Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Gott folk,

Behöver lite råd, är 35 år och har dragit på mig en hel del skulder mycket pga. depression ca 800.000 pga höga räntor bl.a..Jag lever idag på existensminimum (ekonomiskt bistånd) och ansökte om skuldsanering, fick i dagar beslut om inledande och ska inte betala något. Lite orolig för att någon av inkassobolagen ska inkomma med överklagan men min fråga är att jag ev. har möjlighet att få ett jobb med start nästa månad, lönen är inte avsevärt hög, 23.000 men betydligt mer än vad jag får idag. Hur ska jag göra om jag får jobbet och har inledande, ska jag meddela detta till Kron, kan de då häva mitt inledande beslut pga. min ekonomista situation har förändrats? Skickas nytt betalningsförslag ut till inkassobolagen? Eller ska jag helt enkelt ta jobbet, och inte meddela någon föränn jag fått ett beslut om skuldsaneringen gått igenom och då begära omprövning? Beslut lär ju komma innan den nya deklarationen går ut och syns i juni? Då har jag ju begärt omprövning innan om min skuldsanering går igenom. Känner bara nu när jag mår bättre psykiskt och kan jobba så vill jag det men att leva med en utmätning under obestämd tid hade förstört mig.

Du ska helt klart meddela KFM direkt om du får jobbet. Att inte göra det är inget alternativ!

Håller tummarna för att du får jobbet och även beviljas skuldsaneringen. Det som varit kan du inte ändra på, men nu har du resten av livet kvar och där har du alla möjligheter att inte falla tillbaka i det destruktiva. Lycka till!

Du ska helt klart meddela KFM direkt om du får jobbet. Att inte göra det är inget alternativ!

Håller tummarna för att du får jobbet och även beviljas skuldsaneringen. Det som varit kan du inte ändra på, men nu har du resten av livet kvar och där har du alla möjligheter att inte falla tillbaka i det destruktiva. Lycka till!

Tack för svar, men tror du de drar tillbaka mitt inledande om mina omständigheter förändras? tror att det blir 5000:- extra i månaden från lönen kontra det jag får idag. Och vad skulle hända om jag hinner få ett "betalningsförslag" innan jag börjar på jobbet men fortfarande under den månad inkassobolagen har på sig att inkomma med synpunkter på betalförslaget, tar det ytterligare tid då? Tack för dina fina ord, är så otrolig glad åt att man kan uppskatta de flesta dagarna i veckan utan att vilja gömma sig från omvärlden.

Tack för svar, men tror du de drar tillbaka mitt inledande om mina omständigheter förändras? tror att det blir 5000:- extra i månaden från lönen kontra det jag får idag. Och vad skulle hända om jag hinner få ett "betalningsförslag" innan jag börjar på jobbet men fortfarande under den månad inkassobolagen har på sig att inkomma med synpunkter på betalförslaget, tar det ytterligare tid då? Tack för dina fina ord, är så otrolig glad åt att man kan uppskatta de flesta dagarna i veckan utan att vilja gömma sig från omvärlden.

Du SKA meddela väsentliga förändringar annars kanske beslutet fattas på fel grunder. Att medvetet undanhålla information kan göra att du får ett avslag eller att din beviljade skuldsanering omprövas och upphävs. Med tanke på hur mycket du har i skuld kontra inkomsten på det nya jobbet kommer generera behöver du nog inte vara särskilt orolig för att den delen kommer avgöra om du beviljas saneringen eller inte. Om du däremot inte meddelar att fått jobbet så talar det inte till din fördel! Du kan liksom inte räkna med att du ska beviljas skuldsanering med en betalplan där du inte betalar något samtidigt som du drar in pengar på ett jobb. Om du däremot får en löneförhöjning när saneringen väl är beviljad så får du behålla den så länge betalningsutrymmet inte ökar mer än 4000-5000, eller något däromkring. Det görs ju individuella bedömningar.

Du SKA meddela väsentliga förändringar annars kanske beslutet fattas på fel grunder. Att medvetet undanhålla information kan göra att du får ett avslag eller att din beviljade skuldsanering omprövas och upphävs. Med tanke på hur mycket du har i skuld kontra inkomsten på det nya jobbet kommer generera behöver du nog inte vara särskilt orolig för att den delen kommer avgöra om du beviljas saneringen eller inte. Om du däremot inte meddelar att fått jobbet så talar det inte till din fördel! Du kan liksom inte räkna med att du ska beviljas skuldsanering med en betalplan där du inte betalar något samtidigt som du drar in pengar på ett jobb. Om du däremot får en löneförhöjning när saneringen väl är beviljad så får du behålla den så länge betalningsutrymmet inte ökar mer än 4000-5000, eller något däromkring. Det görs ju individuella bedömningar.

Ok jag är med, är bara rädd att de ska ge mig avslag, vill verkligen tillbaka ut i arbetslivet men frågan är om det är värt att ta just detta jobbet och riskera det hela eller avvakta med jobb till jag får ett beslut i saneringen. Kan med all säkerhet säga att denna arbetsgivaren kommer avsluta mig under provanställningen om kron skickar förfrågan om utmätning på lön. Även om de öppet inte skulle uppge det som orsak vid avslut.

Hursom tack för dina råd.

Krasst förlorar du rätten till försörjningsstöd om det kommer fram att tackar nej till jobb.

Ok jag är med, är bara rädd att de ska ge mig avslag, vill verkligen tillbaka ut i arbetslivet men frågan är om det är värt att ta just detta jobbet och riskera det hela eller avvakta med jobb till jag får ett beslut i saneringen. Kan med all säkerhet säga att denna arbetsgivaren kommer avsluta mig under provanställningen om kron skickar förfrågan om utmätning på lön. Även om de öppet inte skulle uppge det som orsak vid avslut.

Hursom tack för dina råd.

Jag har svårt att se att de skulle avsluta din provanställning bara för en eventuell löneutmätning. De är nog mer intresserade av att du sköter dig i övrigt. Se till att komma i tid varje dag med ett gott humör oavsett om livet suger kuk så ska du nog se att det löser sig till det bästa! Det du inte ska göra är att ha en massa frånvaro och känna efter för mycket på morgnarna.

Du ska ta jobbet om du får det. Vem vet vart det leder?

Krasst förlorar du rätten till försörjningsstöd om det kommer fram att tackar nej till jobb.
Jo det stämmer, men nu har jag ju inte fått ett konkret jobberbjudande. Söker ju jobb aktivt men får helt enkelt försöka rikta in mig på arbete som kanske startar om 2 månader eller mer. Vill bara ha beslut i frågan om saneringen men det tar ju sin tid.

Jo det stämmer, men nu har jag ju inte fått ett konkret jobberbjudande. Söker ju jobb aktivt men får helt enkelt försöka rikta in mig på arbete som kanske startar om 2 månader eller mer. Vill bara ha beslut i frågan om saneringen men det tar ju sin tid.

Du tänker helt fel! Du ska inte avvakta några månader för att beslutet om saneringen ska komma, du ska kämpa för att få ett jobb så snabbt som möjligt och om du får det ska du kontakta KFM direkt. Kämpa nu för fan!

Jag fick 17 Juni inledande skuldsanering och väntar fortfarande på mitt förslag. Va i kontakt med min handläggare för cirka 10 dagar sen och hon sa då att hon förhoppningsvis skulle skicka ut mitt förslag inom ett par dagar. Förväntar mig att få mitt förslag i början av kommande veckan. Har egentligen två frågor.

1. Om jag får mitt förslag och därefter godkänner det (godkänner vad som än kommer). Hur stor chans har jag därefter att få ett avslag? Som jag förstår det är det i princip klart såvida inte långivarna har VÄLDIGT bra motvändningar?
2. Hur lång tid tar det vanligtvis från godkänt förslag -> beslut?

Blir galen av all väntan, oro & ångest!

Är jobbsituationen osäker kan det i sig bli avslag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp