Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok. Men eftersom jag inte finns än hos inkasso så om det vid en utredning blir så att huset ska tas kan jag då välja att hoppa av saneringen, inget bra alternativ då jag bara kan betala minimibelopp o skulden minskas inte? Känns trots allt tråkigt att barnen återigen kommer i kläm o tvingas bort från tryggheten.
Ska nämna att skulden kommer uteslutande efter separering och reaförlust.

Jag förstod inte riktigt, det är många begrepp som blandas.

Det är svårt att få igenom en skuldsanering om man har potentionella tillgångar som inte avyttrats. Utredning kring fastighet sker inte hos skuldsanering utan hos verkställighet och görs ungefär samtidigt som man utreder löneutmätning. Den utredningen har inget alls med en skuldsanering att göra, men skuldsaneringen brukar vilja att verkställighet konstaterat att övervärde saknas. Det ska dock ge ett försvarbart överskott att utmäta och sälja, särskilt om barn finns inblandade

Man ska ha gjort allt för att betala skulderna är det tänkt. Att ha ett hus som har ett potentiellt övervärde (även om du säger att det inte har det) som inte sålts innebär att man inte gjort riktigt allt.

Sättet som dina skulder uppstått på är inget som talar emot en skuldsanering, men det är inte samma som att man uppfyller alla krav.

Men alltså jag tolkar följande text som att kfm i första hand går vidare med löneutmätning.
"Vi försöker i det längsta undvika att utmäta en bostad, men i vissa fall är vi tvungna att göra det, även om skulden är liten. En förutsättning är att en försäljning ger vinst efter att alla omkostnader för försäljningen är betalda. Det finns däremot inga regler för hur stor skulden måste vara för att vi ska utmäta bostaden. Om den du är skyldig pengar har pant i din bostad kan de alltid kräva att vi ska utmäta den för att de ska få betalt."

Det är väl givet om långivande bank är en av de som vill ha in sin skuld men annars? Ser de verkligen till huset i första svängen om bolån sköts.det verkar ju vara väldigt många som har löneutmätning och många med skuldsanering med som har sina hus kvar.

Är det vanligt utanför bolåneskuld?

Själv har jag alltid skött bolånen och dessutom är huset fullbelånat och bolån ingår ju inte i en ev sanering så därför borde de inte ta det. Finns inget att få ut där.

Men alltså jag tolkar följande text som att kfm i första hand går vidare med löneutmätning.
"Vi försöker i det längsta undvika att utmäta en bostad, men i vissa fall är vi tvungna att göra det, även om skulden är liten. En förutsättning är att en försäljning ger vinst efter att alla omkostnader för försäljningen är betalda. Det finns däremot inga regler för hur stor skulden måste vara för att vi ska utmäta bostaden. Om den du är skyldig pengar har pant i din bostad kan de alltid kräva att vi ska utmäta den för att de ska få betalt."

Det är väl givet om långivande bank är en av de som vill ha in sin skuld men annars? Ser de verkligen till huset i första svängen om bolån sköts.det verkar ju vara väldigt många som har löneutmätning och många med skuldsanering med som har sina hus kvar.

Är det vanligt utanför bolåneskuld?

Om bolånen sköts saknar betydelse när det kommer till utredning av fastighet, och den utreds i varje utredning inkl den första utredningen.

Sett till antal skulle jag gissa att hälften av de fastigheter som säljs säljs pga utmätning, dvs för något annat än själva bolånen och hälften pga dömd i mät, dvs obetalda bolån.

Det varierar nog lite över landet. I områden där fastigheter saknar värde eller har väldigt låga värden är nog dömd i mät vanligare, det finns helt enkelt inget övervärde att utmäta. I storstadsområden och områden med bra prisutveckling är det fler fastigheter som utmätes för annat än bolånen.

Jisses, hittade min mans namn i poit nyss. Han har fått inledande! Nu hoppas vi det går hela vägen... Vilken befrielse det kommer bli om han får
skuldsanering. Då ser vi äntligen ett slut på allt elände.

Själv har jag alltid skött bolånen och dessutom är huset fullbelånat och bolån ingår ju inte i en ev sanering så därför borde de inte ta det. Finns inget att få ut där.

Det är precis det som kommer utredas om skulder kommer till verkställighet och skuldsaneringen brukar vilja ha den utredningen gjord.
Det är ett inte helt ovanligt fenomen att gäldenärer säger stt saker är fullbelånade eller liknande just för att undvika utmätning.

jag har en undran över skatteåterbäringen. Har haft skuldsanering i 1år snart och undrar om det betalas ngn "ränta" på den pengarna som jag betalar inte till KF.

Har ju varit Van att få ett bra summa vid varje midsommar men som naturligtvis dragits vid löneutmätningen.

Kan jag vänta mig en summa under alla 5år under skuldsaneringen eller räknas inte dem räntorna som jag börjat betala in till KF under min skuldsanering.

Hoppas ni förstår vad jag menar

En skuldsanering är räntefri, alltså betalar man ingen ränta på det som ingår i skuldsaneringen, därmed ingen återbäring därifrån.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp