Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Myras väg mot skuldfrihet

Låter väldigt klokt! Jag tror vi kommer att göra detsamma. Det känns bättre att beta av allt än att ta ett nytt på flera år igen. Vi kommer trots allt framåt, även om det går lite långsammare just för tillfället så är det ändå framåt! :)

Jag var in i min tråd och letade efter bilderna du delade med sig av. Ska göra likadana till oss nu ett tag, då jag ytterligare en gång gjort om lite. De är som terapi att fixa och trixa med skuldboken :facejoy:
Vi fixar det här <3

Har du någon översikt på när ni/du kan tänkas bli klar? Eller har du något mål för det?
Har inget slutdatum då jag har en större inkassoskuld hos svea som jag kommer bli av om först ca 10 år (1200 kr/månad). Valde att betala så lågt som det gick för att ha chansen att bli av med andra lån först. Fortsätter jag betala 1200 kr/mån och inte höjer så är det ca 8-10 år kvar, minns inte exakt.
Om vi säger att vi i dagsläget har ca 35 skulder så kommer vi i slutet av detta år ha 33, slutet av 2024 - 21
2025-2026 är jag klar med de andra inkasso utom möjligtvis Everyday+ (men hoppas att jag hinner bli av med det också) och så kommer jag ha kvar det jag nämnde först. Så klar med 6 inkasso av 7 (om jag även lyckas få bort Everyday+)

Efter 2026 kommer vi ha kvar enstaka som jag just nu vet inte vart de bär av, då det bl är ett kreditkort, Nortmil (som vi använder om bilen pajar) och liknande.

MEN jag VILL försöka få bort så mkt som möjligt till 2026, har även några privata skulder som jag inte än börjat betala på än.
Så det återstår en del pusslande.

Ja, jag förstår vad du menar med att det är som terapi att fixa med skuldpärmen, nu när det går åt rätt håll så är det tillfredsställande att pyssla med den.
Så fort utrymme finns så kommer jag satsa på sparande mer och mer.

Det jag märker mer av nu är hur ekonomin framåt påverkas positivt när saker som förut har bekostats med lån betalas nu med befintliga pengar! Att det inte tillkommer nya kostnader för lån gör stor skillnad på sikt!
Det finns en tidpunkt för alla oss som kämpar då det vänder, man märker inte det direkt men nu märker jag att det har vänt för oss särskilt när jag gör vissa jämförelser med förr.

Framåt är enda alternativet :)

Har inget slutdatum då jag har en större inkassoskuld hos svea som jag kommer bli av om först ca 10 år (1200 kr/månad). Valde att betala så lågt som det gick för att ha chansen att bli av med andra lån först.
Hmm, har en skuld till Svea på ungefär 100k. Hade tänkt försöka ringa dem och be om ett ackord när jag väl har pengar i handen till det. Det känns lite meningslöst att ringa utan att ha 100 på fötterna att jag kan följa upp. Betalar också 1200 per månad till dem.

Hmm, har en skuld till Svea på ungefär 100k. Hade tänkt försöka ringa dem och be om ett ackord när jag väl har pengar i handen till det. Det känns lite meningslöst att ringa utan att ha 100 på fötterna att jag kan följa upp. Betalar också 1200 per månad till dem.
Min skuld var på ca 84 000 kr när jag till slut släppte till Svea inkasso. Kommer ha betalat det dubbla när jag är klar.

Kommer inte söka samlingslån då min inkomst är alldeles för låg (om jag skulle lyckas så kanske jag får 80 000 max) och det andra anledningen är att nu tänker jag att hellre bita ihop 2-3 år till och bli av med en hel del lån än ha ett nytt lån på 10-12 år, mitt psyke mår inte bra alls när jag tänker på att ta lån. Det som är glädjande är att min sambo kommer bli klar men hans csn om ca två år, han betalar ca 2 200 kr/mån idag, jag betalar 500 kr.

Så vägen framåt för min del (och som jag tänker just nu) är att fortsätta med snöbollen på Wasa och Captum, båda kommer försvinna om ca 6 månader resp 3 mån. Sen gå på nästa osv. Dessutom alla avbetalningar där lägsta per månad är allt fr 60 kr upp till 150 kr betalar jag 200 kr/månad (Stadium, Avarda, Elpy, Bauhaus m m) OCH när det är ca 500 kr kvar så betalar jag bort hela!
försöker spara varme månad i fonder och boxar och sparkonton till olika ändamål (bil, semester, jul, buffert) men oftast så behöver jag använda de pengarna ändå men målet är att kunna låta de vara.

Tittar jag bakåt så känner jag att jag har kommit långt, väldigt långt men ibland får jag panik att det aldrig tar slut och deppar men det brukar vända.
Idag ska jag säga upp Discovery och då frigörs 89 kr som ska gå till snöbollen.
Du är fantastisk och en stor inspiration och jag hoppas om ett år då jag får över mycket mer kunna amortera mer o spara mer men du är fantastisk Myra

Har inget slutdatum då jag har en större inkassoskuld hos svea som jag kommer bli av om först ca 10 år (1200 kr/månad). Valde att betala så lågt som det gick för att ha chansen att bli av med andra lån först. Fortsätter jag betala 1200 kr/mån och inte höjer så är det ca 8-10 år kvar, minns inte exakt.
Om vi säger att vi i dagsläget har ca 35 skulder så kommer vi i slutet av detta år ha 33, slutet av 2024 - 21
2025-2026 är jag klar med de andra inkasso utom möjligtvis Everyday+ (men hoppas att jag hinner bli av med det också) och så kommer jag ha kvar det jag nämnde först. Så klar med 6 inkasso av 7 (om jag även lyckas få bort Everyday+)

Efter 2026 kommer vi ha kvar enstaka som jag just nu vet inte vart de bär av, då det bl är ett kreditkort, Nortmil (som vi använder om bilen pajar) och liknande.

MEN jag VILL försöka få bort så mkt som möjligt till 2026, har även några privata skulder som jag inte än börjat betala på än.
Så det återstår en del pusslande.

Ja, jag förstår vad du menar med att det är som terapi att fixa med skuldpärmen, nu när det går åt rätt håll så är det tillfredsställande att pyssla med den.
Så fort utrymme finns så kommer jag satsa på sparande mer och mer.

Det jag märker mer av nu är hur ekonomin framåt påverkas positivt när saker som förut har bekostats med lån betalas nu med befintliga pengar! Att det inte tillkommer nya kostnader för lån gör stor skillnad på sikt!
Det finns en tidpunkt för alla oss som kämpar då det vänder, man märker inte det direkt men nu märker jag att det har vänt för oss särskilt när jag gör vissa jämförelser med förr.

Framåt är enda alternativet :)
Ja men som du säger, huvudsaken de går framåt och att man kan betala allt! De är ändå det viktigaste. Vi har inte heller satt nått mål eller sett när vi kan tänkas vara klara. Däremot har jag gjort små delmål fram till 2027. Vilken skuld som ska vara klar när och att vissa ska vara halverade osv.. de känns ändå peppande och jag är övertygad att vi kommer fixa det utan något samlingslån.

Men med tanke på räntorna känns de inte jättekul och betala det i 6-7 år till. Men tiden får utvisa vad som blir här näst. En dag i taget. Fixade lite med skuldboken igår igen, har insett att jag hamnat efter med excel, kanske för det inte är lika roligt som papper och penna, troligtvis! Haha.

Vi har pratat hemma om hur vi gör framåt och diskuterar ekonomin lite oftare nu! Det känns iallafall positivt.
Vi fixar det här, även om de tar lång tid så fixar vi det här, tillsammans <3

Sant. Man står alltid på axlarna av sina föregångare, framburna av sina samtida mot en framtid där man själv blir en stege för de som kommer. Så har det varit, och så kommer det alltid att vara. Därför är det alltid inspirerande att läsa andras surriga väg mot sina mål.

Har inte tänkt tanken innan, men kanske det inte är så självklart att ständigt jaga samlingslån. Alltså att ha fokus på det. Märker nu när jag är i en fas då jag satsar på att betala ner kreditkort att jag har mer driv och motivation. När jag väl (historiskt sett) fått ett samlingslån så brukar jag ha en tendens att slappna av (och börja bygga upp nya skitkrediter tills det är dags att försöka få till ett nytt samlinglån). Börjar fundera på att, inspirerad av den här tråden, istället ha som mål att satsa på att betala ner mitt sämsta blanco (Marginalen 18 %) 105000 efter krediterna. Då kanske det blir lättare att hålla drivet uppe och inte däsa till :)

Senast ändrad:
Berätta gärna hur det går med det. Jag har tänkt nästa år fråga om de kan sänka eller frysa räntan och blir det ett nej så kommer jag fråga en gång per år.

Har inte tänkt tanken innan, men kanske det inte är så självklart att ständigt jaga samlingslån. Alltså att ha fokus på det. Märker nu när jag är i en fas då jag satsar på att betala ner kreditkort att jag har mer driv och motivation. När jag väl (historiskt sett) fått ett samlingslån så brukar jag ha en tendens att slappna av (och börja bygga upp nya skitkrediter tills det är dags att försöka få till ett nytt samlinglån). Börjar fundera på att, inspirerad av den här tråden, istället ha som mål att satsa på att betala ner mitt sämsta blanco (Marginalen 18 %) 105000 efter krediterna. Då kanske det blir lättare att hålla drivet uppe och inte däsa till :)
Tycker du tänker klokt men framför allt ska man göra det som känns bäst för en. Jag gav upp tanken på samlingslån 2019 då jag först fick 100 k fr Remember men sen ångrade de sig.
Efter det känner jag mer och mer att det vänds i magen bara jag tänker på att söka ett stort lån som jag ändå blir tvungen att ta på minst 10 år och som ändå inte kommer lösa all min skit jag har idag. Så bättre gneta på i 2-3 år till. Bryr mig inte så mkt heller om vad jag har för uc men kollar i kreddy då och då mest för att jag behöver veta hur mkt jag har kvar på Thornlånet (de skickar aldrig några specar). Har 3,9 just nu.

Vill varken söka lån eller krediter mer. Men skulle jag åka på en rejäl tandläkarutgift då får jag se. Nu hade jag tur som jag kunde lösa 7-8 k direkt av egna pengar under sommaren när jag var tvungen att laga tänder.

Ja men som du säger, huvudsaken de går framåt och att man kan betala allt! De är ändå det viktigaste. Vi har inte heller satt nått mål eller sett när vi kan tänkas vara klara. Däremot har jag gjort små delmål fram till 2027. Vilken skuld som ska vara klar när och att vissa ska vara halverade osv.. de känns ändå peppande och jag är övertygad att vi kommer fixa det utan något samlingslån.

Men med tanke på räntorna känns de inte jättekul och betala det i 6-7 år till. Men tiden får utvisa vad som blir här näst. En dag i taget. Fixade lite med skuldboken igår igen, har insett att jag hamnat efter med excel, kanske för det inte är lika roligt som papper och penna, troligtvis! Haha.

Vi har pratat hemma om hur vi gör framåt och diskuterar ekonomin lite oftare nu! Det känns iallafall positivt.
Vi fixar det här, även om de tar lång tid så fixar vi det här, tillsammans <3
Exakt så är det!
Och mkt roligare med papper, pennor i glada färger och massa emojis. Har nyss ändrat status på två lån i mobilskuldlistan från tulpan (= återbetald inom 6 månader) till röd blomma (= återbetald inom 3 månader) De lån som bara har en enda betalning kvar märker jag med en guldmedalj :facejoy:
Har tidsintervaller i mobillistan på:
en kvar
max tre månader
max 6 månader
max 1 år
max 2 år
mer än 2 år

Excel är för abstrakt för mig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp