Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Inför löneutmätningen, vad får man fylla i vad gäller bil? Utsökningsbalken är inte jättetydliga, för även om jag äger en bil för 25 000,- och den utmäts, så kommer jag behöva låna någons bil och använda som om den vore min och så utmäts den osv.
Jag har inget jobb just nu, men har ju gärna bil tillgänglig i mitt jobbsökande och har barn som jag är i behov av bil för omsorgens skull (ingen kollektivtrafik) så hur jag än vrider och vänder på det så blir det inte bra.
Eller ska jag be en anhörig skriva att den i helhet eller 50% av köpbeloppet givits till mig som gåva?

En bil för 25.000 utmäts nog inte. Tror gränsen, enligt min handläggare på saneringen, 2020 låg på 28800 nånting.
Sen är kfm väldigt sympatiska till bilbiten, framförallt om man har barn och det inte finns kollektivtrafik där man bor.
Så jag tror inte du behöver oroa dig.
Kanske @Lasseman kan tillföra något till den frågan?

Fast det jag läst så ska en ökning på 4-5000 per månad inte direkt kräva omprövning? Jag kanske missförstått det jag läst dock...
Om man tänker sig 3000 i förhöjning både i år och nästa år, en bit under det som finns skrivet, då borde det ju inte räknas ihop?
Alltså att nästa år så räknas inte den förhöjning man eventuellt får i år in?
Du skrev 4-5000 kr så det var det jag menade och det är ingen normal löneökning och på två år blir det 8-10000 kr mer per månad.

Jättebra tips.
Stod det bara hur negativt du mådde pga skulderna? eller stod det även något om hur du t.e.x hade förbättrat ditt beteende som ledde till skulderna?

Nej, inte enbart utan även hur jag jobbat/jobbar med mitt mående och även hur familjesituationen såg ut då samt vad jag gjort för att kunna reda ut ekonomin på egen hand. Så om han även har samtalskontakt/psykolog kan det även vara bra med intyg därifrån.

En bil för 25.000 utmäts nog inte. Tror gränsen, enligt min handläggare på saneringen, 2020 låg på 28800 nånting.
Sen är kfm väldigt sympatiska till bilbiten, framförallt om man har barn och det inte finns kollektivtrafik där man bor.
Jag har också ringt och frågat och fått samma svar, men eftersom det inte finns reglerat i balken och man mentalt föredrar att se alla risker/möjligheter så blir man lite nojig I guess...

Att börja skriva egendom på andra personer och liknande kan vara ett mycket bra sätt att ordna så man inte får skuldsanering på länge.
Det säljs en del bilar via kronofogden, varierat värde, fler skulle med säkerhet kunna utmätas och säljas också.
60% av basbeloppet får en bil vara värd enligt något gammalt rättsfall, om den behövs till och från jobbet, i övrigt behöver man inte bil enligt regelverket. De flesta bilar brukar ha så risiga värden att det aldrig blir aktuellt med utmätning.

Du skrev 4-5000 kr så det var det jag menade och det är ingen normal löneökning och på två år blir det 8-10000 kr mer per månad.
Och det var min poäng. Av det jag kunnat läsa mig till så blir det inte en omprövning om man inte har en stadigvarande ökad inkomst på mer än 4-5000 per månad.
Tror bestämt du missförstått min fråga så jag står fast vid den.
Och normal löneökning beror nog helt på vad du jobbar med och hur kompetent du är inom ditt yrke samt hur du utvecklats senaste året. I min bransch är en löneutveckling på 3-4000 per år inte så ovanlig, så länge du gör skäl för den.

Att börja skriva egendom på andra personer och liknande kan vara ett mycket bra sätt att ordna så man inte får skuldsanering på länge.
Det säljs en del bilar via kronofogden, varierat värde, fler skulle med säkerhet kunna utmätas och säljas också.
60% av basbeloppet får en bil vara värd enligt något gammalt rättsfall, om den behövs till och från jobbet, i övrigt behöver man inte bil enligt regelverket. De flesta bilar brukar ha så risiga värden att det aldrig blir aktuellt med utmätning.
Såklart. Att mygla hjälper nog aldrig.
Jag tänkte att du kanske hade det exakta beloppet i huvudet, därav taggade jag dig.

Fast. Min handläggare la mer vikt vid att jag har barn än annat då det finns kollektivtrafik där jag bor. Kruxet är att jag, för att ta mitt barn till förskolan, måste väcka hen 04.30 istället för 06.00 varje morgon om jag själv ska komma i tid till jobbet. Det ansåg hen på saneringen vara inhumant, så därför ansåg hen att jag självfallet ska få ha bil och hen var tämligen säker på att de på utmätningen skulle tycka samma om min sanering hade blivit nekad.
Många faktorer som väger in.
Samtidigt slås jag av tanken att kfm bör ju ha ett minsta värde på fordon då det kostar att tex annonsera ut dessa osv.

Såklart. Att mygla hjälper nog aldrig.
Jag tänkte att du kanske hade det exakta beloppet i huvudet, därav taggade jag dig.

Fast. Min handläggare la mer vikt vid att jag har barn än annat då det finns kollektivtrafik där jag bor. Kruxet är att jag, för att ta mitt barn till förskolan, måste väcka hen 04.30 istället för 06.00 varje morgon om jag själv ska komma i tid till jobbet. Det ansåg hen på saneringen vara inhumant, så därför ansåg hen att jag självfallet ska få ha bil och hen var tämligen säker på att de på utmätningen skulle tycka samma om min sanering hade blivit nekad.
Många faktorer som väger in.
Samtidigt slås jag av tanken att kfm bör ju ha ett minsta värde på fordon då det kostar att tex annonsera ut dessa osv.

Ja, 60% av ett prisbasbelopp om bilen behövs till och från arbete.

Och det var min poäng. Av det jag kunnat läsa mig till så blir det inte en omprövning om man inte har en stadigvarande ökad inkomst på mer än 4-5000 per månad.
Tror bestämt du missförstått min fråga så jag står fast vid den.
Och normal löneökning beror nog helt på vad du jobbar med och hur kompetent du är inom ditt yrke samt hur du utvecklats senaste året. I min bransch är en löneutveckling på 3-4000 per år inte så ovanlig, så länge du gör skäl för den.
Trodde att det var per månad din ökning var.

Hej allesammans.

den store dagen är snart här, att klicka på knappen ”skicka in” min skuldsanerings ansökan.

lång historia kort:

varit satt i skuld sen 18 års ålder. Började med spelberoende där jag drog på mig skulder på 600k. Som en närstående löste ut med att gå in och betala själv. Vi satte upp en betalplan på 6år där jag skulle betala tillbaks en summa varje månad till personen.

6 år hade gått och jag var skuldfri.
3år senare är jag med om en arbetsplats olycka och drabbas av allvarlig hjärnskakning som dessvärre aldrig fått tillbaks mig i arbetet.

Varit och är 100% sjukskriven sedan dess, och innehar nu livränta pga skadan.

unddr dessa 3 år har mitt mående pendlat hemskt mycket upp och ned. Jag tappade min identitet och visste inte vem jag var. Från att ha varit en person med fart och fläkt, till att isolera mig och bli frånvarande!

Fick ”hjälp” av sjukvården att Komma in i ett drogberoende av alla mediciner jag tilldelades pga hjärnskakningen. Beroendet slet jag med i 2 år och var riktigt illa ute. Anmälde mig till kommunens Beroendeenheten och startade 12 stegs behandling. Drog på mig massvis med skulder då jag hoppade på spelmissbruket i samma veva, tyvärr

har idag skulder på ca
1.4miljblanco
1.5milj till närstående
550-600k krediter (sms lån,kontokredit,kreditkort,klarna osv)

Ni undrar säkerligen hur det ens är möjligt att dra på sig så mycket. De enda svaret jag har är, ATT det uppenbarligen är fullt möjligt.. skrämmande!

sista året har gått ut på att dra på sig nya skulder för att klara av att betala de skyhöga räntorna och amortering... men nu går de inte längre. Har betalningar som ligger på inkasso. En betalning trillade in på kfm bord förra veckan där jag fick ett delgivningskvitto att signera.
Och inom 1-2 månader lär de va fullt på kfm bord.

Min familj består av 2 barn. 2/4år. En fru som studerar.

vi bor i en villa på landet, för ca 8000kr i månaden.
Vi äger halva huset var.
Äger en bil för ett värde av 65-70k då vi bor utanför orten och har 10km till förskola och affärer.

Ansökan kommer att skickas in närmsta dagarna, men jag är totalt livrädd för att övriga familjen ska drabbas hårt pga mitt agerande. Kommer kfm kräva att sälja av villan?
Vi äger halva värdet var.
Villan värderas till 600k över vad vi köpte för.
Om så är fallet att den MÅSTE säljas.
Blir 300k över till mig, där sen ett skatte uppskov på 96k ligger och väntar. Sen skatt på detta och det återstår inte jätte mycket kr i jämförelse med skulden.

vi bor billigare här i månadskostnaden än en hyres lägenhet för 4 personer.

jag mår dåligt över min situation jag satt mig i, men mår så innihelvete dåligt över den situation jag ev sätter min partner och våra 2 småbarn i om vi behöver sälja huset dom är uppväxta i och skapa otrygghet i deras uppväxt.

Finns det någon som har erfarenheter eller som varit i liknande situation? Där du ska söka skuldsanering och har familj och villa, hur blev det för dig? Finns det något man kan trycka extra på för att få till sin fördel?

många frågor, förlåt
Tack för ni tog er tid att läsa hela inlägget.
Mvh

PS: gjort neuropsykiatriska utredningar så påvisar det ena och de andra. Även Adhd utredning gjordes för 1 år sedan och påvisade grov Adhd (

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp