Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Besviken idag, har legat på 1,9 sedan oktober och stadigt betalat ner blancolån och kreditkort och även avslutat 2 bolån och 1 kreditkort men idag hoppar det plötsligt upp till 2,4 efter nattens uppdatering.

Det är (i UC:s ögon) positivt att ha ett outnyttjat kreditkort eftersom man då har en buffert för oförutsedda utgifter som gör att man minskar risken för betalningsanmärkningar.

Ja det är därför jag undrar varför kreditbetyget gått upp när jag varje månad betalar ner blanco och kreditkort.

Inget har förändrats förutom att lånen sjunkit . Så märkligt

Hyfsat irritersamt att santander inte meddelar rätt belopp. Jag hade mitt kreditkort där helt outnyttjat över månadsskiftet, och ändå har dom rapporterat att det var nyttjat till 1500 kr

Ja jag har avslutat ett kreditkort dvs det står som helt outnyttjat ger det sämre kreditbetyg?

Att avsluta ett kreditkort tänker jag betyder att man sagt upp krediten, inte att man "nollat" det. Så du har det kvar och kan använda vid behov? Då borde det bara vara positivt.

Jag skrev och frågade om lite råd i en annan tråd här inne igår men fick bara ett svar, tänkte att fler kanske ser mina frågor här i denna tråden, behöver verkligen era råd!
Ni ser mitt inlägg här nedan, ni ser även en uppdatering där jag såg att mitt kreditbetyg sjunkit från 55-29% igår, alltid nått!!

Jag och min man ska ansöka om ett samlingslån nu i februari när UC uppdateras. Frågan är bara om det kan vara negativt att jag står med som medsökande... Ingen av oss har någon anmärkning. Vi har 5 kreditupplysningar var. Min mans kreditbetyg just nu är 21,2% och mitt är 55%!!!! Det gick upp från 42-55% pga att Colligent tog en upplysning på mig när jag frågade om jag kunde få ett anstånd tills nu i slutet av februari pga att jag var tvungen att prioritera att betala in på skulder som syntes hos UC för att förbättra mitt kreditbetyg. Tycker det är riktigt dåligt av dom att ta en UC när jag har skrivit ett långt brev till dom och förklarat läget och skrivit att vi måste förbättra vårt kreditbetyg. Hade varit en sak om jag hört av mig efter förfallodagen eller om de skulle lägga upp en ny amorteringsplan men detta var bara en fråga om ett anstånd, hade jag vetat detta hade jag prioriterat deras faktura men men inte mycket att göra något åt det. Vi har båda ungefär lika mycket i skulder men min man har fler antal krediter/lån än mig. Alla skulder som vi ska lösa med ett samlingslån syns hos UC.
Pga av mitt kreditbetyg, tror ni det kan göra att vi får avslag om vi söker tillsammans så det är bättre om min man söker själv eller är det alltid bättre att söka två stycken så länge ingen har någon anmärkning?? Min man har en årsinkomst på strax över 600 000:- och jag har drygt 270 000:-
Tacksam för svar!

Gissa om jag blev förvånad när jag loggade in på Min UC och ser att mitt betyg sjunkit från 55% till 29%. Fattar ingenting, det enda som ändrats är att vid förra uppdateringen var totalt utnyttjat 597000 och totalt beviljat 596000 och nu är det utnyttjat 595100 och beviljat 595700. Ska vi söka ihop istället eller är det bättre att han fortfarande söker själv?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare - men jag hittar inte igen den ... därav att jag frågar.

2016-03-13 så kommer den sista betalningsanmärkningen på mig att försvinna. Det jag har förstått är att ens kreditbetyg helt plötsligt blir värre när den sista anmärkningen försvinner. Ingen verkar veta varför. Men - till frågan: Hur länge håller den "effekten" i sig. Alltså hur länge är ens kreditbetyg förvärrat på grund av att sista anmärkningen har försvunnit?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare - men jag hittar inte igen den ... därav att jag frågar.

2016-03-13 så kommer den sista betalningsanmärkningen på mig att försvinna. Det jag har förstått är att ens kreditbetyg helt plötsligt blir värre när den sista anmärkningen försvinner. Ingen verkar veta varför. Men - till frågan: Hur länge håller den "effekten" i sig. Alltså hur länge är ens kreditbetyg förvärrat på grund av att sista anmärkningen har försvunnit?

UC berättar ju inte hur det fungerar så inget vet helt säkert nåt, men att kreditbetyget blir sämre när en anmärkning försvinner lär bero på att risken att få en ny då faktiskt ökar i och med att lånemarknaden blir tillgänglig igen och man kan ta lån man inte har råd med igen. Har dock inte läst något om hur länge effekten håller i sig...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp