Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men kan du hålla med om att det är lite vagt vad som gäller? Spelberoende kan ligga i fatet för några, andra får skuldsanering som en del av rehabiliteringen. Nya eller gamla skulder skulle spela mindre roll sedan lagen ändrades, här verkar också finnas olika tolkningar. Finns inte nationella riktlinjer eller är dessa riktlinjer olika i olika skuldsaneringsteam?

Jo det är vagt och så blir det med ny lagstiftning fram till att domstolar satt praxis

Du misstolkar och klipper och klistrar. Jag skrev först och främst om man inte under en livstid kan betala sina skulder, som exempelvis var fallet med signaturen Mats. Vidare så menade jag naturligtvis brottsling som i att ha ekonomiska skulder på ansenliga belopp till följd av ekonomisk brottslighet.

Avslutningsvis så kan man dessutom med ditt argument i sådanafall argumentera emot löneutmätning också. Om KFM varje månad tar allt över 10.000 från min löneutmätning till räntor, ja då är det skitsamma om jag betalar 5 eller 9.000 till räntor och kan då likväl gå ner ifrån heltid till halvtid men få behålla lika mycket av lönen.

Sen att det här med att det är vagt. Det gör det hela ännu sjukare att vaga beslut ska avgöra folks liv till den grad att man går in i väggen eller i värsta fall tar sitt liv.
Helt stört att man inte tar detta på större allvar.

Avslutningsvis så kan man dessutom med ditt argument i sådanafall argumentera emot löneutmätning också. Om KFM varje månad tar allt över 10.000 från min löneutmätning till räntor, ja då är det skitsamma om jag betalar 5 eller 9.000 till räntor och kan då likväl gå ner ifrån heltid till halvtid men få behålla lika mycket av lönen.

Och precis så gör folk inte allt för sällan och då grusar man ganska rejält sina möjligheter till skuldsanering.

Men ska man avskaffa löneutmätningen med?
Kom igen, du förstår mycket väl vad jag menar.

I min värld, har du inte ägnat dig åt brottslig verksamhet & kan du inte betala dina skulder så länge du lever - du bör du beviljas skuldsanering. Basta. Så vore det mest humana. Märkligt att den humana välfärdsstaten bara sviker sina egna.

Men ska man avskaffa löneutmätningen med?
Kom igen, du förstår mycket väl vad jag menar.

I min värld, har du inte ägnat dig åt brottslig verksamhet & kan du inte betala dina skulder så länge du lever - du bör du beviljas skuldsanering. Basta. Så vore det mest humana. Märkligt att den humana välfärdsstaten bara sviker sina egna.

Det blir nog dyrare för välfärdsstaten i det långa loppet om ingen bedömning görs för hur troligt det är att gäldenären kommer kunna genomföra/klara av sin sanering..
Det vore ju märkligt om en person som inte gjort något för att hejda sina lån ska få sanering på lika villkor som en som kämpat länge.

Nu när beslutet har sjunkit in och läst beslutet ordentligt tillsammans med sambon på kvällen såg vi att de blitt en stor missuppfattning som skuldsaneringshandläggaren uppfattat annorlunda eller jag som varit lite otydlig på ena punkten som kan ha stor betydelse.

Kanske är värt en överklagan endå, får ta de med min budget och skuldrådgivare.

@Lasseman är det brev eller är det möjligt med teknikens framgång att mejla in överklagan?

Senast ändrad:
Nu när beslutet har sjunkit in och läst beslutet ordentligt tillsammans med sambon på kvällen såg vi att de blitt en stor missuppfattning som skuldsaneringshandläggaren uppfattat annorlunda eller jag som varit lite otydlig på ena punkten som kan ha stor betydelse.

@Lasseman är det brev eller är det möjligt med teknikens framgång att mejla in överklagan?

Maila går fint, kontakt at kronofogden.se

Jag mailade in min överklagan tillsammans med ett antal dokument som styrker min överklagan. Fick mailsvar att de tagit emot det och skulle överlämnas till en handläggare och sedan lämnas till tinget.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp