Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Semesterdagar

Vi får nya 25 semesterdagar från april varje år

Även om du får nya semesterdagar i april så får du INTE för ett helt år ( dvs 25 dagar) eftersom du tänker säga upp dig i slutet av den här månaden och avsluta din anställning i mitten på augusti, baserat på det får du max 10 dagar semester!

Och vilken semesterersättning är det du menar att du får i april? En del arbetsgivare betalar inte ut semesterersättning förrän månaden efter avslutad anställning!

Även om du får nya semesterdagar i april så får du INTE för ett helt år ( dvs 25 dagar) eftersom du tänker säga upp dig i slutet av den här månaden och avsluta din anställning i mitten på augusti, baserat på det får du max 10 dagar semester!

Och vilken semesterersättning är det du menar att du får i april? En del arbetsgivare betalar inte ut semesterersättning förrän månaden efter avslutad anställning!
Ett semesterår sträcker sig mellan 1 april och 31 mars följande år.
Intjänandeåret är samma period fast föregående år. Det är under intjänandeåret som semesterlönen tjänas in.

Varför skulle inte jag få 25 Nya semesterdagar?

Jag behöver väl inte spara dagar längre för nästa år, arbetsgivare kan väl lika gärna betala ut semesterersättning per månad från och med april

Ett semesterår sträcker sig mellan 1 april och 31 mars följande år.
Intjänandeåret är samma period fast föregående år. Det är under intjänandeåret som semesterlönen tjänas in.

Varför skulle inte jag få 25 Nya semesterdagar?

För att du inte kommer att arbeta hela intjänandeåret utan bara från 31 augusti - mitten av augusti. Det är de månaderna du kommer få semesterdagar för när det regleras vid avslutandet av anställningen. 25 semesterdagar om året ger 2,08 dagar i månaden vilket blir då ca 4,5x2,08 vilket är 9,4 semesterdagar. Så den semester du har att ta ut är den du har sparad från föregående år och dessa 9-10 dagar du kommer tjäna in under de månaderna tills du slutar.

Jag behöver väl inte spara dagar längre för nästa år, arbetsgivare kan väl lika gärna betala ut semesterersättning per månad från och med april
Det är upp till arbetsgivaren, men de flesta betalar ut dem på slutlönen.

För att du inte kommer att arbeta hela intjänandeåret utan bara från 31 augusti - mitten av augusti. Det är de månaderna du kommer få semesterdagar för när det regleras vid avslutandet av anställningen. 25 semesterdagar om året ger 2,08 dagar i månaden vilket blir då ca 4,5x2,08 vilket är 9,4 semesterdagar. Så den semester du har att ta ut är den du har sparad från föregående år och dessa 9-10 dagar du kommer tjäna in under de månaderna tills du slutar.
Jag har ju arbetat för det från april 2024 till sista mars 2025? Elr har jag fel? Från med april så får vi nya 25 dagar.

Jag har ju arbetat för det från april 2024 till sista mars 2025? Elr har jag fel? Från med april så får vi nya 25 dagar.
Jag har aldrig varit på en arbetsplats där det inte fungerar som jag beskrivit. Men om du tror att det är som du säger, rekommenderar jag dig att dubbelkolla med er löneavdelning så att du inte åker på att få betala tillbaka.

Exakt så har jag på mitt jobb, De nya sin kommer är intjänande från förra året
Så har jag tex varit föräldraledig längre period så får jag färre betalda semesterdagar (vilket sker för mig i år)

Det som man däremot många kollegor genom åren missat/glömt är att de tagit förskottsemester första året och fått betala tillbaka den när de slutat. Hos oss får man behålla den om man jobbat minst 5 år

Du kan vara lugn är bara för din lön ser ju ut som den höjts självklart när nästa års deklaration kommer men det slås ju ut på 12 månader och då är det så liten höjning så dom kommer aldrig begära att du ska betala in ska vara en bytande summa om skuldsaneringen ska omprövas och på ett år är den inte bytande och du har ju -3200 kr varje månad redan nu så du kan vara lugn.

Du har helt rätt! Har du varit anställd hela året april 2024 till mars 2025 och inte har någon semestergrundande frånvaro som påverkar så får du 25 nya dagar från första april. Och sen tjänar du in inarbetade dagar från 1 april 2025 fram tills du slutar.
Så dom dagarna du får från april 2025 kallas betalda semesterdagar
Dom nya du tjänar in från april 2025 och framåt kallas inarbetade semesterdagar.
Och sen sparade som du ev har kvar sen åren innan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp