Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering. 3.5 år kvar..

Jag skulle börja sälja av hemmet om jag ex tappar jobbet eller får en dyr räkning från tandläkaren för att kunna betala skuldsaneringen. Då ryker mobil, tv, dator, ljud, köksgrejer, möbler. Sånt kan man alltid köpa tillbaka senare. Mobil behöver jag men det kan jag hitta på blocket för 500-1000kr. Hyran går dock före skuldsaneringen. Min hyra går till inkasso efter en vecka om jag missar den. Skuldsaneringen kan man missa 4 betalningar (4 månadsbetalningar och inte 1 betalning i 4 månader) innan det motiverar omprövning från borgenär. Kommer ändå göra allt för att aldrig ligga efter.

Har även sparat 5 semesterdagar 2024 och kommer göra det 2025. Sen har jag sen tidigare så efter i år har jag 20 sparade semesterdagar. Blir jag av med jobbet så är det nästan en extra lön där som buffert. Kommer aldrig ta mer än 20 dagar under skuldsaneringen och kommer alltid spara 5 (max hos oss). Anser det nästan som oansvarsfullt att inte spara max antal dagar under skuldsaneringen av den anledningen att man har en bra slant där om man tappar jobbet som kommer månaden efter.
Om man inte har saker att sälja som täcker avgiften ? Beror ju på hur mycket man ska betala.
Inte så enkelt.

Fick en 3 årig plan ! Har 2 betalningar kvar ! Juli och augusti ! Har gått bra tycker jag !
Jag hade 5 åring plan …har också två betalningar kvar, augusti och september sen är det äntligen över, vilken känsla, snart är jag fri. Trodde aldrig jag skulle bli skuldfri, tiden har gått så snabbt.

Jag skulle börja sälja av hemmet om jag ex tappar jobbet eller får en dyr räkning från tandläkaren för att kunna betala skuldsaneringen. Då ryker mobil, tv, dator, ljud, köksgrejer, möbler. Sånt kan man alltid köpa tillbaka senare. Mobil behöver jag men det kan jag hitta på blocket för 500-1000kr. Hyran går dock före skuldsaneringen. Min hyra går till inkasso efter en vecka om jag missar den. Skuldsaneringen kan man missa 4 betalningar (4 månadsbetalningar och inte 1 betalning i 4 månader) innan det motiverar omprövning från borgenär. Kommer ändå göra allt för att aldrig ligga efter.

Har även sparat 5 semesterdagar 2024 och kommer göra det 2025. Sen har jag sen tidigare så efter i år har jag 20 sparade semesterdagar. Blir jag av med jobbet så är det nästan en extra lön där som buffert. Kommer aldrig ta mer än 20 dagar under skuldsaneringen och kommer alltid spara 5 (max hos oss). Anser det nästan som oansvarsfullt att inte spara max antal dagar under skuldsaneringen av den anledningen att man har en bra slant där om man tappar jobbet som kommer månaden efter.
Semesterdagar dras det engångsskatt på och hälsan kanske kräver att man tar ut dem. Vår arbetsplats vill helst att man tar ut sina dagar i ledighet och om man inte har möbler som är värda något att sälja. Tycker istället att skuldsaneringen behöver förnyas för att osssa dagens arbetsmarknad med vikariat projektanställningar och all ovisshet. Och dessutom kan man för hälsans skull behöva vara ledig

Semesterdagar dras det engångsskatt på och hälsan kanske kräver att man tar ut dem. Vår arbetsplats vill helst att man tar ut sina dagar i ledighet och om man inte har möbler som är värda något att sälja. Tycker istället att skuldsaneringen behöver förnyas för att osssa dagens arbetsmarknad med vikariat projektanställningar och all ovisshet. Och dessutom kan man för hälsans skull behöva vara ledig
20 dagar brukar det vara krav på att ta ut enligt semesterlag om det inte finns undantag. Jag tar ut det, men sparar så mycket jag kan, även om det är engångsskatt så tycker jag det är bra buffert om man ex blir av med jobbet. Har man 25 dagar och tar ut 20 så vet jag inte om dom där +5 dagarna gör varken till eller från för hälsan för dom flesta. För mig är det viktigare att göra allt för att sköta skuldsaneringen. Tappar jag den så är det psykisk ohälsa i många många år om man ska tala om hälsa.

20 dagar brukar det vara krav på att ta ut enligt semesterlag om det inte finns undantag. Jag tar ut det, men sparar så mycket jag kan, även om det är engångsskatt så tycker jag det är bra buffert om man ex blir av med jobbet. Har man 25 dagar och tar ut 20 så vet jag inte om dom där +5 dagarna gör varken till eller från för hälsan för dom flesta. För mig är det viktigare att göra allt för att sköta skuldsaneringen. Tappar jag den så är det psykisk ohälsa i många många år om man ska tala om hälsa.
Jo fast man ska inte behöva spara sem dagar för att klara skuldsaneringen om man blir av med jobbet. De får vara tydligare kring omprövningar och korta ner kön för omprövningar om man tex blir sjukskriven el blir av med jobbet. Jag som betalar rätt högt belopp varje månad vet inte om 5 sem idagar i fem år med engånggskatt och kanske statlig skatt skulle göra till el från. Istället har tydligare regler exakt vad som gäller kring omprövning och korta ner körerna. Idag omprövar många även fast man kanske inte behöver för man är osäker

Förra året tog jag ut mer än 20 dagar var nära att gå in i väggen och det räddade mig från art bli sjukskriven och kanske inte få sanering. Men man gör som man känner

Det går inte att planera allt, i mitt fall dök en graviditet upp som ett brev på posten :D Vilket innebar dubbla hyror - vilket också innebar att golvet var repat i gamla lägenheten...så det faller ju under segmentet "hyra" bara det att hyran plötsligt blev 40.000 mer än vad man räknat med. Nåja inte riktigt men oväntat var det.

Det går inte att planera allt, i mitt fall dök en graviditet upp som ett brev på posten :D Vilket innebar dubbla hyror - vilket också innebar att golvet var repat i gamla lägenheten...så det faller ju under segmentet "hyra" bara det att hyran plötsligt blev 40.000 mer än vad man räknat med. Nåja inte riktigt men oväntat var det.
Precis på 5 år händer det mycket som inte går att förutse och inte alltid ha buffert för. Tror alla som har skuldsanering vill betala varje månad och göra rätt men livet kommer ibland emellan

Har alldeles strax avverkat 1 år av 5. Sjukt ändå att det gått så fort, känns som det var ett par månader sen man satt o våndades över hur beslutet skulle bli

Inte för att provocera, men jag har funderat ärligt på det här. Hur lyckas man egentligen missa betalningarna i sin skuldsanering? Gör man det medvetet – eller händer det bara?

För mig är det ganska självklart: när lönen kommer, då är det hyran och skuldsaneringen som betalas först. Allt annat får vänta. Jag har haft skuldsanering i ett par år nu och har inte missat en enda betalning, trots att jag bytt jobb under tiden. Det handlar inte om att jag haft det lätt – men jag har gjort det till en princip. För mig är det lika självklart som att betala hyran.

Samtidigt fattar jag att alla inte har samma förutsättningar. Vissa har barn, sjukdomar, psykisk ohälsa, trasig bil, eller blir av med jobbet. Små marginaler räcker inte alltid, och ibland rasar hela korthuset för att en oväntad kostnad dyker upp. Och då kanske man väljer att betala något annat – för att det känns mer akut i stunden.

Men ändå – om man har fått skuldsanering, då har man också fått en chans. En nyckel. Det är ett enormt förtroende. Missar man betalningarna riskerar man att förlora allt. Så för mig blir frågan: om man väljer att betala något annat före betalplanen – då är det ändå ett medvetet val, eller? Det är ingen som tvingar dig under pistolhot att betala något annat före betalplanen. Du gör själv ett aktivt val.

Jag säger inte att det är lätt. Men jag undrar genuint: hur tänker ni som varit där? Vad fick er att missa en betalning? Och var det värt det?
Jag har nöstan exakt 15 tusen att betala i månan till KFM och har utgifter som gör jag går typ exakt plus minus noll varje månad. Plus barn som ska på aktiviteter mm. Krävs imte mkt för jag ska hamna efter och plötligt stod jag ett par tusen kort. Vill inte skryta å skylta med att man har skuldsanerimg inför andra föräldrar. Fick bara lov atr väntas med betalningen n, skall dessutom tilläggas att jag tog en risk att spela lite för att kansle kunna betala fulla fakturan ön att skämmas inför KFM att bara betala typ 2/3 som jag hade kvar. Vilket jag borde men är som sagt inte perfekt. Alla är väl typ här pga nåt problem och söker frågornoch svar. Nu jobbar jag extra och hoppas vara ikapp nösta månad. Misstänker många har hamnat efter nån gång under dom 5 åren. Jag har skött mig 1,5 år ändå.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp