Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Hejsan.

Jag har en fråga ang historiskt skuldsaldo. Vad är eran erfarenhet när erat eventuella historiska skuldsaldo har försvunnit, har erat kreditbetyg hos UC blivit bättre?

När en långivare kräver att du ska ha varit skuldfri i minst sex månader, vad räknar dom på då?
Jag har två månader kvar av mitt historiska skuldsaldo, sen är det äntligen borta. Jag har alltså inte haft en skuld hos kfm sen augusti 2015 och det är ju uppenbart mer än sex månader.
Eller räknar dom sex månader ifrån att det historiska skuldsaldot försvinner?

Skulle likt många andra här vilja få igenom samlingslån på ca 150 000 kr, men med saldot så är det ju kört.
I övrigt har jag 6 betalningsanmärkningar, tre försvinner i oktober och tre nästa vår. 13 ff. 24.6 % UC.
I juni nästa år är jag äntligen helt fri från både ff och anmärkningar. :)

Jag har ett kreditkort hos Bank Norwegian med 20.000kr i beviljad kredit.
Jag maxade kortet men nu har jag cirka 12.000kr i skuld.
Vad gör bäst för mitt UC-betyg, att jag fullbetalar och ber dom avsluta hela krediten så den krediten försvinner från min UC eller att jag betalar ner skulden en del eller till 0kr i skuld men inte avslutar krediten?

Det är (i UC:s ögon) positivt att ha ett outnyttjat kreditkort eftersom man då har en buffert för oförutsedda utgifter som gör att man minskar risken för betalningsanmärkningar ett nollat, oavslutat kreditkort kan vara bra för betyget, men bara om man inte har fler kort.

Ni som haft kreditbetyg mindre bra och nu har bra eller bättre. När gick ni från mindre bra till bra? Var det när en förfrågning försvann eller vad? 4,1 som jag har är mindre bra och jag undrar verkligen vad som kan förändra det med 0,1 så jag får 4,0 bra. Har gått från 10 ff till 7 ff utan ändring.

Ni som haft kreditbetyg mindre bra och nu har bra eller bättre. När gick ni från mindre bra till bra? Var det när en förfrågning försvann eller vad? 4,1 som jag har är mindre bra och jag undrar verkligen vad som kan förändra det med 0,1 så jag får 4,0 bra. Har gått från 10 ff till 7 ff utan ändring.
Bra börjar vid 4.0.
Det är dock siffrorna som är avgörande , bra eller mindre bra etc är bara ord som hjälp att tolka siffrorna

Det här är UC:s förslag för att förbättra ditt kreditbetyg:

Minska antalet krediter – och beloppen.
Hur stora och hur många lån du har på banken och hos finansbolag påverkar ditt kreditbetyg. Det är bra om du avslutar krediter du inte använder. Har du många små lån kan det vara bättre att lägga ihop dem till ett lite större lån. Tänk på att inte söka krediter i onödan eftersom även antalet sökta krediter kan påverka ditt kreditbetyg.

Minska användandet av dina krediter.
Hur stor del av dina beviljade krediter som du utnyttjar påverkar ditt kreditbetyg. Försök att löpande betala ner t.ex. kreditkortsskulder.

Undvik anmärkningar, håll koll på befintliga.
Om du har betalningsanmärkningar och skulder hos Kronofogden påverkar det ditt kreditbetyg. Exakt hur betyget påverkas beror på antalet anmärkningar, beloppen och om anmärkningarna är nya eller gamla. Se till att inte få nya anmärkningar och håll koll på när gamla anmärkningar försvinner.

En stadig inkomst är en fördel.
Inkomsten är inte helt lätt att bestämma över. Men en stadig inkomst ökar självklart möjligheterna att betala tillbaka lån och krediter. Mitt Kreditbetyg tar hänsyn till storleken och utvecklingen av din inkomst.

Håll koll på Din kreditupplysning – ditt privatekonomiska CV
Min Upplysning ger dig mer fakta än ett registerutdrag eller brevkopian du får då en kreditupplysning tas på dig. Utöver total lånesumma ser du hur stora krediter du har, vilka kreditgivarna är och om du har krediter du inte utnyttjar. Dessutom ser du detaljer om inkomster, fastighetsinnehav, betalningsanmärkningar och senaste kreditfrågor

Dessa funderar jag över:
1. Minska antalet krediter – och beloppen.
Hur stora och hur många lån du har på banken och hos finansbolag påverkar ditt kreditbetyg. Det är bra om du avslutar krediter du inte använder. Har du många små lån kan det vara bättre att lägga ihop dem till ett lite större lån. Tänk på att inte söka krediter i onödan eftersom även antalet sökta krediter kan påverka ditt kreditbetyg.

Har avslutat 2 kreditkort utan skillnad i kreditbetyget. Om jag följer deras råd att lägga ihop fler mindre lån så tas det ny kreditupplysning och jag har högt underskott av kapital som sänks nu i juni och som fram till dess är det ingen idé att söka samlingslån. Har sammanlagt ca 150.000 i blankolån och kreditkort så om jag ska söka lån blir det att utöka bolån det borde ge bäst ränta. Har 0 förfrågningar sedan november 2016 utan att det gett bättre betyg. Min fastighet värderades i april till 4.275.000 och jag har bolån på 1.476.000 så där finns det väl utrymme.

2.Minska användandet av dina krediter.
Hur stor del av dina beviljade krediter som du utnyttjar påverkar ditt kreditbetyg. Försök att löpande betala ner t.ex. kreditkortsskulder

Mina blancolån betalas med autogiro så det kan jag inte påverka. Jag försöker betala ner mina kreditkort men med 2 av dessa kan jag betala fakturor som jag måste ta till när förtidspensionen inte räcker till. I april använde jag inte kreditkorten till att betala fakturor så vi får se denna månad om det kan förbättra betyget. Att jag har sänkt mitt underskott med ca 135.000 är det jag hoppas på ska märkas på mitt kreditbetyg annars vet jag inte hur jag ska göra.

Senast ändrad:
Så med andra ord borde inte 4,1 & 4,0 skilja sig så mycket i en kreditbedömning?

UC.s betygskala ser ut så här:
Utmärkt: 0,1%
Mycket bra: 0,2-0,9%
Bra: 1,0-4,0%
Mindre bra: 4,1-25,0%
Svag: 25,1-99,9%

Du ligger ju precis på gränsen till bra så man kan ju tycka att det inte ska spela någon roll om du söker samlingslån med 4,1 eller 4,0

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp