Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur stora möjligheter har man att få till en avbetalningsplan med sina långivare innan man hamnar i karusellen med inkasso och kfm. Jag tänker mig alltså göra ett försök att prata med mina långivare och se om det går att göra något och dlippa släppa allt och gå för skuldsanering.
Jag har nog de flesta smsbolagen som har s.k nätkrediter (flexlimit, viakredit, ferratum everyday och lånbutiken samt onea, frogtail, Nanokredit och kortlån.
Blanco har jag hos Forex, marginalen, ica och Collector.
Försöka ska du allt göra!

Dock kan de vara så att själva lånegivare inte kan gå ner så mycket, men inkasso bolaget kan och de är ju också intresserade av att få tillbaka sin del.

Jag ringde och de flesta var bra att ha med att göra, en del var ett helvete. I mitt fall var så många och själva månads summan för alla gick inte ihop sig endå för mig.

Men ring/mejla absolut lånegivarna först och förklara sitsen

Tack för ditt svar.
Hur hjälpte Svea dig?

Jag har en skuld nu hos Svea på sammanlagt 5700:- och jag får betala 900:- i månaden.. men med måååånga andra långivare så blir det svårt att kunna betala av ”bara” 900:- i mån enligt dom..

Det knäppa var att för några mån sedan när jag hade lån hos meddelandelån som gick vidare till Svea så ringde jag dom, fick till svar att absolut inga avbetalningsplaner gjordes på snabblån... hmm undra va de va för handläggare.. alla andra jag har pratat med har varit hjälpsamma. Har du stor skuld till Svea?

Jag har en skuld nu hos Svea på sammanlagt 5700:- och jag får betala 900:- i månaden.. men med måååånga andra långivare så blir det svårt att kunna betala av ”bara” 900:- i mån enligt dom..

Det knäppa var att för några mån sedan när jag hade lån hos meddelandelån som gick vidare till Svea så ringde jag dom, fick till svar att absolut inga avbetalningsplaner gjordes på snabblån... hmm undra va de va för handläggare.. alla andra jag har pratat med har varit hjälpsamma. Har du stor skuld till Svea?
Jag vet inte av mins långivare som använder Svea men än så länge har jag inget hos inkasso. Det var liksom för att slippa det jag undrade men ser nu att det blir svårt att undvika att släppa allt.
Tack för dina svar.

Så om jag har förstått det hela rätt.

Om Mats108 hade haft skulder på 10.000.000 med helt galna räntor, dvs helt orimligt att han i sin livstid ska få detta betalat tycker då Kronofogden att han får skylla sig själv alternativt att han får leva i misär resten av livet då det är självförvållat?
Nu är läget som det är och såvida inte det är något brottsligt han ägnat sig åt - är det inte rimligt att han inom en livstid kommer betala av lånet är det fan ta mig helt orimligt att neka skuldsanering i min värld.

Dessutom är spelmissbruk sedan 2018 (årsskiftet) klassat som en sjukdom vilket bör innebära att KFM numera också klassar det som en sjukdom.

Dessutom då kan man i alla läge säga lite "skyll dig själv".
Allt ifrån skilsmässa,dåligt bostadsköp, arbetslöshet, livskris, spelmissbruk, lånekaruesell...
Ja allt i grund och botten är för fan självförvållat utom kanske dödsfall. Så detta med skuldsanering verkar i min värld vara en jävla cirkus, bevilja alla som INTE kan betala inom 30-40 år eller neka alla.
Detta nu där enskilda handläggare ska påverka folks liv beroende hur dom tolkar en paragraf är så jävla U-land som allt annat i demokraturen och bananrepubliken Sverige. Lyxflyktingar på 40 år klassas som apatiska barn och har mer rättigheter än varenda hederlig svensk som arbetat och gjort rätt för sig.
Jävla skämt hela landet har blivit.
Jag spyr och lider samtidigt med er som är utsatta för halvtrötta byråkrater.
Så jäkla bra skrivet, instämmer 100%. Som man har läst och som jag uppfattar det så verkar det där med beviljande/avslag gällande skuldsanering verka väldigt godtyckligt och efter hur och på vilket sätt handläggaren väljar att tolka lagen i det enskilda fallet. Precis som Terry nämner så är givetvis "allt" självförvållat och det skulle vara intressant o få mer info hur pass skillnad det gör angående beslutatande att få skuldsanering som man är spelberoende. Nog för att min arbetslöshet totalt knäckte min ekonomi men i grunden är det drygt 25 års av och till tungt spelande som lagt grunden till en riktigt kass ekonomi med stora lån utan marginaler trotts lön runt 600K under flertalet år. Det vore ju faktiskt ett dilemma om KF godkände skuldsanering till precis alla som spelmissbrukat ja då skulle kanske alla sökanden skulle ange det som orsak. Hård nöt att knäcka vad säger ni andra?

Nån fråga om när man fått inledande skuldsanering. Dum som jag är har jag dragit på mig några nya skulder (inte så stora) genom att handla lite på avbetalning, det är skulder som alltså kommit efter min ansökan om skuldsanering. Kan det missgynna mig om jag kompletterar med dessa skulder till handläggaren? Alltså att jag kan få avslag pga att jag dragit på mig nyare skulder.

Nån fråga om när man fått inledande skuldsanering. Dum som jag är har jag dragit på mig några nya skulder (inte så stora) genom att handla lite på avbetalning, det är skulder som alltså kommit efter min ansökan om skuldsanering. Kan det missgynna mig om jag kompletterar med dessa skulder till handläggaren? Alltså att jag kan få avslag pga att jag dragit på mig nyare skulder.
Skulder som har uppkommit efter att man fått inledande omfattas inte av skuldsaneringen.

J

Får de nys om det kan det sätta käppar i hjulet för dig då de kan se det som att du fortfarande skuldsätter dig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp