där.

Ledsen att höra om denna stressande sits, när du är gravid dessutom.

Jag lämnar inga garantier för att jag har rätt här men, jag är tveksam till om beräkningen av hur mycket ersättning du kommer att få är korrekt.

Med den lön du fått ut tidigare borde du med råge "slå i taket", dvs få maxbelopp från FK per dag.

Jag är hyfsat säker på att graviditetspenning, likt sjukpenning, är en kalendedagsberäknad förmån, dvs vid 100% graviditetspenning skulle din ersättning bli 759 kr x 7 dagar/vecka. Som jag förstår det har du/FK räknat på ersättning endast för de dagar du skulle ha jobbat? Jag är som sagt inte säker på att detta är korrekt, i vart fall inte om det är en vanlig heltidsanställning du har.

Om du inte redan kollat med FK så gör det, är mitt tips.

Ledsen att höra om denna stressande sits, när du är gravid dessutom.

Jag lämnar inga garantier för att jag har rätt här men, jag är tveksam till om beräkningen av hur mycket ersättning du kommer att få är korrekt.

Med den lön du fått ut tidigare borde du med råge "slå i taket", dvs få maxbelopp från FK per dag.

Jag är hyfsat säker på att graviditetspenning, likt sjukpenning, är en kalendedagsberäknad förmån, dvs vid 100% graviditetspenning skulle din ersättning bli 759 kr x 7 dagar/vecka. Som jag förstår det har du/FK räknat på ersättning endast för de dagar du skulle ha jobbat? Jag är som sagt inte säker på att detta är korrekt, i vart fall inte om det är en vanlig heltidsanställning du har.

Om du inte redan kollat med FK så gör det, är mitt tips.
Tusen tusen tack! Detta ska jag verkligen kolla upp. Ska ringa i morgon direkt :folded:

Och se över era abonnemang och försäkringar, finns pengar att spara varje månad. Vi bytte nyligen hem- och försäkringen och halverade kostnaden!

Tack allihop! Ja måste sätta mej ner o skriva ner de här. Hjärnan går på högvarv samtidigt som man är stressad över Corona och vill njuta av graviditeten :'(

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp