Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering, fått inledande!

Varför skulle du vilja göra det?

För att vi är medlåntagare på två lån som ligger i min sanering. De säger sju år och sedan skriver de av skulderna.

Jag funderar på att ringa kfm och säg - vi kör sju år och sedan skrivs dessa två lån av. Om inte, så sitter frugan med två lån på 700 tusen när saneringen är avslutad.

För att vi är medlåntagare på två lån som ligger i min sanering. De säger sju år och sedan skriver de av skulderna.

Jag funderar på att ringa kfm och säg - vi kör sju år och sedan skrivs dessa två lån av. Om inte, så sitter frugan med två lån på 700 tusen när saneringen är avslutad.
Kfm har bara 5 år. 1/2 skulden skrivs av vid avslutad sanering. Din fru får snällt betala sin halva.

Nej hälften avslutas inte, hon får betala in allt som är kvar efter hans betalningar
Ok. Min uppfattning har varit att man äger 1/2 av lånet och den halvan ingår i skuldsaneringen.
Betyder det, om man nollar sin skuldsanering (en avbetalning där man betalar noll kronor), att medlåntagaren tar över hela skulden eftersom den som fått sanering inte betalat in någonting alls?

Ok. Min uppfattning har varit att man äger 1/2 av lånet och den halvan ingår i skuldsaneringen.
Betyder det, om man nollar sin skuldsanering (en avbetalning där man betalar noll kronor), att medlåntagaren tar över hela skulden eftersom den som fått sanering inte betalat in någonting alls?
Ja, exakt så! Det som inte betalats in under skuldsaneringen hamnar i sin helhet på medlåntagaren.

Ni som har skuldsanering.visst är det så att det är huvudsaken att beloppet kommer in under året. Juni och dec är ju betalningsfria. Men säg att du får dyr tandläkare i maj och inte kan betala ditt belopp så skulle du kunna betala de dec istället?
NEj

Det stämmer.

Jag vet att skuldsanering inte fungerar som hyran men jag försökte ändå, att betala in mer.

Kanske ska prova i januari och sätta in 120.000 på skuldsaneringen som motsvarar vad jag betalar på ett år och se vad som händer. Samma sak lär väl hända - att jag får tillbaka pengarna och inte får tolv betalningsfria månader:facejoy:
ingen smart ide,.,,

Detta med att ompröva skatteåterbäring, går det verkligen till så efter beslutad skuldsanering?

Det är inga pengar man får, det innebär bara att skatten korrigeras så att man har betalat korrekt skatt. Samma gäller om man har restskatt. Det är inget man omprövar om man måste betala 30.000. Det handlar bara om att skatten man betalar ska vara korrekt så att man inte betalar för mycket eller för lite skatt.

Så tänker jag i varje fall. I linje med vad KFM säger själva:

Johan skriver att han fått beslut i Januari. Vilket innebär att skuldsaneringen vunner laga kraft i Februari (om ingen motsätter sig). Då gäller punkt 3 när skatteåterbäringen kommer i April.

Visa bilaga 3805

Ingen expert på ämnet: Men är det verkligen nödvändigt att betala mer skatt än man ska, för att man har skuldsanering?
jag räknar med att få ca 70k och fick skuldsanering bekräftad förra månaden

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp