Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tjo!

Jag har sedan 2 år tillbaka skuldsanering och allt går toppen. Jag ser slutet av tunneln och de ska bli skönt när allt är över.
Nu över till min fråga. Jag får då och då post hem att bolag A tar över Bolag Bs "lån" till mig. Hittills har jag mest struntat i dessa "krav" men nu börjar det även dyka upp "räkningar" i min elektroniska brevlåda Kivra. Jag har inga nya skulder, lån eller avbetalningar alls efter skuldsaneringen började, och jag betalar alla mina vanliga räkningar och ligger aldrig efter med något längre.
Skall jag kontakta dessa bolag och säga "Tjabo ingen ide att skicka räkningar till mig på sådant som skulle vart med på skuldsaneringen som började för 2 år sedan!" Eller är det bara till att fortsätta ignorera dessa krav ?

Jag hade nog kastat iväg ett Mail till dom med hänvisning till Din skuldsanering. Förhoppningsvis ”tystar” det dom... Ren idioti att dom försöker få Dig till att betala skulder som ingår i saneringen... Låter som oerhört oseriösa borgenärer... :mad:

Tjo!

Jag har sedan 2 år tillbaka skuldsanering och allt går toppen. Jag ser slutet av tunneln och de ska bli skönt när allt är över.
Nu över till min fråga. Jag får då och då post hem att bolag A tar över Bolag Bs "lån" till mig. Hittills har jag mest struntat i dessa "krav" men nu börjar det även dyka upp "räkningar" i min elektroniska brevlåda Kivra. Jag har inga nya skulder, lån eller avbetalningar alls efter skuldsaneringen började, och jag betalar alla mina vanliga räkningar och ligger aldrig efter med något längre.
Skall jag kontakta dessa bolag och säga "Tjabo ingen ide att skicka räkningar till mig på sådant som skulle vart med på skuldsaneringen som började för 2 år sedan!" Eller är det bara till att fortsätta ignorera dessa krav ?

Har du enligt gamla lagen eller nya? Betalar du själv in till varje borgenär eller till KFM?
JAG TROR att om man har enligt gamla lagen så måste man ha koll på denuntiation (när ett bolag köper en skuld) så att du ska veta vart du ska betala, men samtidigt tror jag också att bolagen har skyldighet att ge dig nya betalningsuppgifter? Jag vet inte faktiskt.
Jag själv har skusan enligt nya lagen och även jag får brev om denuntiationer , har frågat kfm om detta och de säger att jag inte ska bry mig eftersom det är KFM som betalar till bolagen. Likadant har jag fått nya påminnelser från inkassobolag, blir förbannad men vet att jag har rätten på min sida då dessa ingår i skuldsaneringen. Tänker dock att om jag blir överöst med fakturor så mailar jag dem. Orkar dock inte nu :p Är också lite nyfiken på att se hur långt de kommer gå utan att ha rätt, haha. (kalla mig barnslig osv men det är ju första gången ever som jag faktiskt har rätt över inkasso så det är lite kul)

Fult av inkassobolagen som vet att man har skuldsanering att sälja vidare till bolag som inte har koll på detta.
Sagt det innan men säger det igen, smutsig marknad.

Hur går det för Dig @Mirakel ?! Har inte de första 30 dagarna passerat nu... :)

Hur går det för Dig @Mirakel ?! Har inte de första 30 dagarna passerat nu... :)
Idag.. så imorgon börjar väl själva utredningen, nästa prövning o nästa ”väntetid”. Skulder skulle rapporteras in senast 12/5.
Känns bra - har skapat en ”målbild” där jag är godkänd så jag är inställd på det bästa och tror fullt o fast att jag får det beviljat. Mindre oro med det tankesättet tycker jag.
Visst finns det tankar men tiden går fort tycker jag. Hur lång tid efter att dina första 30 dagar var över tills du fick beslut?

Helt rätt inställning... :)
Alltså, ja e ju fortfarande rätt ”chockad” över hur snabbt allt har gått...
Jag fick inledande över tfn fre den 22:a mars. Stod att läsa i Poit följande tisdag den 26:e. Första utkast om ”förslag till Skuldsanering” fick jag redan den 29:e april. Dock fick vi göra en revidering, så förslaget skickades ut nu i tisdags den 7:e maj.
Jag försöker ha samma inställning som Dig & det funkar bra! Måste vara positiv för att orka med...typ :)
All LYCKA TILL :)

Jag fick inledande över tfn fre den 22:a mars. Stod att läsa i Poit följande tisdag den 26:e. Första utkast om ”förslag till Skuldsanering” fick jag redan den 29:e april. Dock fick vi göra en revidering, så förslaget skickades ut nu i tisdags den 7:e maj.
Jag försöker ha samma inställning som Dig & det funkar bra! Måste vara positiv för att orka med...typ :)
Du har skrivit det förut men hittar inte nu. När skickade du in ansökan?

Så typ en vecka o du fick första utkast om förslag till skuldsanering.. fantastiskt o snabbt .. jag hoppas på besked denna månaden. Tänker att fick jag ett inledande så bhoppas jag att handläggaren kollat så pass mkt att ett avslag direkt känns konstigt men jag vet inte riktigt vad som sker nu i detta steg om jag ska vara ärlig ..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp