Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering. 3.5 år kvar..

Ibland när man läser här på forumet så får man faktiskt lite huvudvärk över attityden hos en del. En skuldsanering är verkligen en andra chans, och väljer man att slarva bort den lättvindigt så var man inte redo. Men för dom flesta av oss händer livet och det är inte alltid så jäkla lätt att förutspå allt. Vi är alla olika och vissa kan spara semesterdagar för att det ger sinnesro att ha pengar att ta ut om man förlorar jobbet. För andra är semesterdagarna, varenda en, jätteviktiga att ta ut för att orka genom året.
Håller med om att köerna för omprövning behöver kortas. Men är dåligt insatt i exakt hur det fungerar. Man borde inte straffas för ex sjukskrivning under en längre tid som sänker betalningsutrymmet, men vad gör man i väntan på att omprövningen handläggs?

Ibland när man läser här på forumet så får man faktiskt lite huvudvärk över attityden hos en del. En skuldsanering är verkligen en andra chans, och väljer man att slarva bort den lättvindigt så var man inte redo. Men för dom flesta av oss händer livet och det är inte alltid så jäkla lätt att förutspå allt. Vi är alla olika och vissa kan spara semesterdagar för att det ger sinnesro att ha pengar att ta ut om man förlorar jobbet. För andra är semesterdagarna, varenda en, jätteviktiga att ta ut för att orka genom året.
Håller med om att köerna för omprövning behöver kortas. Men är dåligt insatt i exakt hur det fungerar. Man borde inte straffas för ex sjukskrivning under en längre tid som sänker betalningsutrymmet, men vad gör man i väntan på att omprövningen handläggs?
Precis det jag belyst tidigare
Vid omprövning borde sjukskrivning vara ett prioriterat ärende gällande omprövning även arbetslöshet borde vara det. Livshändelser du inte kan påverka. Och tycker attityden här på forumet i mångt och mycket spårat ur.
Mycket händer på 5 år idag
Så håller med Jessica 87.
Och vi borde tänka på att vara lite mer ödmjuka mot varandra. Tror de allra flesta som har sanering vill göra rätt för sig men livshändelser kan göra att det inte går och med dessa väntetider blir en sjukskrivning än ännu mer stress än vad den redan är.

Någon av er som väntar på samtalet? När gjorde ni ansökan isåfall?

En statlig utredning ser nu över möjliga åtgärder för att hjälpa överskuldsatta – bland annat genom ett förslag om absolut preskription, en tidsgräns för hur länge en skuld kan krävas in.

En statlig utredning ser nu över möjliga åtgärder för att hjälpa överskuldsatta – bland annat genom ett förslag om absolut preskription, en tidsgräns för hur länge en skuld kan krävas in.

Ska redovisas senast juli 2026. Så närapå ett år bort. Sen lär det nog ta ett tag innan det faktiskt blir någon form av beslut också om man väljer att införa något nytt.
Valår nästa år också, så det kan ju också sabba det lite.

Någon som har väntat över 7 månader på samtalet ang ansökan skuldsanering?
Känns plågsamt att vänta och ingen info på KFs sida och ingen info när man ringer. Nästa vecka kanske de meddelar på hemsidan att väntetiden är 8 mån?
Jag skickade in 18 december och då stod det att väntetiden var 6 månader så efter att 7 månader passerats den 18 juli så börjar jag tappa hoppet pga ovissheten. Tänker om ingen tittat på ansökningar under semesterperioden så förstår man ju varför inget händer.
Äntligen uppdaterat och det var som jag gissade att de i handläggningstiden för skuldsanering inte beaktat sommarsemestern, så det är nu som jag gissade, dvs 8 månaders väntan.

Undra om det är för nya ansökningar eller om alla omfattas.

Äntligen uppdaterat och det var som jag gissade att de i handläggningstiden för skuldsanering inte beaktat sommarsemestern, så det är nu som jag gissade, dvs 8 månaders väntan.

Undra om det är för nya ansökningar eller om alla omfattas.
Jag skulle tolka det som att alla omfattas, eftersom de typ ”stanna” upp även för de som redan står i kö. Sen får man väl hoppas att det går lite fortare nu när alla är tillbaka igen efter semestern.

Jag har nöstan exakt 15 tusen att betala i månan till KFM och har utgifter som gör jag går typ exakt plus minus noll varje månad.
Låter som att du har fel förbehållsbelopp om du går plus minus noll varje månad efter fasta avgifter. Har du lämnat in omprövning om så är fallet?
Har du mer än 500kr mindre än vad som är ditt förbehållsbelopp så ska man lämna omprövning för det är riktlinjerna.

Så om du är ensam med 1 barn på säg 8 år då har du 6186+3967 =10 153 kr + din buffert kvar efter att skatt, hyra, transport, medicin (ibland) är betald.
Har du då bara 9653 kr + buffert eller mindre kvar längre tid så kan du ompröva på "mina sidor" för att få rätt betalplan igen.

1755167738758.png

Jag rekommenderar att lämna in omprövning om du har mer än 500kr för lite om anledningen till varför du går +-0 är att du betalar för mycket pga ex lägre inkomst, högre transportkostnad eller höjd hyra.
Du kan även skriva att du önskar höja bufferten lite om lönerna varierar mycket. Så om du har 600kr buffert idag kanske säga att du önskar 800kr. Eller om du har 800kr säga att du vill ha 1000kr pga x och y

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp