- Meddelanden
- 160
- Mottagna reaktioner
- 107
- Poäng
- 297
Det kan variera väldigt mycket, men för mig tog det lite drygt en månad från beslut om inledande till jag fick ett förslag. När förslaget är godkänt av den sökande så skickas det till alla långivare som ska bekräfta att de tagit emot förslaget och därefter har de tre veckor på sig att inkomma med invändningar. En del gör det direkt, andra struntar i att bekräfta och då måste man vänta ut flera påminnelser, vilket kan ta ett par månader. Därefter fattar KFM beslut, om det inte inkommit några invändningar så är det handläggaren som fattar beslutet, annars är det en jurist som fattar beslutet, vilket antagligen tar mycket längre tid. När beslutet har skickats ut tar det tre veckor innan det vinner laga kraft.Hur länge tar det från "beslut att inleda skuldsanering" till "beslut vunnit laga kraft"
Ni som har erfarenhet?
Jag fick mitt beslut om inledande i slutet av juni, i nästa vecka vinner beslutet om skuldsanering laga kraft om det inte inkommit någon överklagan då. Dvs ganska precis 3 månader, vilket är ovanligt snabbt utifrån vad jag läst. Det kan ta ytterligare 3 månader om det vill sig illa.