Hej! Nu fortsätter jag här på en himmla lång tråd men vill fråga som någon som kan inte mycket om skatt, är det så att det är ingen idee att jämka år 2027? Jämkning grundar sig på underskott eller?Alla med blanco/krediter/smslån som förlitar sig på att jämka för att gå runt kommer jämka hälften nästa år och 0 året därpå. KFM kommer säkerkligen behöva anställa mer personal.
Allt som ger skatteåterbäring går att jämka, Rot/rutavdrag, resor till/från arbete, dubbelt boende, gåvor till välgörenhet, kapitalförluster, avdragsgilla arbetskläder/verktyg som används i jobb/saker i hemmakontor som måste köpas etc.Hej! Nu fortsätter jag här på en himmla lång tråd men vill fråga som någon som kan inte mycket om skatt, är det så att det är ingen idee att jämka år 2027? Jämkning grundar sig på underskott eller?
Tack så mycket för svaret! Nu passar jag på och frågar helt annat, vad tycker du forutsättningar för samlingslån är för år 2025, kommer det vara svårare få en sådan lån? Kommer bankerna bli hårdare vid utlåning pga den höga belönings grad i samhället?Allt som ger skatteåterbäring går att jämka, Rot/rutavdrag, resor till/från arbete, dubbelt boende, gåvor till välgörenhet, kapitalförluster, avdragsgilla arbetskläder/verktyg som används i jobb/saker i hemmakontor som måste köpas etc.
Men om jämkningen grundar sig på ränta från lån utan säkerhet så är det ingen ide. Lån med säkerhet ex bolån kommer det fortfarande gå att jämka för.
Nu är vi inne på ett helt annat ämne.Tack så mycket för svaret! Nu passar jag på och frågar helt annat, vad tycker du forutsättningar för samlingslån är för år 2025, kommer det vara svårare få en sådan lån? Kommer bankerna bli hårdare vid utlåning pga den höga belönings grad i samhället?
Tack så mycket igen för det fina svaret!Nu är vi inne på ett helt annat ämne.
Men hur strikt bankernas utlåningspolicy är beror generellt mycket på konkurstrender, hur räntekurvan i kapitalmarknaden ser ut, hur mycket kapitalförluster man gör från folk och företag som inte betalar, hur inflationen och riksbankens räntor utvecklar sig, BNP etc.
Det kan vara så att man har viss försiktighet mot de med lite sämre kreditbetyg också pga att man vet att dom inte får återbäring från räntan som behövs för att gå runt för en del kommande år.
Skulle jag gissa så kommer räntorna ner lite till, riksbanken börjar stödköpa värdepapper under 2025 och finanspolitiken blir lite lättare. Konjukturen börjar återhämta sig. Det bör göra att det blir lättare att få lån nästa år.
Men det är bara en ren gissning från min sida. Om ekonomin inte återhämtar som prognoserna talar för och konkurserna ökar, arbetsmarknaden blir värre då blir det definitivt svårare att få lån.
Verkar vara beslutat nu?
Nu börjar debatten om "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" Tror även det innefattar ränteavdraget
Beslut lite senare idag.
Men som många skriver så blir det med största sannolikhet som kommunicerats tidigare..
Länk till hela processen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...nde/statens-budget-2025-rambeslutet_hc01fiu1/