Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då är du likadan som "AbuHassan"!
Som många ja men inte som många i problemet jag skrev med lånturister jag beskrev som i hög grad påverkar till dyrare lån. Man ordnar lite falska arbetsintyg osv, cashar in och drar.
Jag betalar mina skulder

Som en person som röstar så långt höger ut som man kan komma (och alltid gjort) så tror jag du är lite fel på det.

Problemet är inte den nya adeln som tar lån och sen drar utomlands.

För att kunna göra det krävs det att du har ordnat liv och bott i Sverige många år, att du har en fast inkomst, att du har haft det över tid och att du är kreditvärdig.
Om du har nått den punkten i livet - och i ditt nya land. Då är du inte beredd att rasera allt det du har byggt upp för 300 000 och dra till Irak eller Afghanistan. För dessa pengarna tar slut inom ett år.

Tror snarare att gemene person som är skuldsatt är en 40-årig individ som bor i en gammal bruksort, säg Filipstad. Jobbar 80% på varvet eller någon pappersfabrik, äger 2-3 bilar som är avställda och har skiljt sig. Född i Sverige med svenskfödda föräldrar. Typ så.

Sen har du allt ifrån multimiljonärer, invandrare, skötsamma och allt däremellan men gemene person är nog den i min beskrivning.

EDIT : Sen TROR jag också att höginkomsttagare är mycket mer förekommande (i procent) än vad låginkomsttagare är och detta är kopplat till det jag skrev ovan om kreditvänlighet. Tjänar du 15.000 eller 18.000 i månaden får du inte blanco på 1.5 miljoner.

Senast ändrad:
Som en person som röstar så långt höger ut som man kan komma (och alltid gjort) så tror jag du är lite fel på det.

Problemet är inte den nya adeln som tar lån och sen drar utomlands.

För att kunna göra det krävs det att du har ordnat liv och bott i Sverige många år, att du har en fast inkomst, att du har haft det över tid och att du är kreditvärdig.
Om du har nått den punkten i livet - och i ditt nya land. Då är du inte beredd att rasera allt det du har byggt upp för 300 000 och dra till Irak eller Afghanistan. För dessa pengarna tar slut inom ett år.

Tror snarare att gemene person som är skuldsatt är en 40-årig individ som bor i en gammal bruksort, säg Filipstad. Jobbar 80% på varvet eller någon pappersfabrik, äger 2-3 bilar som är avställda och har skiljt sig. Född i Sverige med svenskfödda föräldrar. Typ så.

Sen har du allt ifrån multimiljonärer, invandrare, skötsamma och allt däremellan men gemene person är nog den i min beskrivning.

Ja många sköter sig såklart. Däremot så har du fel,till Finland tex vet jag många som åkte över på organiserade lånresor förut.
Papprena och allt var förberett av vissa individer, jag blev också erbjuden att ta lån på 400k klassen och få 50% av summan.
Inte intressant för mig då det ska betalas tillbaka ändå, säkert många desperata som hoppa på det.
Mitt inlägg har inget med högern att göra.

Ja många sköter sig såklart. Däremot så har du fel,till Finland tex vet jag många som åkte över på organiserade lånresor förut.
Papprena och allt var förberett av vissa individer, jag blev också erbjuden att ta lån på 400k klassen och få 50% av summan.
Inte intressant för mig då det ska betalas tillbaka ändå, säkert många desperata som hoppa på det.
Mitt inlägg har inget med högern att göra.

Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt hur du menar.

Vad har detta med Finland att göra?

Hur kan någon svensk utan finsk personnummer få lån där?

Mkt av ränteutgifterna betalas inte ens ut då många lån tas av Abuhassans som inte har en tanke att betala tillbaka utan tar pengarna och drar utomlands igen så lite skev statistik är det nog. Dessa kommer inte ens KFM åt men bidrar däremot till statistiken.
Gör det svårare att ta lån istället om man inte har varit bosatt sålänge i Sverige el har permanent uppehållstillstånd tex.
Då blir nog lånen billigare också med väsentligt mindre kreditförluster.
Det du pratar om är ett försumbart problem som mycket annat - folk hittar på.

Hög arbetslöshet, mycket fler konkurser än vanligt pga lågkonjuktur, höga elkostnader 2022, hög inflation 2022-2024, real-lönesänkningar, höga hyreshöjningar och höga räntor är naturligtvis vad som fått den stora majoriteten att falla över som är hos KFM, eller som fått söka skuldsanering.

Har inget att göra med den lilla skaran som begår bedrägeri genom att ta lån och flyttar utomlands. I jämförelse till antal är det ett icke existerande problem.

Senast ändrad:
Ursäkta mig om du är lättkränkt.. Jag tror inte ett jävla skit. Det är ren fakta om du bara tar av dig dina rosaskimrande glasögon och läser mitt inlägg igen hehe

Utrikesfödda med skulder är överrepresenterade hos Kronofogden. Det visar en studie vid Lunds universitet av Davor Vuleta som nu arbetar som analytiker och privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

I sin avhandling som publicerades 2022 kunde han se att invandrare är överrepresenterande bland skuldsatta. Det fanns 64 procent fler invandrare bland Kronofogdens kunder än vad deras andel av befolkningen är.

Fast vad det är för skulder är ju viktigare än antalet personer.
Det finns ju fler skulder än lån...
Jag tror inte ett dugg på att "Abuhassan" är överrepresenterad i statistiken. Dvs tagit lån och lämnat landet.

"Enligt studien är skatteskulder den vanligaste typen av skuld bland utrikesfödda hos Kronofogden. Övriga skuldtyper som förekommer är studielån, fordonsrelaterade skulder, skulder hos Brottsofferfonden och Försäkringskassan."

Du ser! Inte alls "Abuhassan" som lånar pengar och drar :) Internet är fantastiskt. Men också väldigt farligt när folk med förutfattade meningar och dessutom skyller alla problem på andra får fria händer.

Jag suger på politik och att förstå tillvägagångssätten osv därför undrar jag om dessa följdmotioner egentligen inte har någon stor påverkan?
Dom gör ingen skillnad

Som många ja men inte som många i problemet jag skrev med lånturister jag beskrev som i hög grad påverkar till dyrare lån. Man ordnar lite falska arbetsintyg osv, cashar in och drar.
Jag betalar mina skulder
Jag betalar mina

Jag också, kan inte kritisera andra för att dem är skuldsatta om jag själv är det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp