Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur många år fick ni era respektiva saneringar på och har ni barn?

Ja, vi har två barn under 9 år. Vi fick fyra års betalning, jag betalar ca 9000 kr i månaden och min sambo 6000 (höjs senare till 7500 kr eller nåt sånt). Vi har höga boendekostnader pga ett dyrt bolån hos marginalen och bor i ett gammalt hus med oljepanna. Min sambo kör hyfsat långt till jobbet och betalar fortfarande på billånet, jag tror att det var det som gjort att han har något lägre belopp eftersom vi har ungefär samma inkomster och skuldbelopp.

Idapida, är också ledsen för din skull och förstår din frustration. Tyvärr har jag inga bra erfarenheter av min största bolånebank Nordea, deras bemötande har varit under all kritik (annat lät det när vi vid ett tillfälle hade en rejäl summa på banken) i vår skuldsaneringsprocess. Ska byta bank ögonaböj när vi kan. Och inte till Swedbank.
Förödande att få fel råd i en ekonomiskt utsatt situation, även om jag förstår att banktjänstemän inte är några skuldrådgivare.

Jag har för mig att detta diskuterats tidigare och skenöverföringar kan ogiltigförklaras till förmån för skulderna.
Stämmer inte detta ?

En gåva av lgh eller hus kan bara upphävas genom konkurs, alternativt ska det redas utnstt gåvan aldrig har skett, vilket blir knepigt när alla papper finns.
Skriva över annan lös egendom, typ mc och bilar är en annan sak, sådan egendom kan utmätas på besittning, den som har saken anses äga den. Det är olika lagstöd som används.

Hej!

Är lite ny här och undrar om någon vet om det alltid är 7 månaders handläggning från ansökan om skuldsanering till inledande.
Finns det något sätt att snabba på det hela? Hjälper det att ringa i tid och otid och fråga hur det går osv?

Snabba på? Knappast....det är bara att vänta ut tiden. Just nu skulle de väl svara: "Din ansökan har kommit in men ej tilldelats handläggare"

Vad jag har hört så läggs alla ansökningar i en hög och tilldelas en handläggare i turordning, det lär därmed inte hjälpa att ringa och tjata.. Det är inte alltid 7 månaders handläggning, men det har varit det ett bra tag nu... Du kan se aktuella handläggningstider här.

https://www.kronofogden.se/Handlaggningstider.html

Tack för svar.
Jag försöker göra upp ackord med samtliga av min sambos fordringsägare och förklara för dem att han kan betala lika mycket nu i ett svep som de skulle få vid en eventuell sanering. De svarar då att de avvaktar tills han fått inledande och när han fått det så går ackordet igenom. Därför är det ju drygt att vänta 7 mån på något som skulle kunna ske nu.
Han har redan nu utmätning på lönen. Så vid en eventuell inledande tackar vi ju nej till den.

Tack för svar.
Jag försöker göra upp ackord med samtliga av min sambos fordringsägare och förklara för dem att han kan betala lika mycket nu i ett svep som de skulle få vid en eventuell sanering. De svarar då att de avvaktar tills han fått inledande och när han fått det så går ackordet igenom. Därför är det ju drygt att vänta 7 mån på något som skulle kunna ske nu.
Han har redan nu utmätning på lönen. Så vid en eventuell inledande tackar vi ju nej till den.

Så du menar att din sambo inre behöver någon sanering ? Det går att ta tillbaka sin ansökan, inget som ni behöver vänta på. Det är väl bara att ringa och informera om att ni ej önskar att ansöka om skuldsanering ...eller ?

Tack för svar.

Tänk på att få allt skriftligt, betalar du vissa skulder under inledandet så blir skuldsaneringen avslagen... Jag har fått väldigt bra ackordsförslag och avbetalningsplaner sedan mitt inledande, hade fordringsägarna gått med på det innan, så hade jag aldrig behövt ansöka om skuldsanering, har dock inte fått det av alla jag har skulder till, så kan inte gå med på det...

Så du menar att din sambo inre behöver någon sanering ? Det går att ta tillbaka sin ansökan, inget som ni behöver vänta på. Det är väl bara att ringa och informera om att ni ej önskar att ansöka om skuldsanering ...eller ?
Nej alltså, han får inte ackordet om han inte får inledande. Fordringsägarna vill ju vara så säkra som möjligt på att han får sanering, för får han inte det så genererar ju det mer pengar till dem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp