Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Någon som kan förklara vad som syns för långivarna?

i min upplysning står det
Överskott av tjänst ” saknas
Taxerad förvärvsinkomst 785 500 kr

kollar långivarna på taxerad förvärvsinkomst? Eller jag förstår inte, vad är skillnaden mellan överskott av tjänst och taxerad förvärvsinkomst?
Överskott av tjänst är din inkomst innan skatt, avgifter och avdrag är gjorda.

Min inkomst är uppdaterad, betyget är oförändrat, men det är svårt att förändra av självklar anledning :).

Låter ju helt galet. Vad hade du innan för score? Och hur mycket höjdes din lön? Kanske du kom upp så högt att du hamnade i en annan lönekategori?
Hade 400k 2022, 400k, 2021, 700k 2020. Haft ett par anmärkningar (2 för småsummor, ingen skuld) men de är borta sedan ett halvår. Mitt UC score är i princip oförändrat sedan jag hade anmärkningarna. Även fast de är borta och inkomsten i princip fördubblad. Gjorde en Lendo ansökan för 3 månader sedan för att se om jag kunde få ner räntan på det lånet jag har (60k), men nappade inte på något erbjudande. Utöver det inte massor upplysningar etc.

Jag sitter och fnurra på varför mitt UC Score är så kass.

Inkomst:
440.000 (förra året 415.000)

Underskott:
129.000 (förra året 188.000)

Blanco:

460.000 Entercard
145.0000 Avida
(nyligen avslutat då jag fick ut ett arv : 350.000 Collector)

Krediter:
1 st 0 kr av 10.000
(nyligen avslutat 40.000 utnyttjat)

Förfrågningar:

6 st (inga nya på 6 månader) 3 st försvinner i juli

UC Score: 4,6%

Inget direkt har hänt sedan jag betalade av 1 blancolån och avslutade 1 kreditkort, sjönk från 5,1 till 4,6%

Hur kan jag förbättra ytterligare? Avsluta kreditkortet?

Jag sitter och fnurra på varför mitt UC Score är så kass.

Inkomst:
440.000 (förra året 415.000)

Underskott:
129.000 (förra året 188.000)

Blanco:

460.000 Entercard
145.0000 Avida
(nyligen avslutat då jag fick ut ett arv : 350.000 Collector)

Krediter:
1 st 0 kr av 10.000
(nyligen avslutat 40.000 utnyttjat)

Förfrågningar:

6 st (inga nya på 6 månader) 3 st försvinner i juli

UC Score: 4,6%

Inget direkt har hänt sedan jag betalade av 1 blancolån och avslutade 1 kreditkort, sjönk från 5,1 till 4,6%

Hur kan jag förbättra ytterligare? Avsluta kreditkortet?

Har din UC uppdaterats efter Collector och det avslutade kreditkortet? När avslutades lånet och krediten? Avslutades det i närtid så kanske inte UC har hunnit uppdaterats än. Ibland påverkas UC betyget kortsiktigt negativt av att avsluta en kredit helt istället för att 0:a den. Vänta till förfrågningar i Juli försvinner så bör det gå i rätt riktning.

Har din UC uppdaterats efter Collector och det avslutade kreditkortet? När avslutades lånet och krediten? Avslutades det i närtid så kanske inte UC har hunnit uppdaterats än. Ibland påverkas UC betyget kortsiktigt negativt av att avsluta en kredit helt istället för att 0:a den. Vänta till förfrågningar i Juli försvinner så bör det gå i rätt riktning.
Ja UC har uppdateras och Collector och kreditkortet är borta.
Jag får väl sitta lugnt i båten och vänta ut förfrågningarna i juli. Funderade på att avsluta kreditkortet som är 0:at men kanske bäst att ha det kvar 0:at?

Ja UC har uppdateras och Collector och kreditkortet är borta.
Jag får väl sitta lugnt i båten och vänta ut förfrågningarna i juli. Funderade på att avsluta kreditkortet som är 0:at men kanske bäst att ha det kvar 0:at?

Du har inga anmärkningar eller liknande? Är planen att ansöka om samlingslån i Juli?

Du har inga anmärkningar eller liknande? Är planen att ansöka om samlingslån i Juli?
Inga anmärkningar eller liknande. Hade planerat söka lån i juli för att få ner räntorna på blancolånen jag har (ca 23% på båda!). Betalar ca 12.000:-/mån totalt på dessa.

Inga anmärkningar eller liknande. Hade planerat söka lån i juli för att få ner räntorna på blancolånen jag har (ca 23% på båda!). Betalar ca 12.000:-/mån totalt på dessa.

Tycker du ska ringa dina befintliga långivare och berätta att du fått ett erbjudande med bättre ränta från en annan bank och önskar att de sänker räntan. Det går utan att en upplysning tas. Sen tycker jag att du ska ringa runt till olika långivare, berätta dina förutsättningar och få en indikation om de kan erbjuda något bättre innan de tar en upplysning. Om du har Nordea idag kan du också höra med dom om de kan samla dina lån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp