Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Såg nu att på mindre än en vecka har min fallit från 14,4 till 10,6 samt nu i dag till 8,6
Inga förfrågningar har försvunnit under denna vecka men senaste som togs var över sex månader sen samt har jag ett gäng som försvinner nu om en månad ungefär. Så dessa borde på något sätt vara involverade! Förra november och december drog jag upp den i maxtaket för mig på 24,9 och förr förfrågningar skulle inte kunna ha höjt det betyget!

Såg nu att på mindre än en vecka har min fallit från 14,4 till 10,6 samt nu i dag till 8,6
Inga förfrågningar har försvunnit under denna vecka men senaste som togs var över sex månader sen samt har jag ett gäng som försvinner nu om en månad ungefär. Så dessa borde på något sätt vara involverade! Förra november och december drog jag upp den i maxtaket för mig på 24,9 och förr förfrågningar skulle inte kunna ha höjt det betyget!
Intressant experiment om man vet att man inte har någon nytta/användning av en bra UC på ett år. Jag antar att du nu väntar ut samtliga för att följa förändringen? När försvinner den sista?

Sökte du massa "oseriösa" lån du visste du inte skulle få alltså? I början alltså, innan du så att säga blev "omöjligt" på grund av den höga kreditrisk en? Hur många ff var det som värst?

Mitt betyg har rasat ner till 0.4. Vill minnas jag hade 0.1 eller 0.2 för några månader sedan. Det som borde hänt sedan dess är lite högre inkomst och minns jag rätt har en förfrågan försvunnit.

Intressant experiment om man vet att man inte har någon nytta/användning av en bra UC på ett år. Jag antar att du nu väntar ut samtliga för att följa förändringen? När försvinner den sista?

Sökte du massa "oseriösa" lån du visste du inte skulle få alltså? I början alltså, innan du så att säga blev "omöjligt" på grund av den höga kreditrisk en? Hur många ff var det som värst?
Försvinner ett gäng i början av november. Sen några i december och tydligen finns det någon i april dessutom

Beställde hem ett registerutdrag från UC men det var fasiken rörigt med förfrågningarna. Har det inte framför mig just nu men ska försöka lägga upp information om datum, antal och jämföra med kreditbetyget.

Ja, jag fick ju noll lån för ett år sen drygt i november och då kunde jag lika gärna trycka upp förfrågningarna i max och det blev över 30 stycken åtminstone. Var intressant att det fanns en hård gräns på 24,9 när det gällde skulder kontra årslån där oavsett antalet förfrågningar.

Första förfrågan var seriös men det låg väl några som gjorde att jag inte fick ett erbjudande ens då. Då tröttnade jag på skämtet hur de bedömer de här förfrågningarna.

Men går minus 2 000 i månaden nu så tänkte kasta omkring mina lån och ha ett enda bara för att frigöra drygt 5 000 kronor.

Funderar mest om jag ska höja det på Länsförsäkringar eller se vad Collector kan göra. Helst vill jag väl gå Länsförsäkringar då jag har 8,40 procent i ränta där och har haft mitt lån där i två år nu. Men har ingen aning om hur de är egentligen då jag inte haft mycket kontakt med dem. Svårt hitta någon vidare information dessutom.

Tittade på mitt registerutdrag från UC som skrevs ut den 25 september 2025 och där var min riskprognos 14,4 procent. Jag kan dock inte se någon scoring vilket jag finner märkligt då det borde vara en personuppgift.

Jag har inga anmärkningar eller registrerade skulder till Kronofogdemyndigheten eller annat som påverkar betyget.

Jag har på detta registerutdrag 34 frågor registrerade under de senaste tolv månaderna. En av dessa är som näringsidkare och övriga som privatperson.

Något som jag inte helt har förstått sen är att det står, "som privatperson omfrågad av bank 2 ggr och av kreditmarknadsbolag 7 ggr."

Finns även, "27 frågor har registrerats hos UC utan att frågorna redovisas i upplysningen". Vad som skiljer dessa mot de i den första listan vet jag inte heller.

De 33 förfrågningarna om mig som privatperson ser ut som följer med datum och antal.

241103 - 5 stycken
241105 - 4 stycken
241106 - 2 stycken
241113 - 6 stycken
241117 - 1 stycken
241118 - 1 stycken
241122 - 1 stycken
241215 - 1 stycken
250218 - 2 stycken
250223 - 1 stycken
250416 - 5 stycken
250421 - 3 stycken
250430 - 1 stycken

Hur min riskprognos har förändrats sen den 25 september 2025 då den var på 14,4 procent. (Högsta jag kunde nå med mina förfrågningar var 24,9 procent.)

2510xx - 10,6 procent (Ser inget samband här.)
251017 - 8,7 procent (Fem stycken blev mer än 6 månader gamla.)

Inkomst 2023: 283 000 kronor
Inkomst 2024: 282 000 kronor
Ogift
Burlöv kommun
Ålder: Under 50 år
Blancolån: 170 000 kronor
Kontokredit: 20 000 kronor (utnyttjad är 13 000 kronor)
Avbetalning: 5 000 kronor

Jag gissar på att riskprognosen sjunker den 22 oktober. Ställ frågor ifall någon ser information som jag missat att nämna som kan vara av intresse.

De jämför hur det ser ut i området där du bor — hur andra har det med anmärkning etcetera. Även mot ditt kön och din åldersgrupp. Modernt system.

Jag har en enskild firma som dock inte gör så mycket just nu då jag är sjukskriven och har varit ett tag.

Där är jag hur kreditvärdig som helst, men jag som privatperson har en miljon förfrågningar (var sugen att se hur högt betyget kunde gå på enbart förfrågningar och det stannade på 24,9). Nu är jag på 10,6 i risk så där vill ingen ta i mig med tång ens. Lån på 194 000 kronor och deklarerad inkomst på 300 000 kronor som kommer öka till minst 360 000 kronor nästa deklaration.

Försvinner en halv miljon förfrågningar i november och några i december.

Ett uselt system är det där oavsett och det handlar om allt annat än att göra en korrekt uppskattning.
Om de jämför med området man bor i så borde jag haft bättre betyg tycker jag med tanke på att medelinkomsten i mitt område är 279 128 kr per år enligt ratsit :facejoy:

enligt ratsit så har 7,82% betalningsanmärkningar. vet inte vad landssnittet är men tycker det lät rätt högt?
I Burlöv är det följande:

• Det vanligaste namnet hos kvinnorna är Maria och den genomsnittliga lönen för kvinnor är 320 180 kr.
  • Det vanligaste namnet hos männen är Anders och den genomsnittliga lönen för män är 387 890 kr.
  • Invånarna tjänar 5 115 139 048 kr i inkomst vilket är 0,2 % av Sveriges totala inkomst.
  • Andelen män med betalningsanmärkningar är 8,9 % och för kvinnorna är det 5,4 %

Så ju sämre andra i liknande situation som dig sköter sig påverkar även dig. Men hur mycket är ju frågan för det är ju både ålder, kön och boendeform och plats samt även till viss del med alla i Sverige.

Utdaterat och dåligt system.

I Burlöv är det följande:

• Det vanligaste namnet hos kvinnorna är Maria och den genomsnittliga lönen för kvinnor är 320 180 kr.
  • Det vanligaste namnet hos männen är Anders och den genomsnittliga lönen för män är 387 890 kr.
  • Invånarna tjänar 5 115 139 048 kr i inkomst vilket är 0,2 % av Sveriges totala inkomst.
  • Andelen män med betalningsanmärkningar är 8,9 % och för kvinnorna är det 5,4 %

Så ju sämre andra i liknande situation som dig sköter sig påverkar även dig. Men hur mycket är ju frågan för det är ju både ålder, kön och boendeform och plats samt även till viss del med alla i Sverige.

Utdaterat och dåligt system.
Ja det verkar vara som du säger dåligt och utdaterat system...

Kan även tillägga att även denna månad så står betyget stilla så fortfarande 0,6..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp