- Meddelanden
- 137
- Mottagna reaktioner
- 90
- Poäng
- 237
Om man inte har saker att sälja som täcker avgiften ? Beror ju på hur mycket man ska betala.Jag skulle börja sälja av hemmet om jag ex tappar jobbet eller får en dyr räkning från tandläkaren för att kunna betala skuldsaneringen. Då ryker mobil, tv, dator, ljud, köksgrejer, möbler. Sånt kan man alltid köpa tillbaka senare. Mobil behöver jag men det kan jag hitta på blocket för 500-1000kr. Hyran går dock före skuldsaneringen. Min hyra går till inkasso efter en vecka om jag missar den. Skuldsaneringen kan man missa 4 betalningar (4 månadsbetalningar och inte 1 betalning i 4 månader) innan det motiverar omprövning från borgenär. Kommer ändå göra allt för att aldrig ligga efter.
Har även sparat 5 semesterdagar 2024 och kommer göra det 2025. Sen har jag sen tidigare så efter i år har jag 20 sparade semesterdagar. Blir jag av med jobbet så är det nästan en extra lön där som buffert. Kommer aldrig ta mer än 20 dagar under skuldsaneringen och kommer alltid spara 5 (max hos oss). Anser det nästan som oansvarsfullt att inte spara max antal dagar under skuldsaneringen av den anledningen att man har en bra slant där om man tappar jobbet som kommer månaden efter.
Inte så enkelt.
Vilket innebar dubbla hyror - vilket också innebar att golvet var repat i gamla lägenheten...så det faller ju under segmentet "hyra" bara det att hyran plötsligt blev 40.000 mer än vad man räknat med. Nåja inte riktigt men oväntat var det.