Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Får man fråga vad dina skulder berodde på?

Tror att jag har berättat det tidigare i tråden men det tåls att upprepas.

Bodde i Norge i fem år. Ägde en lägenhet och föreningen ville renovera kåken (tak och fasad) och eftersom vi ägde 12.5% i föreningen så var vi tvungna att hosta upp 12.5% av material och arbetskostnaden. Vår lägenhet var heller inte godkänt och därför sålde vi den långt under marknadsvärdet och gick därför minus en 250.000. Köpte den för 1,7 milj. Värderad till 2,6 miljoner hösten 2016 men sålde för 1,5 milj. ca hösten 2017.

Jag tog också ett kreditkort i Norge på 50k som jag tänkte ha som buffert men så blev det inte. Istället satte vi sprätt på dom pengarna och levde loppan. Tog då ett nytt lån för att lösa det på 50k. Vi renoverade vår lägenhet invändigt och lånade pengar till det. Nytt kök 65k, nytt golv, golvvärme i hall och vardagsrum. Nya tak och golvlister. Pengarna bara rann mellan fingrarna. Frugan och jag hade en nettoinkomst på nästan 70k under de åren vi bodde i Norge. Betalade bara bolån på 8600 kr/månaden + ström, försäkring, tfn och bredband. Hade väl kvar en 50k när allt var betalt men ändå tog vi lån ist. för att spara.

Visst är det så att i juni och december får man behålla hela lönen?

Hur fungerar det med skattepengarna under en skuldsanering? Tar kfm de som ska betalas den månaden och mellanskillnaden får man behålla själv?

Jag har gjort avdrag på resor och får i juni tillbaka 27,288 kr på skatten. Vad händer med dom liksom?

Hur fungerar det med skattepengarna under en skuldsanering? Tar kfm de som ska betalas den månaden och mellanskillnaden får man behålla själv?

Jag har gjort avdrag på resor och får i juni tillbaka 27,288 kr på skatten. Vad händer med dom liksom?
Under pågående skuldsanering får du behålla skatten

Jag skulle tyvärr tro att de pengarna dras av KF. Efter att beslutet vunnit laga kraft får man behålla ev skatteåterbäring. I mitt fall tog det ca 6 månader mellan beslut för inledande och beslut om skuldsanering. Det drog ut på tiden för att en långivare överklagade beslutet att jag skulle bli beviljad skusan. Jag fick inte behålla min skatteåterbäring under inledande år 2017. Från 2018 och framåt har jag fått behålla skatten.

Nu har jag pratat med min handläggare och jag vet inte hur jag ska tolka svaret. Hen sa att "du börjar att betala på dina skulder till oss nästa månad och hur du gör med betalningarna denna månad är upp till dig. De flesta som får inledande slutar att betala direkt på sina skulder."

Nu har jag pratat med min handläggare och jag vet inte hur jag ska tolka svaret. Hen sa att "du börjar att betala på dina skulder till oss nästa månad och hur du gör med betalningarna denna månad är upp till dig."

Finns ingen anledning att betala denna månad med andra ord.

Finns ingen anledning att betala denna månad med andra ord.

Jag blev nästan tårögd och fick en klump i halsen när jag fick mailet om inledande skuldsanering. Känns som en stor sten har lättat från kroppen.

Däremot kommer betalningsplanen att förändras när man fru är utbildad och klar som förskollärare i januari 2022. Då kommer vi att ha en nettoinkomst på 50-52k i månaden mot nuvarande som är ca. 34k. Då kan inte betalningsplanen vara på 5 år utan då måste antal år minskas ganska drastiskt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp