Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

minUC - Mitt kreditbetyg

Stämmer det att bankerna numera rapporterar lån och krediter i realtid till UC? Att det alltså inte uppdateras mellan 15-e och 20-e i månaden?
Northmill uppdaterar dagligen iallafall, man kanske skulle prova extraamortera bara för att på ett privatlån och se..

Jag har ett stort underskott som påverkar mitt UC-betyg, och hoppas detta blir lägre vid deklarationen för 2023. Men hur funkar det då räntan har stigit så? Blir underskottet ännu större? Någon som har koll ?

Jag har ett stort underskott som påverkar mitt UC-betyg, och hoppas detta blir lägre vid deklarationen för 2023. Men hur funkar det då räntan har stigit så? Blir underskottet ännu större? Någon som har koll ?
Ja, precis, med ökade räntekostnader ökar underskottet.

Har du planer på att söka något samlingslån eller annat när du har 0 UC?

I så fall kan jag rekommendera att amortera ner eventuella synliga krediter denna månad så får du ytterligare en positiv effekt på kreditbetyget runt 15 februari när UC uppdateras, precis innan sista 2 FF försvinner. Borde kunna göra lite extra positivt på räntan i så fall om du har någon ansökan planerad.
Tack för tips! Det tycker i mig i viljan att söka ett samlingslån men tänker verkligen försöka att låta bli. Har cirka 520 tkr i blancolån, annuitetslån, och vill verkligen inte ”börja om” med ett nytt sådant för det är just det beteendet som tagit mig dit jag är idag tyvärr. Min plan är att betala av dessa så mycket jag kan ett år, eller två år till, tills skulderna understiger årsinkomsten och därefter söka ett vanligt lån med rak amortering via Nordea. Har inga synliga krediter heller att amortera bort. (Sååå skönt). Den enda krediten jag har, som verkar vara osynlig både på UC och Bisnode, är Klarna på cirka 11.000 kr. Men det lockar ju att vara helt FRI från ff:s, kanske bara prova litegrann haha. Ska försöka hålla mig tills jag har en hållbar plan.

Vet någon hur det är med Remember kreditkort, rapporterar de i realtid eller ?

Kanske jag som har fel men uppdateringar har ju börjat ske i realtid men uppdateringen av kreditbetyget utifrån skulder och krediter sker fortfarande i mitten på månaden

Jag gjorde samma för en massa år sen, tror mitt betyg gick ner. Ett annat tips när det kommer till betalkoll är att hämta in underskott hos collector om du inte har deklarerat det, bara ett mail bort att be dom sammanställa underskottet/räntorna för 6 senaste åren på betalkoll. Betalkoll är en av dom som inte skickar in underskott på deklarationen. Man kan sjävldeklarera upp till 6 år tillbaka i tiden. Så har du haft dom länge och inte deklarerat så har du säkert mellan 10.000-25.000 att få utbetalt från skatteverket när du vill. Har du haft över 100.000 i underskott dessa år får du igen 21%, har du haft under 100.000 i underskott dessa år får du tillbaka 30% på räntan.

Då fyller man i 6 stycken SKV 6891, en för varje år:

https://skatteverket.se/privat/etja...er/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

I dom stora rutorna kan man skriva:

Jag vill att beslutet ändras på följande sätt: Lägga till missat underskott och få skatteåterbäring från Collector Betalkoll för år: 20xx - Underskott/Betald ränta: x Kr
Jag åberopar följande till stöd för min begäran om omprövning: Underlag innehas via mailbevis från Collector och lämnas på förfrågan kan man skriva, alternativt: Se bifogad bilaga och så skriver man ut och postar med mailet från Collector som bilaga 1.
Kollade upp det med Collector och de rapporterar till Skv.

Kanske jag som har fel men uppdateringar har ju börjat ske i realtid men uppdateringen av kreditbetyget utifrån skulder och krediter sker fortfarande i mitten på månaden
Ja, det är min uppfattning också. Jag betalade av ett av mina kreditkort men inte avslutat det och betyget rörde sig inte för vid den normala brytpunkten

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp