Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är så det fortsätter i en evig loop och har alltid gjort:)

Min fru och jag bor hellre i en hyresrätt och när allt är betalt har vi 37-38 tusen kvar. Då lägger vi hellre undan 20 tusen i månad och går i pension på heltid vid femtio år. Mycket roligare.
Men om du amorterar på huset 20 tusen per månad sparar du också dessa pengar, skillnaden är att du även betalar mindre i räntan genom att amortera och på så sätt bor allt billigare och billigare och på så sätt får utrymme att lägga undan ännu mer pengar.

Men om du lägger pengar på börsen istället att amortera till banken då kan du dubbla pengar på sikt. Det gör bankerna med dina pengar som du amorterar.

Men om du amorterar på huset 20 tusen per månad sparar du också dessa pengar, skillnaden är att du även betalar mindre i räntan genom att amortera och på så sätt bor allt billigare och billigare och på så sätt får utrymme att lägga undan ännu mer pengar.

För att amortera 20 tusen per månad så måste jag ha cash för att köpa huset eller lägenheten, vilket inte intresserar mig :) Först måste jag ha kontantinsatsen som tar några år att spara ihop och sedan tar det ännu längre tid innan jag får lös de pengarna jag har amortera ned med istället för att spara 20 tusen i månaden i tre år, då har jag direkt efter tre år 720.000 kr som jag kan plocka ut i handen och behöver inte skatta för (om jag sparat på vanligt sparkonto som espar exempel).

Alla gör olika och har olika mål i livet. Min fru och jag trivs i vår hyresrätt, vi vill resa och gå pension tidigt. Detta är inte möjligt om vi väljer att investera i ett hus eller en lägenhet. Då går vi in med 720.000 kr säger vi, poff så är pengarna borta och vi kan varken resa eller gå i pension tidigt, eller jo, men då måste vi sälja vår bostad för att få lös alla pengarna + betala skatt.

Min mormor och morfar (döda nu visserligen) men dom var födda i mitten på 1930-talet och dom köpte aldrig, utan dom hyrde hela livet och när dom gick bort så hade dom ihop x antal miljoner kronor i olika fonder.

Men om du lägger pengar på börsen istället att amortera till banken då kan du dubbla pengar på sikt. Det gör bankerna med dina pengar som du amorterar.
Istället behöver det ju inte vara, gör man både och får man dubbel effekt. Inte allt för sällan man får lägre boendekostnad med ränteavdrag på ett ägande och slippa en avgift eller hyra.

Är det säkert???Om jag inte har fel nu finns folk som är skuldsatta just på grund av börsen eller?

Förutsatt att du aldrig rör dom, vilket är jätte svårt för många när du ser pengarna och har tillgång till dom ganska omgående, de är lätt hänt att man tar en bit av kakan genom livet. Mycket som händer fram till pension.

Det värsta är att de skattar på vinst efter inköpspriset på fastighet hahaha T ex din far köpte hus eller lgh 1956 och då kostade den 30 tusen kr. Du ärvde den och 2024 säljer du för 5 miljoner. Du betalar 22% skatt på vinsten alltså 5 mille minus 30 tusen , det blir vinst 4 970 000. Minus avdrag för diverse renoveringar och mäklarkostnader. Det blir ändå ca en mille till staten om du inte köper ny fastighet. Alltså rån plus att alla är i ekorrhjulet

Det värsta är att de skattar på vinst efter inköpspriset på fastighet hahaha T ex din far köpte hus eller lgh 1956 och då kostade den 30 tusen kr. Du ärvde den och 2024 säljer du för 5 miljoner. Du betalar 22% skatt på vinsten alltså 5 mille minus 30 tusen , det blir vinst 4 970 000. Minus avdrag för diverse renoveringar och mäklarkostnader. Det blir ändå ca en mille till staten om du inte köper ny fastighet. Alltså rån plus att alla är i ekorrhjulet
Ja man kan ju inte gråta med 4 millar heller :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp