Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man ärver aldrig skulder. Däremot huslån bla betalas av vid försäljning.
Jag läste mitt inlägg igen och kan förstå att det kan tolkas som att jag menar att skulderna ”delas ut”, det jag menade var att resterna av arvegodset/dödsboet delas ut till arvingarna.

Det är rätt att man aldrig ärver skulder, men man får heller inget från dödsboet förrän alla skulder är betalda.. och finns det inget överskott efter allt är betalt så får man inget arv alls.

Det går att läsa om allt detta här, där det tex står:
”Som huvudregel får du inte betala några skulder med dödsboets pengar förrän en månad efter det att bouppteckningen upprättades. Det beror på att alla eventuella fordringsägare ska hinna ställa krav på betalning. Det är särskilt viktigt om det finns en risk att skulderna är större än tillgångarna.”

Man kan till och med i efterhand behöva lämna tillbaka saker som man ärvt till ett dödsbo ifall det kommer fram skulder i efterhand:

”Ibland kan en skuld dyka upp långt efter bouppteckningen och arvskiftet. Om man missat eller inte känt till en skuld kan arvskiftet behöva återgå så att skulden kan betalas.”
Det beror på hur saker är skrivna.
Tex mina livförsäkringar har förmånstagare mina barn så de kan inte tas till förmån för skulderna. Detta gjorde jag innan inledande.

Det beror på hur saker är skrivna.
Tex mina livförsäkringar har förmånstagare mina barn så de kan inte tas till förmån för skulderna. Detta gjorde jag innan inledande.
Jo självklart löser ju eventuella försäkringar ut, det är ju hela meningen med dom, men det är långt från alla skulder som är försäkrade antingen genom speciella försäkringar eller via livförsäkringar.
Jag kan tex pga en skada aldrig teckna en livförsäkring, så skulder där borgenärerna inte har erbjudit låneförsäkring kommer falla tills dödsboet när jag dör.

Jo självklart löser ju eventuella försäkringar ut, det är ju hela meningen med dom, men det är långt från alla skulder som är försäkrade antingen genom speciella försäkringar eller via livförsäkringar.
Jag kan tex pga en skada aldrig teckna en livförsäkring, så skulder där borgenärerna inte har erbjudit låneförsäkring kommer falla tills dödsboet när jag dör.
Så är det och därav jag satte förmånstagare på mina livförsäkringar innan jag släppte mina lån och ansökte om skuldsanering. Jag fick reda på det genom att lusläsa allt om skuldsättning osv, innan dess hade jag inte en aning om att förmånstagare skyddade mot skulder vid dödsfall.

Sen är det väl lite så att har man skuldsanering så har man förmodligen inte hus med över värde och dyra bilar och liknade så dör du under saneringen så kommer ju de flesta skulder att strykas då det inte finns så mkt pengar att hämta på andra ställen

Sen är det väl lite så att har man skuldsanering så har man förmodligen inte hus med över värde och dyra bilar och liknade så dör du under saneringen så kommer ju de flesta skulder att strykas då det inte finns så mkt pengar att hämta på andra ställen
Jo men det var inte det som var frågan… frågan var ifall allt i skuldsaneringen automatiskt försvinner ifall man dör mitt under en pågående skuldsanering…
Det var inte jag som ställde en ursprungliga frågan men jag hade gärna fått veta svaret eftersom jag inte kommer leva tills min skuldsanering är färdig, ifall den ens kommer komma igång (1,5 år sedan jag skickade in ansökan nu..)

Så i mitt fall hade det varit intressant att veta ifall skulderna i en sanering skrivs av eller faller tillbaka till utmätning, för även om allt jag äger aldrig kommer täcka alla skulder så finns det ändå ett värde i huset, bilar och lösöre…

Jo men det var inte det som var frågan… frågan var ifall allt i skuldsaneringen automatiskt försvinner ifall man dör mitt under en pågående skuldsanering…
Det var inte jag som ställde en ursprungliga frågan men jag hade gärna fått veta svaret eftersom jag inte kommer leva tills min skuldsanering är färdig, ifall den ens kommer komma igång (1,5 år sedan jag skickade in ansökan nu..)

Så i mitt fall hade det varit intressant att veta ifall skulderna i en sanering skrivs av eller faller tillbaka till utmätning, för även om allt jag äger aldrig kommer täcka alla skulder så finns det ändå ett värde i huset, bilar och lösöre…
Varför kommer du inte att leva ?

Dödboet ska fortsatt följa betalningsplanen som upprättats enl hd.

Skuldsaneringen och betalplanen avslutas alltså inte trots att gäldenären avlidit.

Lättaste är att dödsboet säljer av alla tillgångar och förskottsbetalar enligt betalplanen.

Dödboet ska fortsatt följa betalningsplanen som upprättats enl hd.

Skuldsaneringen och betalplanen avslutas alltså inte trots att gäldenären avlidit.

Lättaste är att dödsboet säljer av alla tillgångar och förskottsbetalar enligt betalplanen.
Varken i skuldsaneringslagen (2006:548) eller i lagens förarbeten har det uttryckligen reglerats vad som händer med ett lagakraftvunnet beslut om skuldsanering när gäldenären avlider.

Varken i skuldsaneringslagen (2006:548) eller i lagens förarbeten har det uttryckligen reglerats vad som händer med ett lagakraftvunnet beslut om skuldsanering när gäldenären avlider.

just därför som jag bifogade ett beslut från högsta domstolen angående just en gäldenär som avlidit under skuldsaneringen…

I det så står det att betalplanen fortsatt gäller trots dödsfall.

HD är högsta instans och vad dem säger är det som gäller. Vad jag vet så har deras beslut inte omprövats eller lagen skrivits om sedan dess.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp