Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, detta var pga någon annan tidigare skrivit det. Har letat lite och hittar lite info i Skatteverkets rättsliga vägledning och en hänvisning till Prop 2010/12:31. Det som egentligen har hänt är att man i nya skuldsaneringslagen tog bort punkten om skuldernas ålder i skälighetsbedömningen.Dvs skuldernas ålder ska inte längre beaktad särskilt vid skälighetsbedömningen.

Men beaktas då allmänt i stället

Är det någon mer som hört att kalmar är speciellt hårda med utredningar?

Är det någon mer som hört att kalmar är speciellt hårda med utredningar?

Det skrivs om det då och då men om det är något folk fått för sig eller om det finns statistik för det vet jag inte

Det kan ju ha varit så att avslagshandläggare råkat sitta där

Löste du hela lån med dom nya? Jag har också nån månad innan ansökan men jag har använt nya lånen till att betala månadsbetalningen på alla lånen i några månader.. hur ska man redovisa något sådant om man blir frågad?
Ja, så blev det.
Jag fick redovisa med kontoutdrag.

Detta är inget som överhuvudtaget påverkar beslutet om skuldsanering eller inte. Det handlar bara om skulderna och vad du gjort för att själv betala tillbaka dem och att det ska vara skäligt. Det kan hända att de gjorde sin bedömning att du skulle fortsätta shoppa pga du lagt så stort fokus på ditt mående i ansökan. Skriv inget om detta i din överklagan utan hänvisa kort och koncist om att den nya skuldsättningen varit för att betala på gamla lån och att du inte har lånat för att shoppa på lång tid. Styrk detta med kontoutdrag från det senaste året (där det då bör framgå att du har fått in lån och betalat lån och att det inte finns onödigt mycket shopping redovisat). För är det så bör du ju kunna styrka det. Går de trots det på kfms linje får du vänta ut tiden och söka igen.

Jag förstår vad du säger, men att det inte skulle tas någon hänsyn till varför man blivit skuldsatt från första början, och hur länge man ”lidit” av problemet har jag svårt att tro? Eller har jag fel?

Men här sägs det ju att det inte ska ha någon betydelse? Jag kan ju redogöra att jag betalat av gamla lån med nya?

Det är ju ingen ny skuldsättning när jag varit skuldsatt sedan 2005...

Det jag tänker på är att mina läkare och psykologers ord borde väga ganska tungt, eller?

Nu när jag läst lite mer så tycker jag absolut att du ska överklaga om det är som du säger att du kan visa på att du betalar av gamla lån med nya och inte shoppat mer.

Jag fick låna 2000 kr för att överleva och ha mat på bordet till mig o barnen. Hoppas inte det skulle vara anledning att få er nej till skuldsanering. det redan tufft som det är.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp