Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, efter första samtalet vad ska man tänka på?

Hade mitt samtal för typ 1 timme sedan. Jag frågade hur lång tid det tar innan man får svar. Hon sa att troligast nästa vecka OM inget oförutsett händer.

Tänker att handläggaren kan bli sjuk, behöva vabba eller av annan anledning inte hinner/ kan jobba klart fallet och att det är därför det kan dröja. Men väntan är jobbig känner jag redan nu.....
Håller tummarna för dig.

Min mamma fick idag ett brev där hon ombads svara på tre ytterligare frågor om värdet på lägenheten (trots att den inte är hennes), lägenheten tillhör hennes nuvarande man. Hon fick också en fråga om kostnader för sjukvård? Det låter konstigt! Vad har värdet på hennes mans lägenhet att göra med godkännande av skuldsanering?
Nu vet jag inte, så ta inte mitt svar som rätt, utan bara en tanke. Men du skriver nuvarande man. Är de gifta så äger ju din mamma hälften av bostaden om de tex skulle skilja sig. Oavsett vilket, så bor ju din mamma där och det har säkert med boendekostnaden de ska räkna på så de behöver de uppgifterna.

Har man tex en sjukdom som kräver sjukhusvård då och då, kan man få behålla för högkostnadsskyddet på sjukvård, precis som med högkostnadsskyddet för medicin.

Nu vet jag inte, så ta inte mitt svar som rätt, utan bara en tanke. Men du skriver nuvarande man. Är de gifta så äger ju din mamma hälften av bostaden om de tex skulle skilja sig. Oavsett vilket, så bor ju din mamma där och det har säkert med boendekostnaden de ska räkna på så de behöver de uppgifterna.

Har man tex en sjukdom som kräver sjukhusvård då och då, kan man få behålla för högkostnadsskyddet på sjukvård, precis som med högkostnadsskyddet för medicin.
Min mammas man köpte lägenheten många år innan äktenskapet med henne, lägenheten är också fortfarande under hypotek. Så den lägenheten tillhör inte min mamma ens vid en skilsmässa.

Min mammas man köpte lägenheten många år innan äktenskapet med henne, lägenheten är också fortfarande under hypotek. Så den lägenheten tillhör inte min mamma ens vid en skilsmässa.
Ok, som sagt, bara en tanke. Vet inte vad hypotek betyder. Men som jag också skrev, så antar jag din mamma bor där och då ska ju hennes del av hushållet räknas på henne. För att räkna ut vad som är en skälig hyra att betala, behöver de ju veta vad den är värd. Det kan ju liksom vara en liten etta eller en stor 5:a det handlar om, och då skiljer ju boendekostnaderna ganska mycket åt om din mamma ska betala hälften av hyran.

Om det inte finns äktenskapsförord så har hon fortfarande rätt till hälften vid en skilsmässa.

Sett liknande varianter gå riktigt dåligt för den ursprungliga ägaren med helt ordnad ekonomi.

Om det inte finns äktenskapsförord så har hon fortfarande rätt till hälften vid en skilsmässa.

Sett liknande varianter gå riktigt dåligt för den ursprungliga ägaren med helt ordnad ekonomi.

Visst gäller det även om dom bara är sambo?

Har nu gått en vecka sedan jag hade samtalet med min handläggare, har inte fått beslut om inledande ännu!
är det vanligt att det tar upp mot en vecka? Det jag har läst är att folk brukar få svar typ dagen efter eller iaf 2 dagar efter!
är det något jag bör förvänta mig nu när det dragit ut på tiden?
har 1000 tankar angående detta och hoppas verkligen det går genom
Tog lite mer en 2 veckor för mig

Istället för att skapa ny tråd, så har jag en liten fråga om övergången mellan löneutmätning och ev inledande skuldsanering. Jag väntar ju på svar troligtvis i nästa vecka på om det blir nej eller inledande.

Nästa vecka ( 27:e i mitt fall) är det lön. Enligt lönebeskedet och det sunda förnuftet, så drar de löneutmätningen, och lönen är " skickad och klar" så sent i månaden som det är nu. Inget konstigt alltså. Allt som vanligt.

Men OM jag nu får inledande nästa vecka, så har jag läst att det kan ta 5-6 veckor innan betalplanen skickas ut, stämmer det? I sådana fall hinner man ju eventuellt få en lön i mars där löneutmätningen är stoppad och man inte fått betalplanen än? Hur fungerar det i glappet som eventuellt blir? Blir det dubbel betalning i april, eller skickar de ut något provisoriskt till mars? Man är ju lite nervös nu över allt möjligt som händer och vill vara så förberedd man kan. Någon som vet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp