- Meddelanden
- 4 158
- Mottagna reaktioner
- 4 063
- Poäng
- 2 617

Just nu är det rekordlång väntetid för skuldsanering: Ca 4.5 - 5 månader. Först blev jag väldigt irriterad på dessa väntetider, men sen efter jag fick inledande insåg jag hur bra det egentligen är, eftersom man får spara pengar under dessa månader och behålla dom.
Är du ikapp med alla lån och tror att du har goda chanser till att bli beviljad skuldsanering så är det ett otroligt bra tillfälle att släppa alla skulderna i December för att söka skuldsanering i December eller Januari. Att släppa skulderna när man startar processen är dessutom något som kommunens skuldsrådgivare rekommenderar för att bygga buffert.
För mig så tog det totalt 132 dagar från att jag släppte alla skulder (15 stycken) till att den första skulden inkom för delgivning hos Kronofogden efter alla påminnelser, inkasso och hela processen etc.
Man kan också vänta ett par veckor med att skriva på delgivning. Jag skrev på precis innan jag fick besked. Delvis utmätning hinner inte att starta (och faktiskt är en bra bit bort) före man får besked om skuldsanering.
Jag fick mitt besked i November och därav sker första betalningen i Januari (eftersom att första betalningen är månaden efter besked). Men December är en betalfri månad. Precis som Juni.
Delvis om man är ikapp och släpper alla skulder i December samt söker skuldsanering i December eller Januari så hinner man spara undan pengar följande månader.
December
Januari
Februari
Mars
April
Maj (Besked, men ingen betalning)
Juni (betalfri månad)
Juli - blir första betalningen om man blir beviljad inledande.
Räkna med 5 månaders väntetid på besked. Söker man via skuldrådgivare säg 27 December så blir beskedet som det ser ut nu någon gång i mitten/slutet på Maj, eftersom att Juni är betalfri så blir första betalningen i Juli.
Jag vill poängtera att utmätning på skulderna hinner inte starta innan besked i Maj, om man är ikapp och släpper allt i December.
Delvis som det ser ut just nu om du söker i December och blir beviljad i Maj så hinner du spara undan pengar i 7 månader innan skuldsaneringens första betalning startar. För referens så var väntetiden ca 1-2 månader i början av föregående år. Då lät det: "spara så mycket du kan under 2-3 månader och blir du beviljad behåller du pengarna" nu är det hela 7 månaders sparande man får behålla om man tajmar detta rätt!
Det är en otrolig möjlighet att söka skuldsanering just nu om man är ikapp med allt och tror att man blir beviljad, det har till min vetskap aldrig skett i historien att man får möjlighet att spara pengar i 7 månader och behålla allt när saneringen startar.
Som räkne-exempel: Har du 25.000 kr netto, 9.000kr hyra inkluderat övriga kostnader (mobil, transport, bredband, el, fack etc) och lever på existensminimum på 6000kr i månaden under dessa 6 månader så har du 10.000 över.
Då hinner du spara undan 10.000 x 7 månader = 70.000 kr, som du har i buffert när första betalningen i Juli startar.
Om du i värsta fall inte blir beviljad skuldsanering så har du säkert 2-3 månader till godo innan utmätning startar, speciellt efter sommaren när väntetiderna ökar. Här får ni då läsa lite mellan raderna - Men ta ett beslut på vad du gör med pengarna under dessa månader som du sparat inför skuldsaneringen som du inte fick, innan utmätning startar.
Det jag INTE rekommenderar under denna tid: Man kommer vilja köpa sånt man saknar i hemmet (eller inte haft råd med). Kläder, kanske något man behöver hemma, mobil etc. Första tanken för många verkar vara: Köp det som behövs innan skuldsanering startar. Jag säger tvärtom, lev som du gör idag och använd inte upp mycket av pengarna. Det är en otrolig trygghet att påbörja skuldsanering med ett stort sparande. Går det dåligt med lönen ett par månader så är det inga problem.
Rekommenderar även att ställa sig i massvis av bostadsköer för framtiden om man söker skuldsanering. Blir du beviljad så har du över 5 års kötid när saneringen är klar och du kommer ut med helt andra ekonomiska förutsättningar om man vill söka annat boende. Jag har ställt mig i säkert 20 bostadsköer redan när jag skickade in ansökan eller precis efter.
En annan bra sak att göra som minskar sparande lite, men ökar chanserna till att bli beviljad: Om du har säga många gamla lån, men ett eller 2 nyare mindre lån: Då kan du betala bort dom absolut senaste lånen innan besked. För det har betydelse hur nya lånen är när dom gör en granskning, kan man rensa det absolut senaste så är det positivt. Säg att du tagit 2 senaste lånen i Februari och Juli. Men har du planer på att betala bort lånet i Juli så skicka INTE med det i din ansökan. Då blir ditt nyaste lån från Februari vid granskning, vilket är en flera månader mer positiv brytpunkt för nya lån då det du betalar bort aldrig kommer synas vid granskning.
Jag gjorde så att jag tog aldrig med 2 mindre lån i min ansökan. Dessa betalade jag bort innan besked om inledande och mitt senaste lån i granskningen blev då 6 månader äldre, vilket var en stor anledning tror jag till att jag blev beviljad, utöver ett väldigt bra personligt brev som jag skickade in.
Har sett att många frågar också om man måste vara hos kronofogden idag för att söka skuldsanering: Svaret är NEJ. Jag fick inledande och var inte hos KFM när jag sökte.
Några tankar, tips, planering och trix från mig kring skuldsanering för dom som planerar att söka. Väntetiden som många här irriterar sig på är faktiskt till enorm fördel om du blir beviljad. (Kanske dåligt för systemet, men stor fördel för individen att nytta av). Dessutom så hinner det gå 4.5-5 månader till sen senaste lånet är taget, brytpunkter etc. Vilket stärker ditt case när din ansökan granskas om du redan har brytpunkter idag.
Sen är det förstås otroligt viktigt att överväga sina förutsättningar att bli beviljad skuldsanering före man skickar in ansökan, då ett nekande innebär utmätning.
Ca 35% av alla ansökningar blev beviljade förra året.
Många ansökningar som föll bort var att man var 8-30 år. I denna kategori så blev endast 8% beviljade förra året. Vilket gör att snittet beviljade skuldsaneringar beviljade över 31 år är betydligt högre. Sen har det sagts att väldigt många skuldsaneringsansökningar är med dåliga förutsättningar/skräpansökningar som inte har en chans.
Så jag skulle vilja påstå att om du på riktigt tror att du har förutsättningar till en chans att bli beviljad, är 31 år + så är timingen väldigt bra till att släppa allt och skicka in en ansökan just nu.
Senast ändrad: