Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan förstå att du tolkar det så. Jag var nog otydlig.

Det jag menar är att en del verkar gnälla över hur lite de får behålla, trots att de får behålla hela lönen två ggr om året.

Ja ska jag ha några kr till sparande, lär jag se till att arbeta för det. Precis som alla andra kan göra, istället för att gnälla över att man "bara" får behålla hela lönen två ggr om året.

Jag gnäller inte på att jag får behålla för lite, jag är evigt tacksam för att det ens finns två betalningsfria månader per år. Det jag reagerar på är att man får det att låta som att alla ekonomiska problem därmed bör vara ur världen under skuldsaneringsperioden och det är ju inte sant och allas situationer ser olika ut.

Jag har själv levt under existensminimum för att kunna spara till oförutsedda utgifter både under löneutmätningen jag hade i ett år och sedan fortsatt under skuldsaneringen, det hade jag gjort även om jag inte haft två betalfria månader.

Lite märkligt… förstår inte. Jag får ca 340kr extra per semesterdag (30dgr/år) utbetalt som en klumpsumma i juni. Det blir ca 10tkr brutto.

Jag vet att du har högre lön än mig sedan tidigare diskussioner här, så hur kan det bli så liten netto effekt ?!
Jag har månadslön. Får ut min ersättning samma månad som jag tar semestern. Kommer inte åt lönespecen just nu? Men ska kolla vilken summa det är sen.

Kan förstå att du tolkar det så. Jag var nog otydlig.

Det jag menar är att en del verkar gnälla över hur lite de får behålla, trots att de får behålla hela lönen två ggr om året.

Ja ska jag ha några kr till sparande, lär jag se till att arbeta för det. Precis som alla andra kan göra, istället för att gnälla över att man "bara" får behålla hela lönen två ggr om året.
Jag tycker att oerhört många här har riktigt lätt för att raljera över hur andra ska göra eller hur andra ska tänka utan en tillstymmelse till att ens försöka sätta sig in i deras situation.

Visst, borgenärerna kommer inte "få tillbaka" allt men i mitt fall kommer det inte vara långt ifrån om man ser till grundbeloppen som jag lånade när det begav sig. Det är gamarnas ockerräntor och avgifter som inte betalas tillbaka i mitt fall. Grundbeloppen jag lånade kommer betalas tillbaka med råge om jag räknat rätt i samband med att jag ansökte om skusan.

För att vara först på bollen:
Nej, ingen tvingade mig att ta lån.
Min sits privat gjorde det däremot. I mitt fall var det pest eller kolera - ta lån eller vräkas. Då bodde jag med mitt barns mamma och hennes två barn som är mina bonusbarn, alltså skulle två vuxna och tre barn hamna på gatan. Jag valde ett ockerlån då det var det enda alternativet som gavs mig - därav sitter jag idag i en skuldsanering.

Så nej, jag ser det inte som något fel i att man gör det man kan för att få behålla så mycket pengar som möjligt varje månad - varesig det handlar om skuldsanering eller utmätning. Varesig man har två betalningsfria månader eller maxad utmätning.

Jag har månadslön. Får ut min ersättning samma månad som jag tar semestern. Kommer inte åt lönespecen just nu? Men ska kolla vilken summa det är sen.
Jag har oxå fast månadslön, så där är ingen skillnad. :)

Någon som pratat med skatteverket angående inflationen? Man kan ju ansöka om ens inkomster minskas med 500kr, men nu har ju inkomsterna minskat med runt 5000-7000kr i månaden i snitt. Så går det möjligtvis begära omprövning?

Någon som pratat med skatteverket angående inflationen? Man kan ju ansöka om ens inkomster minskas med 500kr, men nu har ju inkomsterna minskat med runt 5000-7000kr i månaden i snitt. Så går det möjligtvis begära omprövning?
Antar att du menar kfm och inte skv?

Om jag förstått det rätt så utgår kfm ifrån förbehållsbeloppet, att det är inflation har de ingen rättslig grund att lägga vikt vid.
Någon får gärna rätta mig om jag missförstått informationen som framkommit tidigare i tråden.

Edit:
Jag tog upp om inflation och skenande bränslepriser i min omprövning men den är inte klubbad än. Handläggaren kommer tillbaka från sin semester om ca två veckor och då bör jag få svar.

Förstår fortfarande inte detta med omprövningar, man får ju en löneökning varje år, ska man då ompröva varje år eller är det på något sätt inräknat så länge det inte sticker ut extremt ? Sålänge ens årsinkomst inte ändras så är väl de ok ?
Det är ju om du har fått många ökningar som gör att din inkomst ökat väsentligt varje månad som bör omprövas. Tex om du fått 1500 ett år och 3000 ett annat år i ökning och inte om din lön ökat med några hundralappar.

Det är ju om du har fått många ökningar som gör att din inkomst ökat väsentligt varje månad som bör omprövas. Tex om du fått 1500 ett år och 3000 ett annat år i ökning och inte om din lön ökat med några hundralappar.
Ska man inte ompröva varje ändrad inkomst även den årliga lönehöjningen på några hundra i månaden? Och om man är sjuk ett par veckor under året omprövning då?

Ska man inte ompröva varje ändrad inkomst även den årliga lönehöjningen på några hundra i månaden? Och om man är sjuk ett par veckor under året omprövning då?
Sänkning med 500 kr per månad kan omprövas dock så anses du klara av tre månader med hjälp av buffert och betalningsfri månad.
Höjning med några hundra nej om du inte ligger på gränsen redan dvs att du höjt din lön väsentligt sedan inledande.

Antar att du menar kfm och inte skv?

Om jag förstått det rätt så utgår kfm ifrån förbehållsbeloppet, att det är inflation har de ingen rättslig grund att lägga vikt vid.
Någon får gärna rätta mig om jag missförstått informationen som framkommit tidigare i tråden.

Edit:
Jag tog upp om inflation och skenande bränslepriser i min omprövning men den är inte klubbad än. Handläggaren kommer tillbaka från sin semester om ca två veckor och då bör jag få svar.
Jo ursäkta, såklart menar jag kronofogden ! Jag vet att de normalt sett inte bryr sig om inflation, likväl att det mesta i livet blir dyrare år per år. Därav den årliga lönehöjningen. Men detta måste ändå vara det värsta som skett på många många år. Bränslepriser som skenar, vi i skåne får ibland uppåt 100 gånger dyrare priser mot Norrland. I vinter skrev de att de räknas med ca 50 000kr i ökade elkostnader för människor i villa.

Bortser vi från el, har våra kostnader ökat med säkert 7000kr i månader, enbart på mat, bensin och räntor. Vågar inte ens tänka på vintern.
Jag kommer ringa dem, men tänker någon kanske redan har gjort det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp