Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuld att betala

En fråga till Er kunniga och @Lasseman

Jag läser inne på Fattiga Riddare om att folk har fått avslag på sina ansökningar om skuldsanering pga att dom antingen har personalbil via arbetet eller pga privatleasad bil...

Det sistnämnda har ju jag och det är på dagen ett år kvar på detta avtal. Jag förstår inte varför det blir ett NEJ på en skuldsaneringsansökan om jag väljer att leva på vatten & bröd och därmed finansierar bilen inom förbehålls beloppet?!
Skulle jag idag återlämna bilen, så blir det ju ytterligare en skuld som kommer åläggas mig att betala om ca 24.000kr...

Gissar att det beror på just att man inte kan tvinga någon till vatten och bröd.
Trodde fattiga riddare var dött. Brukar vara intressant läsning där.

Gissar att det beror på just att man inte kan tvinga någon till vatten och bröd.
Trodde fattiga riddare var dött. Brukar vara intressant läsning där.

Må så vara, men det borde väll vara ett val den enskilde själv får stå för...kan man tycka... :)

Nä, kanske inte så mycket aktivitet inne på Fattiga Riddare längre, men just den här tråden om ”avslag pga personalbil” är färsk & som sagt, mycket matnyttig info även i gamla trådar :)
Jag insuper allt ! ;)

@Lasseman sorry, men ja ställer frågan igen:
Om Du hade haft mig på Ditt bord, hur hade Du hanterat den delen som avser min dotter? Alltså vad hon ska åläggas att betala i hyra, som till följd genererar ett lägre belopp för mig att få behålla på min lön?
Går Ni på Konsumentverkets riktlinjer om ”hemmaboende” vuxna barn eller gör Ni en annan bedömning?
Min bostads hyra idag: 6344kr/mån.
Konsumentverket anser att ett vuxet barn skall åläggas att betala 1910kr/mån för sin del av boendet...

Usch & fy, detta kommer bli svårt... Min dotter beter sig som en ”åsna” och att ens få henne att betala 1500kr/mån är svårt... :(

Senast ändrad:
Om Du hade haft mig på Ditt bord, hur hade Du hanterat den delen som avser min dotter? Alltså vad hon ska åläggas att betala i hyra, som till följd genererar ett lägre belopp för mig att få behålla på min lön?
Går Ni på Konsumentverkets riktlinjer om ”hemmaboende” vuxna barn eller gör Ni en annan bedömning?
Konsumentverket anser att ett vuxet barn skall åläggas att betala 1910kr/mån för sin del av boendet...

Usch & fy, detta kommer bli svårt... Min dotter beter sig som en ”åsna” och att ens få henne att betala 1500kr/mån är svårt... :(

Jag minns beloppen annorlunda, att man delade jämt men det kan ha varit sånatt hyran var strax under 5 och 2 vuxna och ett barn skulle dela, då blir det ju samma sak.
Är dwt 1910 konsumentv säger skulle jag använda det beloppet.

Tror det är dags för din dotter att växa upp och inse att det kostar att bo mm.
Låt henne jämföra med vad det skulle kosta att bo själv med hyra, försäkringar, er, bredband etc etc mot att betala 3-4000:-/månad hemma.

Låt henne jämföra med vad det skulle kosta att bo själv med hyra, försäkringar, er, bredband etc etc

Det är ju inget konstigt egentligen att ungar slåss med näbbar och klor att undvika betala sådant de tagit för givet länge. Man kan ju tycka att vi borde ha lyckats uppfostra dom att se det hela annorlunda, men det ska nog mycket till. Tvivlar inte alls på kimsans uppfostran av sin dotter... Min äldsta tjurar för fullt och har gjort i ett år för att hen inte får gratis matlåda med sig till praktiken och kan behålla alla pengar hen får från csn och skola som ska gå till just mat etc för praktik. De vill ha kakan och äta upp den, det är nya tider i samhället med de yngre generationerna.

Jag minns beloppen annorlunda, att man delade jämt men det kan ha varit sånatt hyran var strax under 5 och 2 vuxna och ett barn skulle dela, då blir det ju samma sak.
Är dwt 1910 konsumentv säger skulle jag använda det beloppet.

Konsumentverket, Swedbank har ju färdiga kalkyler på vad ett vuxet barn skall anses betala hem... En totalsumma om 4550kr/mån fördelat på ett X antal poster där del av boendet är satt till 1910kr. Dom verkar inte ta hänsyn till den faktiska boende kostnaden är i kalkylen...

Herre min jösses, de hade ju varit rena JULAFTON för mig om min dotter hade betalt den summan, men se Ni, de lär ja ALDRIG få...inte ens om ja stångar mig blodig... :(

Låt henne jämföra med vad det skulle kosta att bo själv med hyra, försäkringar, er, bredband etc etc mot att betala 3-4000:-/månad hemma.

Men snälla Du, de e väll självklart att ja gör detta redan ! Har även pratat med många andra föräldrar och vi verkar alla vara i liknande situation... :(

Men snälla Du, de e väll självklart att ja gör detta redan ! Har även pratat med många andra föräldrar och vi verkar alla vara i liknande situation... :(
Hur mycket får din dotter ut i lön och ett snitt på dricks ?

Det är ju inget konstigt egentligen att ungar slåss med näbbar och klor att undvika betala sådant de tagit för givet länge. Man kan ju tycka att vi borde ha lyckats uppfostra dom att se det hela annorlunda, men det ska nog mycket till. Tvivlar inte alls på kimsans uppfostran av sin dotter... Min äldsta tjurar för fullt och har gjort i ett år för att hen inte får gratis matlåda med sig till praktiken och kan behålla alla pengar hen får från csn och skola som ska gå till just mat etc för praktik. De vill ha kakan och äta upp den, det är nya tider i samhället med de yngre generationerna.

Tack Jimmy :) äntligen någon som förstår vad ja ordar om!
Jag har uppfostrat min dotter till att växa upp som en skötsam och ordentlig tjej... till skillnad från hennes mamma :(

Men detta med pengar som skall betalas hem är nog något vi alla med ”vuxna barn” stångas med ! :(
Glöm inte att 19 åringar orkar argumentera till leda... Dom har all ork i världen... suck & stånk :(

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp