Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan förstå att du tolkar det så. Jag var nog otydlig.

Det jag menar är att en del verkar gnälla över hur lite de får behålla, trots att de får behålla hela lönen två ggr om året.

Ja ska jag ha några kr till sparande, lär jag se till att arbeta för det. Precis som alla andra kan göra, istället för att gnälla över att man "bara" får behålla hela lönen två ggr om året.
Precis det jag med menade !

Ibland när jag läser här inne blir jag lite fundersam på om folk verkligen förstår vad skuldsanering innebär?
Det ska inte vara flott. Vi har dragit på oss skulderna själva, klart vi ska betala varenda korvöre vi kan.

OM jag får skuldsanering, kommer de troligen inte dra något alls från min lön. Jag tjänar precis på gränsen.
Det betyder att de två månader om året, när ni får behålla extra, får jag behålla noll kr mer än vanligt.

Hur löser jag det då?
Har en reskostnad på ca 1500:- i månaden, om jag åker kommunalt. Hade varit samma om jag hade haft bil, men den kostar ju även i försäkring, förslitning mm.
Ja nu har jag ingen bil längre. Det är 1,5 mil till mitt jobb. Ibland kan jag åka kommunalt, men nu under vår/sommar/Höst och när de går under vintern. Kommer jag helt enkelt cykla för att spara in på de pengarna för resekostnaden.

Det är ett av de sätt, som jag kommer kunna använda för att spara, till julklappar mm.
Jag har även barn, som behöver sitt såklart.
Får se till att försöka jobba extra ibland. För att tjäna in någon tusenlapp extra, till oväntade utgifter.

Trots det, ser jag skuldsanering som en befrielse. Som en hjälpande hand. Jag har inte råd att betala alla mina skulder.
Min livssituation är väldigt mycket värre, utan skuldsanering, än vad den blir med.
Inte troligtvis, jag törs lova att man inte drar något på din lön vid skuldsanering.

Jo ursäkta, såklart menar jag kronofogden ! Jag vet att de normalt sett inte bryr sig om inflation, likväl att det mesta i livet blir dyrare år per år. Därav den årliga lönehöjningen. Men detta måste ändå vara det värsta som skett på många många år. Bränslepriser som skenar, vi i skåne får ibland uppåt 100 gånger dyrare priser mot Norrland. I vinter skrev de att de räknas med ca 50 000kr i ökade elkostnader för människor i villa.

Bortser vi från el, har våra kostnader ökat med säkert 7000kr i månader, enbart på mat, bensin och räntor. Vågar inte ens tänka på vintern.
Jag kommer ringa dem, men tänker någon kanske redan har gjort det.

Der hjälper ju inte att ringa, det enda som händer är att det tar lite mer tid. Vill man få något gjort får man ompröva och processa där för att ev få fram ett prejudikat

Fast det där är väl ingen normal nettolön idag i Sverige? Och har du en risig bil som går sönder under skuldsaneringen så går det många tusenlappar bara till den t ex. Det finns många utgifter vissa har som man aldrig tänker på om man bor i lägenhet och inte behöver bil. Bo på landet och vara beroende av bil är inte skoj under skuldsanering. Man får ha en jäkla tur om man har en bil som inte kostar något.

Medianen i Sverige är väl 32.000 kr brutto om jag inte läste fel någonstans. Nettolönen är svår att sätta en median på när skattesatserna är olika i Sverige men jag skulle gissa på att medianen i nettolön i Sverige idag är kanske 24-25 tusen efter skatt.

Angående betalningsfria månader. Ja, det är underbart och speciellt i juni för mig och många andra säkert när vi får behålla hela lönen plus att skattepengarna kommer. För min egen del i juni så fick jag behålla 36.000 kr (ingen bet till kfm. plus skattepengar). I december är det också skönt då har vi betalningsfri månad men inga skattepengar och då rycker jag bara axlarna och "jaha och sen då"? Det gör inte speciellt mycket med 10.192 kr som man får behålla. Har själv räknat litegrann här hemma att när min sanering är avslutad så har jag kvar efter räkningar:

Nettolön 30 tusen
Hyra 7000
Bredband/mobil 800
Fack 608
Diesel 5000
Kvar: 16500 till sparande, nöjen och annat

Nu har jag 6400 kr kvar varje månad

Medianen i Sverige är väl 32.000 kr brutto om jag inte läste fel någonstans. Nettolönen är svår att sätta en median på när skattesatserna är olika i Sverige men jag skulle gissa på att medianen i nettolön i Sverige idag är kanske 24-25 tusen efter skatt.

Angående betalningsfria månader. Ja, det är underbart och speciellt i juni för mig och många andra säkert när vi får behålla hela lönen plus att skattepengarna kommer. För min egen del i juni så fick jag behålla 36.000 kr (ingen bet till kfm. plus skattepengar). I december är det också skönt då har vi betalningsfri månad men inga skattepengar och då rycker jag bara axlarna och "jaha och sen då"? Det gör inte speciellt mycket med 10.192 kr som man får behålla. Har själv räknat litegrann här hemma att när min sanering är avslutad så har jag kvar efter räkningar:

Nettolön 30 tusen
Hyra 7000
Bredband/mobil 800
Fack 608
Diesel 5000
Kvar: 16500 till sparande, nöjen och annat

Nu har jag 6400 kr kvar varje månad
Slå man ihop dina skattepengar och fina fria månader så har du 5700 kr extra varje varje om man delar det på 12 mån ! Det är över 12k netto som du kan använda varje månad under en sanering ! Det kan man inte klaga på :)

Blir så ledsen. Skulderna bara växer. Vill ju börja betala av skulder, men det går inte runt.
Betalt smålån det jag kan, men övriga lån bara ökar under tiden de kommer till inkasso och sen till kronof.
Vad hjälper det mig att betala smålån????
Ser skukdsanering positivt på det, att det ev blir lättare att få skuldsanering när jag ändå betalt det jag kan och ngra har jag gjort arbetsplaner på. Bytt till mindre lägenhet, billigare hyra.
Hur skrev ni i er ansökan till skukdsanering?
Hur ärlig ska man vara ang lånen?

Vad menar du med hur skrev ni i ansökan? Det är ju bara att klicka i och fylla på med skulderna.
Klart du ska vara ärlig med lånen, allt kommer fram till slut om man försöker fuska.

@Gunma :
Komplicera inte det hela i "onödan", fyll in ansökan på nätet och ta diskussionen när du blir uppringd av handläggaren på KFM.
Ngt "personligt brev" verkar inte behövas (jag skrev inte heller ngt brev) så du kan ta det på telefon och resonera fram svaren.
Det sitten trots allt en människa i andra änden också, det går att prata och resonera med KFM!
Förstår att det är oerhört jobbight och känslofyllt men att driva dig själv till vansinne genom att grubbla gagnar faktiskt ingen... Ingen alls!

Jo men jag minns inte vad jag angav då jag sökte lånen, mest konsumtion. Men eg var det även medberoende till att hjälpa anhörig m en del skulder och jag trodde i min naivitet jag skulle få tillbaks pengarna, men den anhörig har mer skulder pga spelberoende

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp