Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok det är ingen lag men det är inget som ska avfärda en skuldsanering då.

Det kan alltså mycket väl vara grund för att inte bevilja skuldsanering, men det är inte uteslutet att man kan få skuldsanering trots nya skulder.

Jag hade nya lån tagna några månader före min ansökan och fick godkänt. Fick redovisa att lån var tagna för att betala andra lån.

Jag hade nya lån tagna några månader före min ansökan och fick godkänt. Fick redovisa att lån var tagna för att betala andra lån.
Löste du hela lån med dom nya? Jag har också nån månad innan ansökan men jag har använt nya lånen till att betala månadsbetalningen på alla lånen i några månader.. hur ska man redovisa något sådant om man blir frågad?

Nej, bättre att överklaga direkt! Det går snabbare.

Går snabbare? Än vad?

Visst kan man överklaga men beroende på varför man fick avslag så kan det ju lika gärna bli avslag igen.

Det handlar väl mer om att man ska tro sig kunna bevisa något som kronofogden inte har tagit hänsyn till som är av stor betydelse för utfallet?

Du får det att låta som att bara man överklagar så kommer man få igenom en skuldsanering oberoende av vad kronofogden hänvisar till i sitt avslag, det kan ju lika gärna bli så att tingsrätten går på kronofogdens linje och det blir avslag ändå och isf går ju inget snabbare. Det handlar om att vänta ut tiden och sen söka igen.

Löste du hela lån med dom nya? Jag har också nån månad innan ansökan men jag har använt nya lånen till att betala månadsbetalningen på alla lånen i några månader.. hur ska man redovisa något sådant om man blir frågad?

Hur man redovisar sånt om mam blir frågad är det nog bara fråga handläggaren som frågar om det.

@PALLEpaul

Alltså förlåt för eventuellt klumpigt inlägg.

Nästan ALLA som söker skuldsanering har hamnat i sin situation pga mängder av händelser i deras liv som lett dom in på en sämre väg. Alla har bagage, vissa mer och vissa mindre. Att hänvisa sin skuldsättning till sitt mående kan nog dom flesta göra av förklarliga skäl, men att säga att det är den enda räddningen för en människas liv? Det har jag lite svårt att förstå.

Varför skulle ditt liv vara slut utan en skuldsanering, just NU? Du kan få den beviljad senare. Det enda du verkade falla på var att skuldsättningen var för ny och det är ju betydligt lättare att åtgärda än om skäligheten inte bedömdes tillräcklig. Vänta ett år och sök igen, det är ju inte alls kört!

Rent krasst lever man under nästan samma förutsättningar när man har utmätning som när man har skuldsanering (förutom betalningsfria månader, buffert och ett slutdatum).

Även om skuldsättningen i sig innebär begränsningar så är ju en skuldsanering inte den definitiva lösningen på en människas alla problem utan mest en lösning på det ekonomiska planet.

@PALLEpaul

Alltså förlåt för eventuellt klumpigt inlägg.

Nästan ALLA som söker skuldsanering har hamnat i sin situation pga mängder av händelser i deras liv som lett dom in på en sämre väg. Alla har bagage, vissa mer och vissa mindre. Att hänvisa sin skuldsättning till sitt mående kan nog dom flesta göra av förklarliga skäl, men att säga att det är den enda räddningen för en människas liv? Det har jag lite svårt att förstå.

Varför skulle ditt liv vara slut utan en skuldsanering, just NU? Du kan få den beviljad senare. Det enda du verkade falla på var att skuldsättningen var för ny och det är ju betydligt lättare att åtgärda än om skäligheten inte bedömdes tillräcklig. Vänta ett år och sök igen, det är ju inte alls kört!

Rent krasst lever man under nästan samma förutsättningar när man har utmätning som när man har skuldsanering (förutom betalningsfria månader, buffert och ett slutdatum).

Även om skuldsättningen i sig innebär begränsningar så är ju en skuldsanering inte den definitiva lösningen på en människas alla problem utan mest en lösning på det ekonomiska planet.

Helt med på vad du menar. Men, det handlade väl mer om att det skulle vara en förutsättning för att komma vidare i min traumabearbetning, vilket har pågått i flera år, men vi har liksom fastnat på grund av att min skuldsättning och beteendemönster (inte shoppingen, utan annat i livet) hänger såpass mycket ihop med vad som hände mig som barn.

Det handlar inte om just NU. Det handlade om ett sista försök att överleva. Ett sista försök att kunna gå vidare och släppa allt.

Jag har egentligen gett upp för längesen, så det är liksom inte så skrämmande längre. Det är vad det är.

Jag har inte varit lycklig någonsin i hela mitt liv. Jag har fått skriftliga ursäkter från diverse instanser att det misslyckades att ha hand om mig. Så kanske var jag naiv och min läkare fick mig att tro att om samhället svikit mig såpass så jag förlorat mer än halva mitt liv, så kanske det skulle varit rimligt att de hjälpte mig nu. Allt hade kunnat gå att undvika om någon agerat i tid.

Och det här är ingen självömkan, jag har hatat mig själv varje dag sedan barnsben.

Men som sagt, det är väl vad det är.

Senast ändrad:
Dem vill ju oftast ha en brytpunkt. Kan du vissa med ett kontoutdrag att du endast betalt hyra mat och skulder senaste halvåret och inte handlat en enda pryl som inte var livsnödvändig så har du en brytpunkt, isåfall försök överklaga.

Annars är det väl bättre att vänta ett år och sen söka igen och naturligtvis inte shoppa och skuldsätta sig mer under tiden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp