Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering - hoppet som dödar en?

Ni missar helt min poäng. Om det man gör efteråt för att rättfärdiggöra sina fel har noll betydelse, vad för incitament har man då att göra det som är "rätt"?
Förstår inte riktigt resonemanget. Det har väl inte noll betydelse för dig, för din tjej, för dina nära och kära att du försöker göra rätt? Eller??
Eller menar du att du gjort allt ”det rätta” bara för att få skuldsanering? Tycker du att allt du gjort för att ställa saker till rätta är helt onödigt om du inte skulle få skuldsanering?

Förstår inte riktigt resonemanget. Det har väl inte noll betydelse för dig, för din tjej, för Nina nära och kära att du försöker göra rätt? Eller??
Eller menar du att du gjort allt ”det rätta” vara för att få skuldsanering? Tycker du att allt du gjort för att ställa saker till rätta är helt onödigt om du inte skulle få skuldsanering?
Nej men rent konkret skulle jag kunna erkänna brottet men inget därefter. Min sambo skulle fortfarande vara skuldfri och jag skulle ha samma möjlighet till skuldsanering.

Jag vet. Det är därför jag har uttömt vartenda möjliga väg att betala tillbaka innan jag ens såg det som lönt att söka skuldsanering. Blir lite svårt att betala tillbaka när de inte ens söker skadestånd dock.

Jag skulle aldrig göra det men utifrån Lassemans perspektiv är inte det stötande för allmänheten. "Vill vara pissig och leva på samhället".

Under dessa 5 år har min sambo försökt ta livet av sig två gånger pga. de jag gjorde mot henne, varpå jag hittade henne uppskuren, medvetslös och fick ringa 112 vartenda gång. Denna skuld kommer jag få leva med resten av livet.
Jag har vidareutbildat mig och skaffat ett välbetalt jobb parallellt som jag arbetat vartenda tillfälle under studietiden (fribelopp var borttaget) för att göra diverse ackorduppgörelser. Jag har t.o.m. fått be polisen om att bli kallad till förhör då dem inte hade tid. Om allt det "goda" jag gjort ändå har noll betydelse i en eventuell bedömning om sanering förstår jag inte varför någon skulle vilja göra det "rätta"?

Jag är själv spelberoende och förstår att du har haft ett helvete. Beundrar att du har hanterat det som du gjort, alla korten på borden, samarbetat med polisen etc etc. Och beklagar era personliga tragedier med din sambo.

Men. Oavsett hur mycket du, eller någon annan, tycker att du moraliskt förtjänar att få skuldsanering så är det inte rimligt att det i sig skulle ge dig skuldsanering. Du har begått ett grovt ekonomiskt brott. Gjort är gjort, hur mycket du än ångrar dig, hur mycket du än lidit och hur än din privata situation är nu. Det finns människor som blir tvungna att leva hela livet på grund av valen de gjort tidigare. Vissa saker går inte att spola tillbaka. Utifrån det så är det inte orimligt att inte prioritera att ge folk som begått grov ekonomisk brottslighet företräde till skuldsanering. 6 år i dessa sammanhang ÄR INTE mycket. Om du skulle betalat tillbaka lånen enligt lånevillkoren skulle antagligen det tagit minst 10-15 år. Varför ska du få möjligheten att bli skuldfri tom snabbare än så, när du begått brott, framför människor som betalar av sina lån och kämpar utan att begå brott? Om du hade betalt av dina lån enligt villkoren hade det ju tagit ännu längre tid?

Bra att du har utbildat dig och skaffat bra förutsättningar för dig själv i för framtiden.
När det gäller det andra så brukar man säga att man får äta den soppa man har kokat.Vi är jättemånga här som håller på och äter vår soppa.

Jag är själv spelberoende och förstår att du har haft ett helvete. Beundrar att du har hanterat det som du gjort, alla korten på borden, samarbetat med polisen etc etc. Och beklagar era personliga tragedier med din sambo.

Men. Oavsett hur mycket du, eller någon annan, tycker att du moraliskt förtjänar att få skuldsanering så är det inte rimligt att det i sig skulle ge dig skuldsanering. Du har begått ett grovt ekonomiskt brott. Gjort är gjort, hur mycket du än ångrar dig, hur mycket du än lidit och hur än din privata situation är nu. Det finns människor som blir tvungna att leva hela livet på grund av valen de gjort tidigare. Vissa saker går inte att spola tillbaka. Utifrån det så är det inte orimligt att inte prioritera att ge folk som begått grov ekonomisk brottslighet företräde till skuldsanering. 6 år i dessa sammanhang ÄR INTE mycket. Om du skulle betalat tillbaka lånen enligt lånevillkoren skulle antagligen det tagit minst 10-15 år. Varför ska du få möjligheten att bli skuldfri tom snabbare än så, när du begått brott, framför människor som betalar av sina lån och kämpar utan att begå brott? Om du hade betalt av dina lån enligt villkoren hade det ju tagit ännu längre tid?
Jag tror inte ni förstår min talan. Bankerna står som målsägande i ett domstolsbeslut att de söker skadestånd.

Om de söker skadestånd prioriteras 100% av min utmätning till dessa skulder.

Bankerna avstår aktivt från att söka skadestånd.

HUR ska jag betala av de lånen?

Det är ju så lagen är skriven idag?

Uppenbarligen har ni väldigt andra åsikter än de flertal jurister jag pratat med.
Men med ditt resonemang så ska man alltså inte behöva få något ”straff” om man bara ångrar sig och gör ”det rätt” efteråt?

Absolut att det kan ge strafflindring, men grejen är att dina skulder är inte ett straff. Det är en situation du satt dig själv i. Och skuldsanering är inte en rättighet utan en möjlighet, där du inte uppfyller kraven (än) på grund av att du har begått ett grovt brott. Så det är inte ens jämförbart.

Men med ditt resonemang så ska man alltså inte behöva få något ”straff” om man bara ångrar sig och gör ”det rätt” efteråt?

Absolut att det kan ge strafflindring, men grejen är att dina skulder är inte ett straff. Det är en situation du satt dig själv i. Och skuldsanering är inte en rättighet utan en möjlighet, där du inte uppfyller kraven (än) på grund av att du har begått ett grovt brott. Så det är inte ens jämförbart.
Läs mitt inlägg ovan snälla. Jag är jätteintresserad på höra hur jag ska betala av skadestånd som målsägande inte ens sökt? Och jo, skulderna (skadeståndet) är bokstavligen mitt straff.

Vilka skulder betalas med din utmätning?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp