Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Tittade på mitt registerutdrag från UC som skrevs ut den 25 september 2025 och där var min riskprognos 14,4 procent. Jag kan dock inte se någon scoring vilket jag finner märkligt då det borde vara en personuppgift.

Jag har inga anmärkningar eller registrerade skulder till Kronofogdemyndigheten eller annat som påverkar betyget.

Jag har på detta registerutdrag 34 frågor registrerade under de senaste tolv månaderna. En av dessa är som näringsidkare och övriga som privatperson.

Något som jag inte helt har förstått sen är att det står, "som privatperson omfrågad av bank 2 ggr och av kreditmarknadsbolag 7 ggr."

Finns även, "27 frågor har registrerats hos UC utan att frågorna redovisas i upplysningen". Vad som skiljer dessa mot de i den första listan vet jag inte heller.

De 33 förfrågningarna om mig som privatperson ser ut som följer med datum och antal.

241103 - 5 stycken
241105 - 4 stycken
241106 - 2 stycken
241113 - 6 stycken
241117 - 1 stycken
241118 - 1 stycken
241122 - 1 stycken
241215 - 1 stycken
250218 - 2 stycken
250223 - 1 stycken
250416 - 5 stycken
250421 - 3 stycken
250430 - 1 stycken

Hur min riskprognos har förändrats sen den 25 september 2025 då den var på 14,4 procent. (Högsta jag kunde nå med mina förfrågningar var 24,9 procent.)

2510xx - 10,6 procent (Ser inget samband här.)
251017 - 8,7 procent (Fem stycken blev mer än 6 månader gamla.)

Inkomst 2023: 283 000 kronor
Inkomst 2024: 282 000 kronor
Ogift
Burlöv kommun
Ålder: Under 50 år
Blancolån: 170 000 kronor
Kontokredit: 20 000 kronor (utnyttjad är 13 000 kronor)
Avbetalning: 5 000 kronor

Jag gissar på att riskprognosen sjunker den 22 oktober. Ställ frågor ifall någon ser information som jag missat att nämna som kan vara av intresse.
I dag den 22 oktober sjönk riskprognosen till 4,1 och det var ett stort steg med tanke på att endast tre stycken förfrågningar blev över halvåret gamla.

Nästa sänkning blir väl den 1 november när ytterligare en blir ett halvår gammal. Därefter bör det ju ske rätt mycket när det försvinner 17 stycken förfrågningar i steg den 4 november, 6 november, 7 november och den 14 november.

Nu när jag loggade in så blev jag väldigt positivt överraskad då mitt betyg har gått från 0,6 till 0,2 så var ett rejält kliv ner här!:D
Nu är frågan ifall jag ska ha is i magen och fortsätta betala av lånen för att samla när
Ja verkligen, blev ju glad när det åter sjönk till 0,6 och då var det en månad kvar tills sista kreditkollen skulle trilla bort så då tänkte jag ju att aja nu blir den iallafall lite bättre när den trillar bort, men neej rörde sig inte en millimeter :confused:

Vad jag däremot märkte nu när jag kollar MinUC är att från det att den steg från 0,6 till 0,8 så låg den still på 0,8 i 5 månader för att sedan sjunka.
Nu september så är det månad 5 med att ligga still på 0,6 så förhoppningsvis kanske den rör på sig ner ett hack nu i oktober då?:rolleyes:
Nu när jag loggade in så blev jag väldigt positivt överraskad då mitt betyg har gått från 0,6 till 0,2 så var ett rejält kliv ner här! :D

Nu är frågan ifall jag ska ha is i magen och fortsätta betala av lånen för att samla när jag har en belåningsgrad under 1 eller ifall jag ska göra ett försök nu hos Nordea?:rolleyes:

edit: ser nu att det kan vara en bugg hos minuc som gör att den gjorde det här rejäla hoppet, bifogar en printscreen på buggen som visar 0 i belåning i september som eventuellt gör att den visar så låg risk?
IMG_7387.png

Min UC gick upp från 0.4 till 0.5 idag. Men just nu behöver jag skönt nog inte bry mig om betyget på ett tag. Snart försvinner min sista kredit (30 K, 624 kr använt) som jag sa upp för några veckor sedan. Entercard är lite sega att uppdatera tydligen) så det ska bli lite kul att se om det får någon effekt. Väntar in att den försvinner innan jag söker ett nytt kort.

UCs uppdateringar är ju roliga. I praktiken har jag just nu 724 K i blanco. Förra veckan (innan det uppdaterats att Resurs och Northmille lösts bort) såg det ut som om jag hade 1,5 miljoner. Och vid något tillfälle verkar det nu ha sett ut som om jag haft 0 kronor (vilket är omöjligt då jag ju skrev på Nordea-lånet innan de andra två löstes bort). Ser lite roligt ut, som en skön dröm man snabbt vaknat ur :)

Bilagor

• Screenshot_20251022-080759.png
    Screenshot_20251022-080759.png
    179 KB · Visningar: 43
Min gick ner ett par hack med. Men alla verkar ha samma bugg, så lär väl studsa upp en bit när dem åtgärdat.

Min gick ner från 6.9 till 0.9, bugg? Ska man passa på att ansöka om samlingslån?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp