Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering. 3.5 år kvar..

Lånar tråden här, är det någon som legat efter med betalningar mkt här? Någon var sanering avslutats pga dåligt skötta betalningar?
Orolig för jag betalade just majs betalning nu och försöker hittab pengar för denna mpnads betalning. Fick bara en påminnelse då i början av juni som är betalningfri.Så tekniskt sättvär jag ikapp än fram till sista juli. Någon som lehat efter längre här och KFM ringer väl ändå innan när det är på gränsen att saneringen avbryts?
Sen har jag 4 årig sanerimg men säger ändå den pågår 5 år..vad händer då sista året då man inte ska betala något? Ingentimg förutom att man är blockad fr att tex söka lån el skaffa bostad?
En betalning efter brukar vara lugnt. Brukar krävas att man ligger efter med 4 betalningar (4 betalningar och inte en betalning i 4 månader) för att det ska motivera omprövning från borgenär. Tänk på att också ompröva om du har för lite kvar efter lön, om betalningsutrymmet minskat av någon anledning med mer än 500kr.

Men vill du komma ikapp så ställ in dig på betala som vanligt enligt betalplan Augusti-September-Oktober-November och sen när betalfria månaden i December kommer så betalar du ikapp.

"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:
  • Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader
  • Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert.
Så om du har buffert på 700kr och normalbelopp på 6186 kr. Totalt: 6 886 kr i beslutet. Men har bara säg 6300 kr eller mindre kvar efter skatt, hyra, transport, medicin, skuldsanering är betald varje månad så är det lika bra att ompröva för att korrigera till det så att man inte lever under existensminimum i onödan i flera år.

Tror att många kanske missar en betalning ibland för att man sitter på lågt belopp kvar under längre tid varje månad utan att ompröva det.

Senast ändrad:
Ok, var 2v sen med min allra första för 1, 5 år sen och nu har jag varit 2 mån sen med maj betalningen som nu är betald, men riskerar blir lite el en mån sen med juli betalningen men har jobbat extra så bör kunna vara ikaåå i aug...hoppas det är lugnt. Aningen skraj ändå... Undrar hur vanligt det är att folk förlorarskuldsaneringen dom har pga sena betalningar ibland och hur man får reda på det

Någon som har väntat över 7 månader på samtalet ang ansökan skuldsanering?
Känns plågsamt att vänta och ingen info på KFs sida och ingen info när man ringer. Nästa vecka kanske de meddelar på hemsidan att väntetiden är 8 mån?
Jag skickade in 18 december och då stod det att väntetiden var 6 månader så efter att 7 månader passerats den 18 juli så börjar jag tappa hoppet pga ovissheten. Tänker om ingen tittat på ansökningar under semesterperioden så förstår man ju varför inget händer.

Någon som har väntat över 7 månader på samtalet ang ansökan skuldsanering?
Känns plågsamt att vänta och ingen info på KFs sida och ingen info när man ringer. Nästa vecka kanske de meddelar på hemsidan att väntetiden är 8 mån?
Jag skickade in 18 december och då stod det att väntetiden var 6 månader så efter att 7 månader passerats den 18 juli så börjar jag tappa hoppet pga ovissheten. Tänker om ingen tittat på ansökningar under semesterperioden så förstår man ju varför inget händer.

7 December är dom ännu inte på. Däremot så var det en som har fått samtal som hade 2 December för någon vecka sen. Så gissar att dom är på typ 5-6 December.

Semesterperioder ännu, så nästan ingen handläggare som jobbar. Men nästa och nästnästa vecka bör farten öka igen allt eftersom semesterperioderna går mot sitt slut.

Inte för att provocera, men jag har funderat ärligt på det här. Hur lyckas man egentligen missa betalningarna i sin skuldsanering? Gör man det medvetet – eller händer det bara?

För mig är det ganska självklart: när lönen kommer, då är det hyran och skuldsaneringen som betalas först. Allt annat får vänta. Jag har haft skuldsanering i ett par år nu och har inte missat en enda betalning, trots att jag bytt jobb under tiden. Det handlar inte om att jag haft det lätt – men jag har gjort det till en princip. För mig är det lika självklart som att betala hyran.

Samtidigt fattar jag att alla inte har samma förutsättningar. Vissa har barn, sjukdomar, psykisk ohälsa, trasig bil, eller blir av med jobbet. Små marginaler räcker inte alltid, och ibland rasar hela korthuset för att en oväntad kostnad dyker upp. Och då kanske man väljer att betala något annat – för att det känns mer akut i stunden.

Men ändå – om man har fått skuldsanering, då har man också fått en chans. En nyckel. Det är ett enormt förtroende. Missar man betalningarna riskerar man att förlora allt. Så för mig blir frågan: om man väljer att betala något annat före betalplanen – då är det ändå ett medvetet val, eller? Det är ingen som tvingar dig under pistolhot att betala något annat före betalplanen. Du gör själv ett aktivt val.

Jag säger inte att det är lätt. Men jag undrar genuint: hur tänker ni som varit där? Vad fick er att missa en betalning? Och var det värt det?

Inte för att provocera, men jag har funderat ärligt på det här. Hur lyckas man egentligen missa betalningarna i sin skuldsanering? Gör man det medvetet – eller händer det bara?

För mig är det ganska självklart: när lönen kommer, då är det hyran och skuldsaneringen som betalas först. Allt annat får vänta. Jag har haft skuldsanering i ett par år nu och har inte missat en enda betalning, trots att jag bytt jobb under tiden. Det handlar inte om att jag haft det lätt – men jag har gjort det till en princip. För mig är det lika självklart som att betala hyran.

Samtidigt fattar jag att alla inte har samma förutsättningar. Vissa har barn, sjukdomar, psykisk ohälsa, trasig bil, eller blir av med jobbet. Små marginaler räcker inte alltid, och ibland rasar hela korthuset för att en oväntad kostnad dyker upp. Och då kanske man väljer att betala något annat – för att det känns mer akut i stunden.

Men ändå – om man har fått skuldsanering, då har man också fått en chans. En nyckel. Det är ett enormt förtroende. Missar man betalningarna riskerar man att förlora allt. Så för mig blir frågan: om man väljer att betala något annat före betalplanen – då är det ändå ett medvetet val, eller? Det är ingen som tvingar dig under pistolhot att betala något annat före betalplanen. Du gör själv ett aktivt val.

Jag säger inte att det är lätt. Men jag undrar genuint: hur tänker ni som varit där? Vad fick er att missa en betalning? Och var det värt det?
Jag tänker att även med skuldsanering så lever man på marginalerna.

Så är man sjuk 1v så kan det bli jävligt tufft att betala skusan. Skusan är dessutom den mest förlåtande räkningen att missa om man måste prioritera.

Instämmer till fullo, visst att man har olika förutsättningar.
Men klarar man inte av att betala under sin skuldsanering så är man nog helt enkelt inte redo för att ha skuldsanering.
Jag lägger in ett år i taget med betalningar för hyra och skuldsanering i min internetbank, att det ska dras dagen efter löneutbetalning.
Då vet man att det blir gjort.

Jag skulle börja sälja av hemmet om jag ex tappar jobbet eller får en dyr räkning från tandläkaren för att kunna betala skuldsaneringen. Då ryker mobil, tv, dator, ljud, köksgrejer, möbler. Sånt kan man alltid köpa tillbaka senare. Mobil behöver jag men det kan jag hitta på blocket för 500-1000kr. Hyran går dock före skuldsaneringen. Min hyra går till inkasso efter en vecka om jag missar den. Skuldsaneringen kan man missa 4 betalningar (4 månadsbetalningar och inte 1 betalning i 4 månader) innan det motiverar omprövning från borgenär. Kommer ändå göra allt för att aldrig ligga efter.

Har även sparat 5 semesterdagar 2024 och kommer göra det 2025. Sen har jag sen tidigare så efter i år har jag 20 sparade semesterdagar. Blir jag av med jobbet så är det nästan en extra lön där som buffert. Kommer aldrig ta mer än 20 dagar under skuldsaneringen och kommer alltid spara 5 (max hos oss). Anser det nästan som oansvarsfullt att inte spara max antal dagar under skuldsaneringen av den anledningen att man har en bra slant där om man tappar jobbet som kommer månaden efter.

Jag skulle börja sälja av hemmet om jag ex tappar jobbet eller får en dyr räkning från tandläkaren för att kunna betala skuldsaneringen. Då ryker mobil, tv, dator, ljud, köksgrejer, möbler. Sånt kan man alltid köpa tillbaka senare. Mobil behöver jag men det kan jag hitta på blocket för 500-1000kr. Hyran går dock före skuldsaneringen. Min hyra går till inkasso efter en vecka om jag missar den. Skuldsaneringen kan man missa 4 betalningar (4 månadsbetalningar och inte 1 betalning i 4 månader) innan det motiverar omprövning från borgenär. Kommer ändå göra allt för att aldrig ligga efter.

Har även sparat 5 semesterdagar 2024 och kommer göra det 2025. Sen har jag sen tidigare så efter i år har jag 20 sparade semesterdagar. Blir jag av med jobbet så är det nästan en extra lön där som buffert. Kommer aldrig ta mer än 20 dagar under skuldsaneringen och kommer alltid spara 5 (max hos oss). Anser det nästan som oansvarsfullt att inte spara max antal dagar under skuldsaneringen av den anledningen att man har en bra slant där om man tappar jobbet som kommer månaden efter.
Men GUD VILKET SJUKT BRA TIPS om sem dagarna !!! Jag har 8 sparade . Det ska jag fortsätta med … grymt !!

Ja om du blir sjukskriven och får vänta på pengar från fk a kassa kan du få vänta länge på.
Otroligt provocerande att du inte ser verkligheten
Och tror att folk missar med flit. Bara kolla hur dagens arbetsmarknad ser ut. Detta forum har blivit så dömande om man inte är perfekt. Men det kan hända,saker på 5 år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp