Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tar inte illa upp av det du skriver så det behöver inget "inte för att vara så ... " :)
Det är bara att jag blir fan inte klok. Jag har gått upp i lön med 5 000 före skatt. i och med ett jobbyte (inser att jag har varit otydlig med det). Det blir ca 3 500 efter skatt. Jag har trott att det är kolugnt för mig - men så har jag mejlat och ringt KFM och jag får som svar att det är omprövning som gäller och att man ska utgå från 2 000 till 3 000 kr. Det här har gjort mig nervös som tusan och därmed så har ju jag skickat in en omprövning - för att när kvinnan jag pratade med mig säger "ja, och de du är skyldig pengar kommer ju att få redan på din ökade inkomst och det är ju inte bra att det kommer fram och så har du inte ansökt om omprövning" så blev det rena rama kallsvettningen för mig.

Du kommer aldrig att få ett 100% svar från KFM, lika lite som man får ett 100% svar från skatteverket. Det är mycket lättare för dem att säga omprövning till alla som ringer än att råka lämna ett felaktigt svar 1 gång av 100. Med tanke på att du ligger under riktlinjerna så skulle jag säga att risken för en höjning är minimal. Det verkar också vara en allmän uppfattning om att gäldenärer sitter och trålar alla som har skusan och skickar in överprövningar titt som tätt. Sålänge man sköter sin betalplan, så skulle jag säga att det händer väldigt sällan.

Själv hade jag inte omprövat, värsta som kan hända är en förlängd betalplan med några månader. Hade kronofogden dock beslutat om höjning alt förlängs betalplan efter att en borgenär klagat, trots att ökningen ligger under deras egna riktlinjer så hade jag naturligtvis överklagat beslutet och hänvisat till deras egna riktlinjer :)

Sen tror jag generellt sett att borgenärerna vakar som hökar över dem som har en väldigt låg betalplan alt 0-plan och i det stora hela skiter i dem som har en betalplan på 50% och uppåt. Har inte sett någon statistik på det, men efter att ha diskuterat både här och på fattiga riddare med flera som har skusan, så är det min uppfattning.

Jag tycker många inte ligger tillräcklig vikt vid aspekten ”när i saneringen man är”. För det är ju nästan större faktor än själva summan, hur många månader den ska multipliceras med. Sen får man en totalsumma som ska fördelas på antal borgenärer, ytterligare en faktor. Och sen ska detta ställas i relation till själva skulden, en till faktor. Alla dessa faktorer varierar ju från fall till fall, därav den individuella bedömningen och att man inte kan sätta en summa som gäller för alla.

Missförstå mig rätt, ni har rätt i mycket av er kritik till processen och beskeden osv. Men hänsyn till detta ovan läser jag väldigt sällan bland inläggen här.

Om en person som har skuldsanering avlider, blir skulderna avskrivna och borgenärerna får således inga mer pengar tillbaka?

Ja är väl klart hur tänker du att dem ska få betalt om man inte är vid liv längre?
Skulderna kanske övergår till dödsboet, så det är inte så självklart att skulderna skulle skrivas av bara för att en person dör mitt i en skuldsanering.

Skulderna kanske övergår till dödsboet, så det är inte så självklart att skulderna skulle skrivas av bara för att en person dör mitt i en skuldsanering.
Privat skulder flyttas inte över till dödsbo nej

Lån som är knutna till bil och hus blir det ju så med så klart men inte ferratum och collector tex
Jo, så länge det finns något av värde i dödsboet så kommer det användas till att betala skulder innan det delas ut till eventuella arvingar.
det gäller så väl bolån som andra lån.

Jo, så länge det finns något av värde i dödsboet så kommer det användas till att betala skulder innan det delas ut till eventuella arvingar.
det gäller så väl bolån som andra lån.
Man ärver aldrig skulder. Däremot huslån bla betalas av vid försäljning.

Man ärver aldrig skulder. Däremot huslån bla betalas av vid försäljning.
Det är rätt att man aldrig ärver skulder, men man får heller inget från dödsboet förrän alla skulder är betalda.. och finns det inget överskott efter allt är betalt så får man inget arv alls.

Det går att läsa om allt detta här, där det tex står:
”Som huvudregel får du inte betala några skulder med dödsboets pengar förrän en månad efter det att bouppteckningen upprättades. Det beror på att alla eventuella fordringsägare ska hinna ställa krav på betalning. Det är särskilt viktigt om det finns en risk att skulderna är större än tillgångarna.”

Man kan till och med i efterhand behöva lämna tillbaka saker som man ärvt till ett dödsbo ifall det kommer fram skulder i efterhand:

”Ibland kan en skuld dyka upp långt efter bouppteckningen och arvskiftet. Om man missat eller inte känt till en skuld kan arvskiftet behöva återgå så att skulden kan betalas.”

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp