- Meddelanden
- 469
- Mottagna reaktioner
- 372
- Poäng
- 477
Hej Gott folk,
Behöver lite råd, är 35 år och har dragit på mig en hel del skulder mycket pga. depression ca 800.000 pga höga räntor bl.a..Jag lever idag på existensminimum (ekonomiskt bistånd) och ansökte om skuldsanering, fick i dagar beslut om inledande och ska inte betala något. Lite orolig för att någon av inkassobolagen ska inkomma med överklagan men min fråga är att jag ev. har möjlighet att få ett jobb med start nästa månad, lönen är inte avsevärt hög, 23.000 men betydligt mer än vad jag får idag. Hur ska jag göra om jag får jobbet och har inledande, ska jag meddela detta till Kron, kan de då häva mitt inledande beslut pga. min ekonomista situation har förändrats? Skickas nytt betalningsförslag ut till inkassobolagen? Eller ska jag helt enkelt ta jobbet, och inte meddela någon föränn jag fått ett beslut om skuldsaneringen gått igenom och då begära omprövning? Beslut lär ju komma innan den nya deklarationen går ut och syns i juni? Då har jag ju begärt omprövning innan om min skuldsanering går igenom. Känner bara nu när jag mår bättre psykiskt och kan jobba så vill jag det men att leva med en utmätning under obestämd tid hade förstört mig.
Du ska helt klart meddela KFM direkt om du får jobbet. Att inte göra det är inget alternativ!
Håller tummarna för att du får jobbet och även beviljas skuldsaneringen. Det som varit kan du inte ändra på, men nu har du resten av livet kvar och där har du alla möjligheter att inte falla tillbaka i det destruktiva. Lycka till!